וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרה חדשה חושפת: הטייסים שפחדו להמריא במלחמת יום כיפור

מאיר אמיתי

עודכן לאחרונה: 17.9.2023 / 12:02

הסדרה "האחת", שתשודר השבוע בכאן 11, מציגה את סיפורה של טייסת הפנטום 201 שחוותה את האובדן הכבד ביותר במלחמה וחבריה החלו לפחד לטוס. חלק התחזו לחולים, אחרים התחמקו מגיחות מסוכנות. "לא הושטנו יד, פחדנו שזו מחלה מדבקת"

קטע מתוך הסדרה התיעודית "האחת". 17 בספטמבר 2023/קסטינה הפקות

50 שנים חלפו ממלחמת יום כיפור ונדמה שהכל נאמר ונכתב על המערכה הגורלית ההיא, אבל סדרה תיעודית חדשה מבקשת להפנות זרקור לתופעה פחות מדוברת, ולחשוף את סיפורם של טייסי קרב שפחדו לטוס. חלק התחזו לחולים, אחרים התחמקו מגיחות מסוכנות - וטייס אחד התייצב באומץ מול מפקדיו ואמר: "אני פוחד ולא מסוגל להמריא".

הפחדים והחרדות גברו ככל שהמלחמה נמשכה וגבתה מחיר כבד מהחיילים. מבין כל טייסות חיל האוויר, טייסת הפנטום 201, שכונתה "האחת", היא זו שחוותה את האובדן הכבד ביותר במלחמה: שבעה מחבריה נהרגו ו-14 נלכדו בשבי. כבר ביומה השני של המלחמה, במהלך מבצע "דוגמן 5", נפלו בשבי הסורי שבעה טייסים ונווטים מהטייסת - תוך חצי שעה בלבד.

הסדרה "האחת", שמובילה העיתונאית סימה קדמון ושתשודר בשבוע הקרוב בכאן 11, מספרת על אנשי צוות האוויר שלא הצליחו להתגבר על הפחד, עד שהפסיקו לטוס ולהילחם. "כולם מפחדים", העיד בסדרה מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף במילואים איתן בן-אליהו, ששירת בטייסת "האחת" ומונה למפקד הטייסת שבוע לאחר פרוץ המלחמה. "הפחד של כל אחד מתעורר בנקודה אחרת. אחד, כשרואה את עצמו משובץ לטיסה. השני, כשהוא מניע את המטוס. השלישי, כשהוא חוצה את קו הגבול. זה גם מטומטם לא לפחד, כי אתה צריך לפחד בשביל לנהל את הסיכונים. אבל כשהפחד מתחיל להשפיע על ההתנהלות שלך, המדד הוא באיזה מידה אתה מצליח להתגבר עליו".

מטוס במלחמת יום כיפור, מתוך הסדרה "האחת". 17 בספטמבר 2023. קסטינה תקשורת, עיבוד תמונה
מטוס במלחמת יום כיפור, מתוך הסדרה "האחת". 17 בספטמבר 2023/עיבוד תמונה, קסטינה תקשורת
"ביצענו כל משימה בכל מחיר". אלוף במילואים יהואר גל, מתוך הסדרה "האחת". 17 בספטמבר 2023. קסטינה תקשורת, אתר רשמי
"ביצענו כל משימה בכל מחיר". אלוף במילואים יהואר גל, מתוך הסדרה "האחת". 17 בספטמבר 2023/אתר רשמי, קסטינה תקשורת

טייסת "האחת" התאפיינה בחתירה למגע ובדבקות במשימה. "ביצענו כל משימה בכל מחיר", מתגאה אלוף במילואים יהואר גל, ששירת כנווט צעיר בטייסת. עם זאת, היו נווטים וטייס שהפסיקו לפעול בגלל שלא הצליחו להתגבר על הפחד. הם הסתובבו לבושים בסרבל טיסה, אבל ללא חליפת לחץ, נעלו כפכפים במקום נעלי טיסה ועל מנת להימנע מפעילות, דיווחו על כאבי גב, הצטננות ושלשולים, והוציאו אישורי מחלה במרפאת הבסיס והוצאת "גימלים".

מפקדי הטייסת לא הוכנו מראש כיצד לטפל בתופעה, וגם חבריה לא ממש ידעו איך להתמודד עם המצב. "לא הושטנו יד, פחדנו שזו מחלה מדבקת", אומר אלוף במילואים גיל רגב, שהיה טייס בן 22 בעת המלחמה, "לא רצינו שאנשים שיש להם פחדים ישפיעו עלינו".

הסדרה "האחת", שביים גלעד טוקטלי, מגוללת את סיפור הטייסת במלחמה, החל ההפתעה ועד לההתאוששות והגבורה של לוחמי טייסת הפנטומים 201. היא תשודר בכאן 11, במשך ארבעה ימים עוקבים, החל מיום שני הקרוב, 18 בספטמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully