וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה למותה של מהסא אמיני: "ניקח בחזרה את איראן"

עודכן לאחרונה: 17.9.2023 / 9:22

היערכות מתוגברת של כוחות הביטחון מנעה מחאות גדולות ביום השנה למות הצעירה הכורדית בידי משטרת המוסר, אך בכמה מוקדים נרשמו הפגנות נגד המשטר ועימותים. אביה של אמיני נעצר לזמן קצר, ונידונות למוות הציתו שריפה בכלא. ביידן: "מותה האכזרי היה השראה לתנועה עולמית"

הפגנה לזכרה של הצעירה האיראנית מהסה אמיני באיסטנבול, טורקיה, 16 בספטמבר 2023. רויטרס
העולם זוכר. הפגנות לזכרה של אמיני באיסטנבול, היום/רויטרס

מחאות לציון שנה למותה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני בידי משטרת המוסר נערכו היום (שבת) בכמה מוקדים במדינה, תחת נוכחות כבדה של כוחות הביטחון שנערכו מבעוד מועד למניעת חידוש ההפגנות. אף שההיערכות המתוגברת של השלטונות מנעה מחאות בהיקפים נרחבים, ארגוני זכויות אדם דיווחו על עימותים ספורדיים בכמה אזורים במדינה.

במהלך היום, אביה של אמיני נעצר לזמן קצר וכוחות המשטר פיזרו בכוח הפגנות באזורים הכורדיים במדינה. כלי התקשורת הרשמיים באיראן דיווחו על מעצריהם של כמה "מהפכני נגד" ו"טרוריסטים" בערים שונות, וטענו שכוחות הביטחון סיכלו "מזימות" ליצור הפרות סדר סביב הפגנות בלתי-חוקיות. בין העצורים היה גם אדם בעל "אזרחות כפולה", שלפי משמרות המהפכה "ארגן תסיסה ופעולות חבלה".

דיכוי ההפגנות לציון יום השנה למותה של אמיני התרחש במקביל לגינוי של סוכנות הגרעין של האו"ם להחלטתה של טהראן לגרש חלק מהפקחים במדינה, שהדגיש את בידודה של איראן מהמערב.

בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו אנשים שהתאספו בשדרה מרכזית בבירה טהראן כשהם מריעים לזוג צעיר שהפגין, בזמן שנהגים צפרו לאות תמיכה. בתיעודים אחרים מטהראן ומערים נוספות נראו תושבים קוראים קריאות נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, כמו "מוות לדיקטטור!" ואת סיסמת מחאות החיג'אב: "אישה, חיים, חירות". בסרטון אחד מגוהרדשט קראו מפגינים "אנחנו אומה נהדרת, וניקח בחזרה את איראן" בעוד נהגים צופרים וצועקים קריאות עידוד.

במקביל, סוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א דיווחה כי אש פרצה באגף הנשים בכלא קרצ'אק שבמחוז טהראן אחרי שנידונות למוות הציתו את בגדיהן, בטרם הושגה שליטה על השריפה. לפי הדיווח, לא היו נפגעים. רשת זכויות האדם של כורדיסטן, שדיווחה כי התקרית בכלא הייתה קשורה להפגנות, הוסיפה כי כוחות מיוחדים נכנסו לאגף האסירות, הכו את הנשים וירו ברובי אוויר.

בתקרית נפרדת, ארגון זכויות האדם הכורדי "הנגאו" דיווח כי כוחות הביטחון פתחו באש בעיר הכורדית מהבאד, ופצעו לפחות אדם אחד. עוד נמסר כי כמה בני אדם נפצעו בעיר כרמנשה, אך לא היה אישור רשמי לאף אחד מהאירועים.

סוכנות הידיעות הרשמית פארס דיווחה כי בעיר הולדתה של אמיני, סאקז שבצפון-מערב איראן, המשטרה ירתה כדור אוויר ופצעה קשה אדם ש"התעלם מאזהרת המשטרה". עוד דווח כי הוא נמצא בטיפול נמרץ לאחר שעבר ניתוח אך לא נמסרו עוד פרטים.

רשת זכויות האדם של כורדיסטן דיווחה כי במהלך היום, אביה של מהסא, אמג'ד, הוזהר מפני ציון יום השנה למותה של בתו לפני ששוחרר ממעצר. כמו כן, על המשפחה נאסר לקיים טקס זיכרון ליד הקבר שלה. בסוכנות הידיעות אירנ"א הוכחש שהוא נעצר, אך לא נמסר אם הוא זומן לחקירה או הוזהר. קודם לכן דווח שכוחות הביטחון התפרסו סביב בית המשפחה.

עוד בוואלה!

כאות הזדהות: אוניברסיטת חיפה תלתה תמונה של מהסה אמיני

לכתבה המלאה
הפגנה לזכרה של הצעירה האיראנית מהסה אמיני בלונדון, בריטניה, 16 בספטמבר 2023. רויטרס
המשטר נערך בכוחות מתוגברים. הפגנה לזכרה של אמיני בלונדון/רויטרס

מותה של הצעירה הכורדית ב-16 בספטמבר שעבר, אחרי שנעצרה על הפרת חוקי הלבוש האסלאמיים, הצית את אחד מגלי המחאה הקשים ביותר שידעה איראן מאז המהפכה שהפילה את השאה ב-1979. המשטר הגיב בדיכוי אלים של המחאות, ולפי ארגוני זכויות אדם יותר מ-500 בני אדם נהרגו, בהם 71 נערים וילדים. מאות נוספים נפצעו ואלפים נעצרו, ולפחות שבעה מהם הוצאו להורג במשפטי בזק שנועדו להלך אימים על המפגינים.

בוושינגטון, מאות מפגינים התאספו בפארק מול הבית הלבן כשהם אוחזים בדיוקנאות של אמיני. הדוברים הובילו את הקהל בקריאות "תגידו את שמה, מהסא אמיני", וגם קראו "אנחנו המהפכה" ו"זכויות אדם לאיראן!".

בהצהרה שמסר ביום שישי, אמר הנשיא ג'ו ביידן כי "הסיפור של מהסה לא הסתיים במותה האכזרי. היא הייתה השראה לתנועה היסטורית - אישה, חיים, חופש - שהשפיעה על איראן והשפיעה על אנשים ברחבי העולם".

במקביל, הממשל הטיל על כ-25 אנשים וגופים הקשורים ל"דיכוי האלים" של ההפגנות באיראן, ובריטניה השיתה עיצומים משלה על ארבעה גורמי ממשל איראנים.

מבלי לציין את ביידן בשמו, דובר משרד החוץ של איראן, נאסר כנעני, דחה את גילויי התמיכה של מדינות המערב בזכויות הנשים באיראן כ"סטנדרטים כפולים ושקריים".

הפגנה לזכר הצעירה האיראנית מהסא אמיני בוושינגטון, ארה"ב, 16 בספטמבר 2023. רויטרס
תגידו את שמה, מהסא אמיני". הפגנה בוושינגטון/רויטרס

בדוח שפרסם בחודש שעבר ארגון אמנסטי אינטרנשיונל נאמר כי "הרשויות באיראן עוצרות וכולאות באופן שרירותי את משפחות הקורבנות, מטילות הגבלות אכזריות על התכנסויות בבתי קברות והורסות מצבות של הקורבנות".

לפי ארגוני זכויות אדם איראניים ומערביים, שורה ארוכה של עיתונאים, עורכי דין, פעילים, סטודנטים, אנשי אקדמיה, מיעוטים, אמנים, דמויות ציבור ובני משפחה של מפגינים שנהרגו במחאות נעצרו, זומנו לחקירה, ספגו איומים או פוטרו מעבודתם בשבועות האחרונים.

היומון האיראני אטמד דיווח באוגוסט כי עורך הדין של משפחת אמיני התמודד גם הוא עם אישומים של "תעמולה נגד המערכת". אם יורשע, סאלח ניקבאכט צפוי לעונש מאסר של בין שנה לשלוש שנים.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully