וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לחידוש ההפגנות: גל מעצרים באיראן לקראת יום השנה לפרוץ מחאות החיג'אב

עודכן לאחרונה: 7.9.2023 / 14:34

כוחות הביטחון עצרו בשבועות האחרונים קרובי משפחה של הרוגים, עיתונאים, אנשי אקדמיה ואחרים, לקראת יום השנה למותה של הצעירה הכורדית בידי משטרת המוסר. אחד העצורים הוא דודה, שנלקח למקום לא ידוע. "הרשויות מטילות הגבלות על בתי קברות והורסות מצבות"

עימותים בין משטרת איראן למפגינים על מותה של מהסא אמיני/(צילום: רויטרס)

איראן ערכה גל מעצרים מחשש לחידוש מחאות החיג'אב, לקראת יום השנה לפריצתן בעקבות מותה של הצעירה הכורדית במעצר משטרת המוסר, שהצית חודשים של הפגנות ברחבי המדינה.

במשפחתה של הצעירה, מהסא אמיני, אמרו כי כוחות הביטחון עצרו ביום שלישי את דודה, וערכו חיפושים במכוניתו ובביתו. "קבוצה של אנשי ביטחון הלכו לביתו של ספא עלי, דודה של אמיני, וחיפשו במכונית ובבית שלו ללא צו בית משפט, ואז עצרו אותו.

"הם גם החרימו כמה מסמכים, כמו הדרכון שלו", אמר מקור המקורב למשפחה לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריו, לפני מעצרו, כוחות הביטחון עקבו אחריו במשך כשבוע. "המשפחה לא יודעת לאן הוא נלקח".

מערכת המשפט באיראן לא הגיבה על הדיווח על מעצרו של דודה של אמיני, שמתה ב-16 בספטמבר בשנה שעברה בעת מעצרה על כך שלא הקפידה ללבוש חיג'אב כנדרש. ההפגנות שפרצו לאחר מכן נגד המשטר היו מפגן הכוח הגדול ביותר נגד הרפובליקה האסלאמית מאז המהפכה ב-1979, ומפגינים רבים קראו להפלתה.

המשטר הגיב בדיכוי אלים של המחאות, ולפי ארגוני זכויות אדם יותר מ-500 בני אדם נהרגו, בהם 71 נערים וילדים. מאות נוספים נפצעו ואלפים נעצרו, כשכמה מהם הוצאו להורג במשפטי בזק שנועדו להלך אימים על המפגינים.

הפגנה לזכרה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני בעיר קלן, גרמניה, 21 בספטמבר 2022. רויטרס
יותר מ-500 איש נהרגו במהומות. הפגנה לזכרה של אמיני בגרמניה, בשנה שעברה/רויטרס

לפי רשת זכויות האדם של כורדיסטן, ארגון הפועל מצרפת, כוחות הביטחון האיראניים הגבירו את הלחץ על בני משפחה של מפגינים שנהרגו במהלך המהומות באמצעות זימונים, איומים או מעצרים בשבועות האחרונים. "המשפחות סופגות איומים כדי למנוע מלקרוא לכל התכנסות לציון יום השנה של אמיני", אמרו בארגון העוקב אחר מצב זכויות האדם במחוזות הכורדיים באיראן, שהיו מוקד המחאות.

בדוח שפרסם בחודש שעבר ארגון אמנסטי אינטרנשיונל נאמר כי "הרשויות באיראן עוצרות וכולאות באופן שרירותי את משפחות הקורבנות, מטילות הגבלות אכזריות על התכנסויות בבתי קברות והורסות מצבות של הקורבנות".

לפי ארגוני זכויות אדם, שורה ארוכה של עיתונאים, עורכי דין, פעילים, סטודנטים, אנשי אקדמיה, מיעוטים, אמנים, דמויות ציבור ובני משפחה של מפגינים שנהרגו במחאות נעצרו, זומנו לחקירה, ספגו איומים או פוטרו מעבודתם בשבועות האחרונים.

עוד בוואלה!

על הכוונת - נשים ללא רעלה: משטרת המוסר חזרה לרחובות איראן

לכתבה המלאה
סוהר בבית הכלא אווין בטהראן. רויטרס
בתי הסוהר התמלאו במפגינים. סוהר בכלא אווין/רויטרס

בחודש שעבר, העיתון "אתמאד" דיווח כי עורך דין של משפחת אמיני עומד לדין אף הוא, ונאשם ב"תעמולה נגד המערכת". אם הוא יורשע, הוא עומד בפני עונש מאסר של שנה עד שלוש שנים. המשטר האשים את ארצות הברית וישראל בליבוי המהומות בשנה שעברה, במטרה לערער על יציבותו. גורמים רשמיים אמרו כי אנשי ביטחון רבים נהרגו על ידי "מתפרעים או בריונים שזכו לגיבוי אויבים זרים".

מאז דעיכת ההפגנות, איראן אף השיבה לרחובות את משטרת המוסר שפעילותה הופסקה זמנית במהלך המחאות. למרות זאת, נשים רבות המשיכו לקרוא תיגר על החוקים הדורשים מהן להתכסות בפומבי.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully