וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הכוונת - נשים ללא רעלה: משטרת המוסר חזרה לרחובות איראן

כעשרה חודשים אחרי שמותה של הצעירה הכורדית במעצר משטרת המוסר הצית את מחאות החיג'אב, המשטר חוזר לאכוף את חוק הלבוש. המשטרה אמרה כי נשים שלא יכסו את ראשן יקבלו אזהרה או ייעצרו

תיעוד: שוטרת ממשטרת המוסר עוצרת אישה ללא רעלה ברחובות טהראן/טוויטר

הרשויות האיראניות הכריזו היום (ראשון) על קמפיין חדש לאכיפת קוד הלבוש לנשים, עם חזרתה של משטרת המוסר לרחובות עשרה חודשים לאחר שמותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני הוביל להפגנות ברחבי הרפובליקה האסלאמית.

משטרת המוסר, שעצרה את אמיני בת ה-22 בספטמבר משום שלא הקפידה על חבישת רעלה כנדרש, צמצמה משמעותית את נוכחותה מאז מותה של הצעירה, כחלק ממאמצי המשטר להכיל את מחאות החיג'אב שדרשו את הפלת השלטון האסלאמי.

כוחות הביטחון הצליחו לדכא באלימות את ההפגנות, וקרוב ל-500 איש נהרגו וכ-20 אלף נוספים נעצרו. עם זאת, חרף דעיכתן של המחאות, שהיו האתגר הגדול ביותר לרפובליקה האסלאמית מאז כינונה ב-1979, נשים רבות המשיכו לזלזל בדרישה לעטות כיסוי ראש, במיוחד בבירה טהראן ובערים גדולות אחרות.

מאז נראתה משטרת המוסר מעט מאוד ברחובות, ובצדמבר אף היו דיווחים - שהוכחשו - על פירוקה והרשויות התעקשו לאורך המשבר כי החוק לא השתנה. משטר הדת השיעי באיראן רואה בחיג'אב את אחד מעמודי התווך של המהפכה האסלאמית ומתנגד ללבוש הנחשב למערבי.

היום, גנרל סעיד מונתזרולמהדי, דובר של המשטרה, אמר כי משטרת המוסר תמשיך להתריע ולעצור נשים שלא חובשות חיג'אב בציבור. בטהראן, שוטרי ושוטרות משטרת המוסר נראו מסיירים ברחובות בכלי רכב מסומנים. בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות נראית שוטרת מטרידה אישה שלא חבשה חיג'אב וזעקה לעזרה.

שוטרת ממשטרת המוסר עוצרת אישה ללא רעלה ברחובות טהראן, איראן, יולי 2023. רשתות חברתיות, צילום מסך
שוטרת ממשטרת המוסר עוצרת אישה ללא רעלה ברחובות טהראן, איראן, יולי 2023/צילום מסך, רשתות חברתיות

ביום שבת בערב, המשטרה עצרה את מוחמד סאדגי, שחקן צעיר ולא מוכר במיוחד ששידר את הפשיטה על ביתו ברשתות החברתיות. "האמינו לי, אם הייתי עד לכזו סצינה, הייתי מבצע רצח", אמר לפני המעצר בתגובה לסרטון של מעצר אישה בידי משטרת המוסר. אתר מקומי הקשור לעיריית טהראן דיווח כי הוא נעצר בחשד לעידוד אלימות בנשק נגד המשטרה.

ההתנגדות לחיג'אב ולקוד הלבוש האסלאמי הייתה לאחד מסמלי המחאות שפרצו בעקבות מותה של אמיני, ולנשים היה תפקיד מפתח בהפגנות. אלו הסלימו במהרה לקריאות להפלת המשטר, שאותו האשימו המפגינים - צעירים ברובם - בשחיתות, בדיכוי ובניתוק מהאזרחים. המשטר באיראן טען כי המחאות הן קונספירציה זרה נגדו, אך לא סיפק לכך הוכחות.

כמה ידוענים איראנים הצטרפו להפגנות, בהם במאים ושחקנים מתעשיית הקולנוע המוערכת. כמה שחקניות נעצרו אחרי שהופיעו בציבור ללא רעלות והביעו תמיכה בהפגנות.

באחד המקרים האחרונים, השחקנית אזדה סמאדי הורחקה מהרשתות החברתיות ובית משפט הורה לה לקבל טיפול פסיכולוגי בשל "הפרעה חברתית אנטי-סוציאלית. זאת אחרי שהיא חבשה כובע בהלוויה לפני כחודשיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully