וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן תסלק שליש מפקחי הגרעין האו"ם, סבא"א: "חסר תקדים"

עודכן לאחרונה: 17.9.2023 / 20:07

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גינה בחריפות את ההחלטה של טהראן, שתפגע עוד יותר ביכולת לפקח על תכנית הגרעין שלה. לדבריו, מדובר בכשליש מהפקחים המנוסים ביותר של הסוכנות. נתניהו: לא מופתעים מצעדיה של איראן, המוכיחים שבכוונתה להתחמש בנשק גרעיני

בוידאו: ראש המוסד: חוששים שרוסיה תמכור לאיראן נשק שיסכן את ישראל/גו לייב

איראן החליטה לגרש כשליש מפקחי הגרעין של האו"ם, בצעד שיפגע עוד יותר ביכולת הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). יו"ר סבא"א, רפאל גרוסי, אמר כי זאת החלטה "לא פרופורציונלית וחסרת תקדים". לדבריו, מדובר בכשליש מהפקחים המנוסים ביותר של הסוכנות.

"אני מגנה בתוקף את הצעד החד-צדדי החסר פרופורציות והחסר תקדים הזה, שיפגע בתכנון ובפעילות האימות השוטפים של הסוכנות באיראן, ושסותר את שיתוף הפעולה שצריך להתקיים בין הסוכנות לאיראן", מסר גרוסי בהצהרה. הוא קרא לטהראן לחזור בה ולשוב "לדרך של שיתוף פעולה עם הסוכנות".

המהלך של איראן היה תגובה לקריאה של ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה שהועלתה השבוע במועצת הנגידים של סבא"א, ובה הן הפצירו בטהראן לשתף פעולה באופן מידי עם הסוכנות בנוגע לסוגיות הכוללות, בין היתר, מתן הסברים להימצאותם של שרידי אורניום באתרים לא מוכרזים.

לפי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, שטהראן חתומה עליה, היא רשאית לבטל את הקצאתם של פקחים מסוימים לאתרי הגרעין שלה. ואולם, גרוסי אמר כי הוא סבור שאיראן הפריזה בתגובתה, ואמר כי זהו "צעד נוסף בכיוון הלא נכון".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בוחן צנטריפוגות בטהראן, 11 ביוני 2023. רויטרס
היכולת של סבא"א לפקח על תכנית הגרעין תיפגע. חמינאי סוקר צנטריפוגות בטהראן/רויטרס

איראן דחתה את הביקורת של סבא"א, והאשימה את ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה בפוליטיזציה של הסוכנות.

"למרבה הצער, למרות האינטראקציה החיובית, הבונה והמתמשכת של איראן עם הסוכנות, שלוש המדינות האירופיות וארצות הברית ניצלו את מועצת הנגידים עבור מטרות פוליטיות", אמר דובר משרד החוץ, נאסר כנעני, לכלי התקשורת באיראן. הוא הוסיף כי "איראן תמשיך כמובן בשיתוף הפעולה החיובי במסגרת ההסכמים שנעשו, ותדגיש את הצורך בניטרליות של הסוכנות".

דיפלומט בווינה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי איראן ביטלה את הקצאתם של כל הפקחים הצרפתים והגרמנים מהצוות של סבא"א, שעוד לפני כן לא כלל חברים אמריקנים או בריטים. וושינגטון טרם הגיבה לצעד האיראני.

המהלך של איראן מגיע דווקא אחרי שהדוחות הרבעוניים האחרונים של סבא"א הצביעו על האטה מסוימת בהעשרת האורניום של טהראן, המכחישה שיש בכוונתה לפתח נשק גרעיני. הרפובליקה האסלאמית הגבירה את קצב העשרת האורניום, כולל לרמה גבוהה של 60% - צעד טכני קצר מ-90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני - מאז שארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין ב-2018.

עוד בוואלה!

סבא"א: איראן האטה את העשרת האורניום והקטינה את המאגר שברשותה

לכתבה המלאה
יו"ר סבא"א רפאל גרוסי במסיבת עיתונאים בווינה, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
יו"ר סבא"א רפאל גרוסי במסיבת עיתונאים בווינה, 11 בספטמבר 2023/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה לפעולה האיראנית: "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה לקהילה הבינלאומית ובכוונתה להתחמש בנשק גרעיני. ראש הממשלה חוזר ואומר שישראל תעשה כל מה שדרוש כדי להגן על עצמה מפני איום זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully