וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן האטה את העשרת האורניום והקטינה את המאגר שברשותה

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 12:22

לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, טהראן המשיכה בהעשרת האורניום לרמה גבוהה, אם כי בכמות קטנה יותר, על רקע השיחות השקטות בינה לבין וושינגטון. עם זאת, טהראן מעכבת את התקנתן מחדש של המצלמות כפי שהתחייבה, ולא סיפקה הסברים על שרידי אורניום חשודים

בווידאו: גלנט מזהיר: "פוטנציאל ההסלמה בצפון גובר - איראן דוחפת את חיזבאללה לפעולה"/לירי אגמי

איראן ממשיכה להעשיר אורניום לרמה של 60%, אם כי בקצב נמוך יותר ובסך הכול קטן מאגר האורניום המועשר שברשותה - כך פורסם היום (שני) בדוחות הרבעוניים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). האטת קצב העשרת האורניום עשוי להוביל להקלה נוספת במתיחות מול ארצות הברית, שהגיעה עם איראן להבנות על חילופי אסירים בחודש שעבר.

לפי שני דוחות, שהגיעו לסוכנות הידיעות רויטרס, כמות האורניום המועשר ל-60% - מרחק קצר מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני - גדלה ברבעון האחרון, אף שטהראן דיללה חלק מהחומר שברשותה. כיום יש בידיה 121.6 ק"ג של אורניום מועשר ל-60%, בהשוואה ל-114 ק"ג בדוח הקודם של סבא"א ממאי. בפברואר, היו ברשות טהראן 87.5 ק"ג של אורניום מועשר לרמה זו, שבינה לבין 90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני מפריד צעד טכני בלבד. הדוחות נשלחו לחברות סבא"א לקראת הפגישה הרבעונית של מועצת הנגידים, המייצגת 35 מדינות, בשבוע הבא.

בסך הכול, מאגר האורניום המועשר שלה קטן בהשוואה למאי האחרון, אולם הוא נותר גדול פי 18 מההגבלות שהוטלו עליה במסגרת הסכם הגרעין ב-2015. ההסכם אינו קיים עוד בפועל מאז שארצות הברית פרשה ממנה באופן חד-צדדי ב-2018, והטילה מחדש סנקציות על איראן. טהראן, בתורה, הפרה את מרבית ההגבלות מהסכם הגרעין והאיצה את קצב העשרת האורניום שלה.

כמות האורניום המועשר ל-60% של איראן היא כמעט פי שלושה מ-42 הקילוגרמים שלפי סבא"א מספיקים באופן תיאורטי - אם מעשירים אותם עוד - לייצר פצצת אטום. עם זאת, לפי מומחים, חלק מהאורניום עשוי להצטמצם במהלך התהליך. איראן מכחישה שיש בכוונתה לייצר נשק גרעיני, אך האצת תכנית הגרעין שלה מדאיגה את ישראל.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בוחן צנטריפוגות בטהראן, 11 ביוני 2023. רויטרס
חמינאי בוחן צנטריפוגות בטהראן, יוני/רויטרס

במקביל, הדוחות של סבא"א ציינו כי לא נרשמה התקדמות בשיחות עם טהראן על סוגיות רגישות כמו התקנתן מחדש של מצלמות מעקב באתרי הגרעין, ומתן הסברים לשרידי אורניום שנמצאו באתרים סודיים.

איראן וסבא"א הכריזו במרץ על הסכם להתקנה מחדש של מצלמות מעקב, כפי שנקבע בהסכם הגרעין אך הוסרו על ידי טהראן בשנה שעברה. עם זאת, רק חלק קטן מהמצלמות ומציוד מעקב אחר שסבא"א רוצה להציב אכן הותקן.

בנוסף לכך, אפילו במקומות שבהם הותקן מחדש הציוד של סבא"א, כמו באתר באיספהאן, אין לה גישה להקלטות מצלמות האבטחה משום שזה לא נכלל בהסכם ממרץ. "המנהל הכללי (רפאל גרוסי) מדגיש כי כדי שמצלמות הסוכנות יהיו יעילות, כולל אלו המותקנות באיספהאן, הסוכנות צריכה גישה למידע שהן מקליטות", נכתב באחד הדוחות".

שיחות שנערכו בשנתיים האחרונות לחזרתה של ארצות הברית להסכם הגרעין הגיעו למבוי סתום, אולם הצדדים ממשיכים בשיחות עקיפות במטרה להגיע להבנות מסוימות. בשבועות האחרונים הגיעו וושינגטון וטהראן על הסכם לחילופי אסירים, שכולל גם הפשרת מיליארדי דולרים מרווחי הכנסות הנפט של איראן שהוחזקו בקוריאה הדרומית.

הכספים אמורים להיות מופקדים בחשבונות בקטאר, שלה יחסים קרובים עם שתי המדינות, ולשמש את איראן רק לצרכים הומניטריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully