וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן גביר: "בעד הידברות, נגד כניעה"; לשכת רה"מ: "אם תושג הסכמה - אף אחד לא ימנע אותה"

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 18:37

בן גביר התייחס למאמצים להגיע לפשרה על הקפאת החקיקה וטען כי "התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלה", והבהיר כי מפלגתו לא תתמוך במהלך. מנגד, סמוטריץ' גיבה: "מוכנים לוויתורים, אבל לא נוותר על הגיוון בוועדה למינוי שופטים". לשכת רה"מ: "נמצה כל אפשרות להגיע להסכמה"

איתמר בן גביר על השיחות בבית הנשיא/ללא

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס היום (שני) לדיווחים השונים על המאמצים להגיע לפשרה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בעניין הקפאת חקיקת הרפורמה המשפטית, ואמר כי הוא "בעד הידברות, אבל נגד כניעה".

"הרפורמה חשובה למדינת ישראל, היא תאזן בין שלושת הרשויות - הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת. התקפלות בבית הנשיא פירושה השפלת יותר מחצי מהעם", אמר השר בסרטון שהפיץ מטעמו. "התקפלות בבית הנשיא פירושה פגיעה בערכי הימין. עוצמה יהודית לא תיתן את היד להתקפלות הזאת. אני קורא לחבריי ראשי הקואליציה, השמיעו את קולכם, בואו נצא נגד ההתקפלות והכניעה", הוסיף.

כמה דקות לאחר מכן, בלשכת ראש הממשלה מסרו כי נתניהו "פועל כדי למצות כל אפשרות כדי להגיע להסכמה לאומית שתביא לאיזון בין שלוש הרשויות". עוד הבהירו בלשכת רה"מ כי "אם תושג הסכמה כזאת, אף אחד לא ימנע את מימושה".

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
בן גביר: "בעד הידברות, נגד כניעה"; לשכת רה"מ: "אם תושג הסכמה - אף אחד לא ימנע אותה"/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

סמוטריץ': "מוכנים לוויתורים, אבל לא נוותר על הגיוון בוועדה לבחירת שופטים"

בניגוד לשר בן גביר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גיבה את מאמציו של נתניהו: "שוחחתי היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה עדכן אותי על המאמצים שהוא מוביל יחד עם הנשיא וגורמים נוספים כדי להגיע להסכמות רחבות שיביאו להרגעת הרוחות ויחזקו את אחדות עם ישראל. אני מברך על המאמץ הכנה והאמתי של ראש הממשלה להגיע להסכמות רחבות ואני חושב שראוי גם שראשי האופוזיציה ישתחררו מהגורמים הקיצוניים והאנרכיסטים בראשות שקמה ברסלר שכינתה רק השבוע אותי ואת חבריי כאן כנאצים, ימח שמם וזכרם, - ויגלו נכונות אמתית לפשרות כדי להגיע לאחדות".

"אמרתי לראש הממשלה שאנחנו מוכנים להידברות והסכמות כולל ויתורים כדי להגיע לאחדות בעם, כדי לשמור על צה"ל מאוחד וחזק ועל החברה הישראלית שלמה", אמר סמוטריץ', "אבל יחד עם זאת אנחנו מתנגדים בתוקף לתכתיבים ולקבלת אולטימטומים ממי שהפסידו בבחירות, לא זכו באמון העם ומנסים בעזרת איומי סרבנות ופגיעה בביטחון המדינה להכתיב לנו בכוח את עמדתם. לא נסכים בשום מצב לוותר על הגיוון בבחירת השופטים כדי שייצגו את כלל הציבורים במדינת ישראל ולא נסכים למצב בו האופוזיציה שהפסידה בבחירות יכולה לרמוס ולדרוס את הימין בוועדה לבחירת שופטים".

שר האוצר הוסיף: "אנחנו עושים מאמצים גדולים להוביל להידברות כנה אך לצערי אני רואה איך במקביל לכך לפיד וגנץ שפוצצו את השיחות בבית הנשיא מונעים כל אפשרות לשיח". לדבריו, "הם לא רוצים הסכמות, הם רוצים לקבל מאה אחוז מהתכתיבים שלהם ולא ניתן לזה יד. זו דריסה אנטי-דמוקרטית כלפי מחנה הימין שזכה באמון רוב העם".

"כן להידברות והסכמות לא לתכתיבים ודורסנות כלפי הימין שזכה בבחירות", מסר סמוטריץ', "זו עמדתנו ואני מקווה באמת ובתמים שנצליח להוביל לשיח והסכמות כי זה האינטרס הלאומי כעת בפתח השנה החדשה".

עוד בוואלה!

לקראת הדיון ההיסטורי בבית המשפט העליון: כל התרחישים האפשריים בבג"ץ הסבירות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023/ראובן קסטרו

גם שר המדע, החדשנות והטכנולוגיה אופיר אקוניס פרסם הודעה מטעמו בה קרא "לכל הצדדים" להמשיך במאמצים להגיע לפשרות והסכמות רחבות, "שתהינה מקובלות על רוב גדול של הציבור הישראלי". השר הוסיף: "רוב העם בישראל מצפה כעת להרגעת הרוחות, להסכמות ולפתוח את השנה החדשה ברוח מפויסת, נוכח האתגרים העצומים וההזדמנויות שעומדות בפני מדינת ישראל, בזירה המדינית, הביטחונית והכלכלית".

בינתיים, בלשכת ראש הממשלה עדיין לא מתייחסים רשמית לפרטי המתווה להקפאת הרפורמה. עם זאת, מקורביו של נתניהו אכן הגיעו בשבועות האחרונים להסכמות עם אנשי הנשיא הרצוג על מתווה להקפאת המהפכה המשפטית, שמורכב משלושה חלקים: הקפאה ארוכת טווח של המשך החקיקה המשפטית, שתעוגן בהוראת שעה של חוק יסוד, ביטול החוק לביטול עילת הסבירות שעבר באופן חד צדדי ביולי האחרון, וויתור על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים תמורת העלאת הרוב הדרוש למינוי שופטים בכל הערכאות כך שלקואליציה יהיה וטו.

לידי וואלה! הגיע נוסח החוק שיבטל את החוק לביטול עילת הסבירות - עליו הסכים צוות המשא ומתן נתניהו, השר רון דרמר ועוד מיכאל ראבילו, ושזכה להיענות חיובית גם במחנה הממלכתי שקיבלו את ההצעה לעיונם בשבוע שעבר.

נוסח החוק לריכוך ביטול עילת הסבירות- חוק יסוד הממשלה. ללא, צילום מסך
נוסח החוק לריכוך ביטול עילת הסבירות- חוק יסוד הממשלה/צילום מסך, ללא

החוק, שיהווה תיקון לחוק: יסוד הממשלה, מצמצם משמעותית את השימוש בסבירות בביקורת שיפוטית - אך מעגן חוקית את עילת הגחמתיות והשרירותיות באופן שמאפשר לבית המשפט להמשיך לפקח ולאזן על עבודת הממשלה באמות מידה אחרות.

לפי נוסח החוק החדש, עילת הסבירות תבוטל לחלוטין לגבי מינויי שרים והפסקת כהונה של שרים, כלומר הלכה למעשה תבוטל הלכת דרעי-פנחסי שאישרה לבית המשפט להתערב במינויי שרים.

עילת הסבירות גם לא תחול על החלטות של בממשלה - למעט מינויים מקצועיים והפסקות כהונה, שם היא תצומצם: לפי נוסח החוק, מינויים המקצועיים יישארו תחת ביקורת שיפוטית באמות מידה של שרירותיות וגחמתיות שיעוגנו בחוק, ואילו החלטות על הדחה או הפסקת כהונה של גורם מקצועי יישארו כפופות לעילת הסבירות כמו היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully