וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: נוסח החוק לריכוך ביטול עילת הסבירות - שנתניהו הסכים לו

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 20:30

לידי וואלה! הגיע נוסח לביטול חלק מהמהפכה המשפטית שהקואליציה הסכימה לו בשיחות בבית הנשיא. לפי הנוסח המוצע, עילת הסבירות תבוטל לחלוטין לגבי מינויי שרים והחלטות של הממשלה, אך מינויים מקצועיים יהיו כפופים לביקורת בעילות גחמתיות ושרירותיות

בוידאו: נתניהו הזמין את גנץ למו"מ על המהפכה המשפטית: "אפשר להגיע להסכמות, בוא נדבר"/מערכת וואלה!, לעמ

בלשכת ראש הממשלה עדיין לא מתייחסים רשמית לפרטי מתווה הנשיא השלישי להקפאת המהפכה המשפטית בשבוע שעבר. עם זאת, מקורביו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן הגיעו בשבועות האחרונים להסכמות עם אנשי הנשיא הרצוג על מתווה להקפאת המהפכה המשפטית, שמורכב משלושה חלקים: הקפאה ארוכת טווח של המשך החקיקה המשפטית, שתעוגן בהוראת שעה של חוק יסוד, ביטול החוק לביטול עילת הסבירות שעבר באופן חד צדדי ביולי האחרון, ו-ויתור על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים תמורת העלאת הרוב הדרוש למינוי שופטים בכל הערכאות כך שלקואליציה יהיה וטו.

לידי וואלה! הגיע נוסח החוק שיבטל את החוק לביטול עילת הסבירות - עליו הסכים צוות המשא ומתן נתניהו, השר רון דרמר ועוד מיכאל ראבילו, ושזכה להיענות חיובית גם במחנה הממלכתי שקיבלו את ההצעה לעיונם בשבוע שעבר. החוק, שיהווה תיקון לחוק: יסוד הממשלה, מצמצם משמעותית את השימוש בסבירות בביקורת שיפוטית - אך מעגן חוקית את עילת הגחמתיות והשרירותיות באופן שמאפשר לבית המשפט להמשיך לפקח ולאזן על עבודת הממשלה באמות מידה אחרות.

נוסח החוק לריכוך ביטול עילת הסבירות- חוק יסוד הממשלה. ללא, צילום מסך
נוסח החוק לריכוך ביטול עילת הסבירות- חוק יסוד הממשלה/צילום מסך, ללא

ובהרחבה

  • לפי נוסח החוק החדש, עילת הסבירות תבוטל לחלוטין לגבי מינויי שרים והפסקת כהונה של שרים, כלומר הלכה למעשה תבוטל הלכת דרעי פנחסי שאישרה לבית המשפט להתערב במינויי שרים.
  • עילת הסבירות גם לא תחול על החלטות של בממשלה - למעט מינויים מקצועיים והפסקות כהונה, שם היא תצומצם: לפי נוסח החוק, מינויים המקצועיים יישארו תחת ביקורת שיפוטית באמות מידה של שרירותיות וגחמתיות שיעוגנו בחוק ואילו החלטות על הדחה או הפסקת כהונה של גורם מקצועי יישארו כפופות לעילת הסבירות כמו היום.
  • גם החלטות מדיניות של שרים לא יהיו כפופים לביקורת שיפוטית בעילת הסבירות, אבל כן בעילות אחרות: "אלא אם ההחלטה היא שרירותית או גחמנית". עוד עולה מהחוק, כי הוא לא יחול בתקופת בחירות וממשלת מעבר - ובתקופה זו עילת הסבירות תחזור למצבה הרגיל ותוכל לשמש לביקורת שיפוטית על הליכי הממשלה.
  • עוד קובע החוק כי דיון בעתירות בענין סבירות של החלטות ממשלה יחייב הרכב של שבעה שופטים, שלא ייקבע על ידי נשיא בית המשפט העליון אלא באופן ממוחשב.  
sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

למה זה חשוב

  • נוסח החוק לתיקון ביטול עילת הסבירות הוסכם בשבועות האחרונים במגעים בין הצוות של נתניהו וצוות ההידברות של בית הנשיא וזכה לחתימתם.
  • הנוסח הועבר לעיונם של ראשי המחנה הממלכתי בתחילת השבוע שעבר וזכה להיענות חיובית.
  • הנוסח המוצע מאזן בין הרצון של תומכי הרפורמה בממשלה להגביל את השימוש בעילת הסבירות ולצמצם את הביקורת השיפוטית על הממשלה ומינוייה, ומצד שני מעגן בחקיקה את עילות הגחמתיות והשרירותיות לאמצעי פיקוח על הממשלה ומגן על מינויים מקצועיים - כמו היועמשית - מפני פיטורים והדחה.
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 10 בספטמבר 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
על פי המתווה עילת הסבירות תבוטל - אך מינויים יישארו תחת פיקוח משפטי/פלאש 90, חיים גולדברג

מה הלאה

  • הפרסום המוקדם של מתווה הנשיא בשבוע שעבר הוביל לגל תגובות חריפות בקואליציה, וראש הממשלה טרם התייצב מאחורי פרטיו על אף שהם גובשו וסוכמו על ידי אנשים.
  • נתניהו מקיים בימים האחרונים התייעצויות עם שר המשפטים יריב לוין ומקורביו ושוקל לשאת הצהרה פומבית בימים הקרובים בה יכריז על הקפאה או ריכוך של המהפכה המשפטית ולפרט בהצהרה בצורה ברורה איזה חקיקה משפטית הממשלה צפויה לקדם ולאחריה להקפיא את המשכה.
  • עם זאת, זו צפויה להיות הצהרה חד צדדית, ללא הסכמות מוקדמות עם האופוזיציה, ונתניהו טרם הכריע סופית אם, מתי ומה יהיו פרטי ההקפאה והפשרה ואם היא תתבסס על הנוסחים שהוסכמו בבית הנשיא או נוסחים אחרים, גם בענין ביטול הסבירות וגם בענין הוועדה לבחירת שופטים.
  • בשבוע שעבר מיכאל האוזר טוב חשף ב"הארץ" טיוטה של המסמך שנידון בבית הנשיא, כולל בעניין הוועדה לבחירת שופטים. בקואליציה הסכימו לשמר את ההרכב הנוכחי של הוועדה לבחירת שופטים, אך כי יידרש רוב של שבעה מתוך תשעה חברים למינוי שופטים בכל הערכאות. בנוסף, לפי הפרסום, בהצעה נכתב כי ישוריין נציג של האופוזיציה בוועדה על פי חוק - מצב שאינו קיים כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully