וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין על הצעת הפשרה למהפכה המשפטית: "אי אפשר להסכים לה"

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 11:02

שר המשפטים טען בריאיון ב"קול ברמה" כי המתווה שרה"מ לוחץ על הנשיא להציג לא מיישם את "השינוי הנדרש" בוועדה למינוי שופטים. לדבריו, מדובר בשמועות בלבד ונתניהו מגבה אותו. הרצוג: "הזמנות נדירה להגיע להסכמות"

הפגנות נגד המהפכה המשפטית ברחבי הארץ/מחאת צומת כרכור, שב"פ, דפנה יושע

שר המשפטים יריב לוין הבהיר הבוקר (שלישי) כי אינו מסכים עם הצעת הפשרה למהפכה המשפטית שראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין להציג. "אי אפשר להסכים להצעת הפשרה החדשה, היא לא משנה את הדבר הבסיסי הנדרש בשינוי בוועדה לבחירת שופטים - אני לא מכיר שהייתה לה הסכמה", אמר בריאיון ליקי אדמקר וישראל כהן בתוכנית "שמונה אפס אפס" ברדיו "קול ברמה".

בנוסף, שר המשפטים כינה את הפרסומים על המתווה "שמועות". לטענתו, "אין שינוי אצל ראש הממשלה בנושא של הרפורמה, זה נושא שהתחייבנו לו במשך זמן ארוך ובא לידי ביטוי בהסכמים הקואליציוניים, הוא הכרחי כדי לייצר סוף סוף משילות - אני מקבל גיבוי מראש הממשלה. אני לא מכיר את ההצעה הזאת, להבנתי באופוזיציה לא מוכנים לשום דבר".

"אני לא מכיר מגעים אמיתיים שמתקיימים, יש כל מיני רעיונות שנזרקים לאוויר, אבל הדרך להגיע להסכמות היא לא באמצעות הפרחת בלוני ניסוי אלא לשבת אחד עם השני - דנים בדברים ומגעים להסכמה", הוסיף לוין. "אין שום סיבה שדבר כזה לא יקרה, כך נעשה מאז ומתמיד בכנסת. אני חושב שגם בנושא הזה שבסופו של עניין, אם יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות, הדבר הזה אפשרי - הוא רק מחייב לשבת ולדבר".

בנימין נתניהו, יריב לוין. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
"רה"מ נותן לי גיבוי". נתניהו ולוין/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לראשונה להצעת הפשרה, ואמר כי זה הזמן להגיע להסכמות. "ישנם רגעים במשברים מהסוג הזה, שמנהיגות נדרשת כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות, זה אחד הרגעים האלה", אמר במפגש עם חברי הקהילה היהודית באוסטריה. "המציאות מחייבת לעשות מאמץ עצום להגיע להסכמות. אני קורא למנהיגים לגלות אחריות".

אתמול פורסם כי נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג קיימו בימים האחרונים שיחות אינטנסיביות בנוגע למתווה להמשך החקיקה של המהפכה המשפטית. לפי גורמים המעורים בפרטים, המתווה הנידון כולל הקפאה ממושכת של 18-15 חודשים, שתעוגן בחקיקה וריכוך של החוק לביטול עילת הסבירות.

עוד בוואלה!

מתווה הנשיא 3.0 עוצב אישית למידותיו של נתניהו, אבל גם אותו השותפים שלו אכלו

לכתבה המלאה
בוז' הרצוג בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, יד ושם, ירושלים. 17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
יציג מתווה חדש? הרצוג/ראובן קסטרו

לפי הגורמים, המגעים בין מקורבי נתניהו ואנשי הנשיא נמצאים בשלב "מתקדם מאוד" ובקואליציה הביעו נכונות לפשרות שלא הסכימו להן עד כה, כמו שינויים מינוריים בלבד בוועדה לבחירת שופטים - שיוחלו מהכנסת הבאה. בין השאר, יועלה הרוב הנדרש לבחירת שופטים ל-7 מתוך 9 חברי הוועדה - ולא רק לבחירת שופטי העליון. הגורמים הוסיפו כי נתניהו מעוניין להכריז על הקפאה בימים או בשבועות הקרובים - ובסביבת ראש הממשלה לוחצים על הנשיא לפרסם פומבית את המתווה גם ללא הסכמת האופוזיציה.

עם זאת, לוואלה! נודע כי בבית הנשיא כן העבירו השבוע את פרטי המתווה העדכני לבכירים במחנה הממלכתי, כדי לבחון את תגובתם והיענותם הראשונית למתווה, אך לא הועבר כל מסמך רשמי אלא גישושים בלבד. ההצעה גם לא הועברה לעיון יש עתיד, שמתנגדים לכל משא ומתן לפני הדיונים בבג"ץ על העתירות נגד הממשלה.

כך, למרות ההתקדמות בערוץ של נתניהו והרצוג, בכירים באופוזיציה מעריכים כי הסיכויים להסכמות עמם לפני הדיונים בבג"ץ קלוש. לכן, לפי גורמים פוליטיים, בסביבת ראש הממשלה לוחצים על הנשיא לפרסם מתווה גם בלי הסכמת האופוזיציה, בשאיפה לגייס לו גיבוי ציבורי מגורמים בולטים אחרים בקרב אנשי מחאה או בהסתדרות. נכון לעכשיו, הנשיא טרם נעתר.

הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב. 26 באוגוסט 2023. אמיר גולדשטיין, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. שבת/אתר רשמי, אמיר גולדשטיין

בסביבת נתניהו מעוניינים להודיע על חבילת הקפאת החקיקה לפני שלושת הדיונים שיתקיימו בבג"ץ בהמשך החודש על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, החוק לביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות. לפי השאיפה, במידה שהממשלה תציג לבית המשפט מתווה מוסכם עם הנשיא - לפחות חלק מהעתירות יתייתרו ולא יהיו רלוונטיות יותר.

בנוסף, לפי גורמים פוליטיים, ראש הממשלה שואף להודיע על הקפאה והסכמות עם הנשיא לגבי החקיקה לפני הפגישה העתידית שלו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שמתוכננת להתקיים בהמשך החודש בשולי העצרת הכללית של האו"ם. ביש עתיד, שעתרה נגד לוין ואי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, חושדים שבממשלה רק רוצים ליצור מראית עין של הידברות כדי לדחות את העתירות, וגם במחנה הממלכתי חוששים מפגיעה בעתירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully