וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לוחץ על הרצוג לפרסם מתווה פשרה חדש למהפכה המשפטית - גם ללא הסכמת האופוזיציה

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 20:32

רה"מ והנשיא מנהלים שיחות אינטנסיביות על הקפאת חקיקה, ריכוך החוק לביטול עילת הסבירות ושינויים מינוריים בוועדה לבחירת שופטים. לוואלה נודע כי בבית הנשיא העבירו השבוע את פרטי המתווה העדכני לבכירים במחנה הממלכתי כדי לבחון את תגובתם, אך ההצעה לא הועברה ליש עתיד

נתניהו מתראיין לרשת פוקס/מעריב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג מקיימים בימים האחרונים שיחות אינטנסיביות בנוגע למתווה להמשך החקיקה של המהפכה המשפטית. לפי גורמים המעורים בפרטים, המתווה הנידון כולל הקפאה ממושכת של 15-18 חודשים שתעוגן בחקיקה וריכוך של החוק לביטול עילת הסבירות.

לפי הגורמים, המגעים בין מקורבי נתניהו ואנשי הנשיא הרצוג נמצאים בשלב "מתקדם מאוד" ובקואליציה הביעו נכונות לפשרות שלא הסכימו להן עד כה, כמו שינויים מינוריים בלבד בוועדה לבחירת שופטים - שיוחלו מהכנסת הבאה. בין השאר, יועלה הרוב הנדרש לבחירת שופטים ל-7 מתוך 9 חברי הוועדה - ולא רק לבחירת שופטי העליון. הגורמים הוסיפו כי נתניהו מעוניין להכריז על הקפאה בימים או בשבועות הקרובים - ובסביבת ראש הממשלה לוחצים על הנשיא לפרסם פומבית את המתווה גם ללא הסכמת האופוזיציה.

עם זאת, לוואלה! נודע כי בבית הנשיא כן העבירו השבוע את פרטי המתווה העדכני לבכירים במחנה הממלכתי כדי לבחון את תגובתם והיענותם הראשונית למתווה, אך לא הועבר כל מסמך רשמי אלא גישושים בלבד. ההצעה גם לא הועברה לעיון יש עתיד, שמתנגדים לכל משא ומתן לפני הדיונים בבג"ץ על העתירות נגד הממשלה.

כך, למרות ההתקדמות בערוץ של נתניהו והרצוג, בכירים באופוזיציה מעריכים כי הסיכויים להסכמות עמם לפני הדיונים בבג"ץ קלוש. לכן, לפי גורמים פוליטיים, בסביבת ראש הממשלה לוחצים על הנשיא לפרסם מתווה גם בלי הסכמת האופוזיציה, בשאיפה לגייס לו גיבוי ציבורי מגורמים בולטים אחרים בקרב אנשי מחאה או בהסתדרות. נכון לעכשיו, הנשיא טרם נעתר.

המנדט להרכבת הממשלה |  נשיא המדינה, יצחק הרצוג מטיל על  נתניהו בבית הנשיא את הרכבת הממשלה. ראובן קסטרו
נמצאים בשלב "מתקדם מאוד". הרצוג ונתניהו/ראובן קסטרו

למה זה חשוב?

  • מאז אישור החוק לביטול עילת הסבירות בכנסת בסוף יולי, ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים עם מקורביו התייעצויות רבות על המשך קידום המהפכה המשפטית.
  • בין השאר, לאור ההקצנה וההחרפה של משבר המילואים בצה"ל, שר הביטחון יואב גלנט וראשי מערכת הביטחון לוחצים להכריז לאלתר על הקפאה של המשך החקיקה החד-צדדית על מנת להתחיל לשקם את צה"ל, להחזיר את הטייסים שהודיעו על הפסקת השירות, ולמנוע את המשך הפגיעה בכשירות הכוחות.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

למה דווקא עכשיו?

  • בסביבת נתניהו מעוניינים להודיע על חבילת הקפאת החקיקה לפני שלושת הדיונים שיתקיימו בבג"ץ בהמשך החודש על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, החוק לביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות.
  • לפי השאיפה, במידה שהממשלה תציג לבית המשפט מתווה מוסכם עם הנשיא - לפחות חלק מהעתירות יתייתרו ולא יהיו רלוונטיות יותר.
  • בנוסף, לפי גורמים פוליטיים, ראש הממשלה שואף להודיע על הקפאה והסכמות עם הנשיא לגבי החקיקה לפני הפגישה העתידית שלו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שמתוכננת להתקיים בהמשך החודש בשולי העצרת הכללית של האו"ם.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ נפגשו היום בכנסת. 10 במאי 2023. ללא, אתר רשמי
המתווה הועבר לבכירים במחנה הממלכתי, ליש עתיד לא. גנץ ולפיד/אתר רשמי, ללא

מאחורי הקלעים

  • הנשיא הרצוג, שמנסה לתווך כבר שמונה חודשים בין הקואליציה והאופוזיציה על המהפכה המשפטית, המשיך בשבועות האחרונים במאמצים להביא להקפאת החקיקה.
  • רוב השיחות התנהלו בין מקורביו של נתניהו, השר רון דרמר ועורך הדין מיכאל ראבלו, ובין צוות ההידברות של בית הנשיא בראשות מזכיר הממשלה לשעבר עובד יחזקאל.
  • עד כה, השיחות מתנהלות בערוץ בין הקואליציה ובית הנשיא, כשבאופוזיציה מסרבים באופן רשמי לנהל משא ומתן לפני הדיון בעתירות שהוגשו נגד הממשלה בבג"ץ.
  • ביש עתיד, שעתרה נגד שר המשפטים יריב לוין ואי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, חושדים שבממשלה רק רוצים ליצור מראית עין של הידברות כדי לדחות את העתירות, וגם במחנה הממלכתי חוששים מלפגוע בעתירות.

בין השורות

  • אחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות בסוף יולי שר הביטחון יואב גלנט וכמה חברי כנסת בליכוד אמרו כי לא יתמכו יותר בחקיקה חד צדדית. המשמעות היא שבכל מקרה הרוב של הקואליציה להמשך חקיקת הרפורמה מוטל בספק.
  • לכן, בממשלה מעוניינים יותר מתמיד להגיע להסכמה עם האופוזיציה על שינוי בוועדה לבחירת שופטים - וגם שר המשפטים יריב לוין נכון יותר לפשרות בנושא.

מה הם אומרים

  • בית הנשיא: "בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל. כחלק מהמאמצים מקיים הנשיא שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו".
  • מהליכוד נמסר בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully