וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אובדן השליטה: במשטרה חוששים מפעולות נקם

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 23:28

בעקבות החשש מהצתה נוספת של הקרבות בין ה"כחולים", מתנגדי המשטר באריתריאה, לתומכיו ה"אדומים", כוחות משטרה רבים פרוסים בנקודות חיכוך ופינות רבות בדרום העיר. כמו כן, הוחלט על סגירה של החמארות באזור. "גם עכשיו נמשך זיהוי של פורעים נוספים שתקפו וסיכנו חיים"

פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/צילום: יותם רונן

העימותים והמהומות האלימות של מבקשי המקלט שפרצו היום (שבת) ברחובות דרום תל אביב, בין קבוצת הכחולים, מתנגדי המשטר האריתראי, לקבוצת האדומים, שתומכים בו, הציפו לפני השטח את הקרבות הפנימיים העזים שמתחוללים בתוך הקהילה האריתראית בישראל. מפכ"ל המשטרה הצהיר כי לפי שעה הושגה שליטה על המצב, אך במשטרה חוששים כעת מפעולות נקם וסגירת חשבונות בעקבות האירועים.

בשל החשש, בשלב זה כוחות משטרה רבים פרוסים בנקודות חיכוך ופינות רבות ברחבי דרום העיר במטרה לתת מענה מהיר ומיטבי לכל אירוע שעלול להתפתח. כמו כן, במשטרה הודיעו כי במסגרת הניסיון לסכל אירועי אלימות נוספים ועל מנת לשמור על שלום הציבור - "נסגרו בתי השיכר (חמארות) באזור דרום תל אביב, למניעת תקיפות הדדיות וסיכון חיי אדם".

במשטרה הוסיפו כי גם בשעה זו ממשיכים "חוקרי המשטרה לזהות פורעים נוספים אשר תקפו וסיכנו חיים במהלך הפרות הסדר ובהמשך יעצרו ויובאו לחקירה".

סגירת מקומות בילוי של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט בדרום תל אביב, 2 בספטמבר 2023/דוברות המשטרה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בתדרוך בתחנת שרת, בעקבות הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות משטרת ישראל
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בתדרוך בתחנת שרת, בעקבות הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/דוברות משטרת ישראל
סגירת מקומות בילוי של מהגרי עבודה בדרום תל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
סגירת מקומות בילוי של מהגרי עבודה בדרום תל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

המפכ"ל, קובי שבתאי, התייחס בהצהרה שנתן לתקשורת למהומות והסביר כי בארגון פועלים למנוע את חידוש המהומות. לדבריו, למרות הרגעת הרוחות המשטרה עוד פועלת בשטח: "אנחנו עדיין מטפלים באוטובוסים של מתגברים שהגיעו לכאן", אמר, "בחלק מהם נתפסו כלי תקיפה כמו אלות, גז מדמיע ושוקרים. אנחנו בודקים את המעמד של מי שנמצא על האוטובוסים. במקביל יש לנו את העצורים והטיפול בפצועים". עוד הוסיף המפכ"ל: "כעת פועלים נגד החמארות וריכוזי קהל".

כמו כן, התייחס שבתאי בהצהרה גם להיערכות של המשטרה לקראת ההפגנות היום: "אתמול בוצעו מעצרי מנע של מסיתים שידענו שהם דומיננטיים בקרב המתנגדים. ביצענו מעצרי מנע של שלושה חשודים. והבוקר קיבלנו התראות שהעסק הולך להקדים, היינו ערוכים לשעות הצהריים, והקדמנו את ההתייצבות של חלק מהכוחות".

אולם, לדבריו, במשטרה הופתעו מעוצמת האלימות בעימותים: "לצערי ההמון שהגיע, הגיע ברמה של רף של אלימות שלא נתקלנו בו עד עכשיו - שימוש בסלעים, מוטות ברזל, תקפו את הכוחות. כל הפעלת האמצעים לא פעלה על האנשים - לא רימוני ההלם ולא הפעלת הגז. כוחות נקלעו למצוקת חיים ונאלצו להשתמש באש חיה. ממאורעות אוקטובר אנחנו לא זוכרים מצב כזה. הייתה פה היערכות של 200 שוטרי יס"מ, זה הרבה יותר מכל שנה קודמת. לא נתקלנו ברף אלימות מהסוג הזה, אבל כן נערכנו".

סגירת מקומות בילוי של מהגרי עבודה בדרום תל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
סגירת מקומות בילוי של מהגרי עבודה בדרום תל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה
סגירת מקומות בילוי של מהגרי עבודה בדרום תל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות משטרת ישראל
סגירת מקומות בילוי של מהגרי עבודה בדרום תל אביב, 2 בספטמבר 2023/דוברות משטרת ישראל
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. עומר פיכמן, פלאש 90
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/פלאש 90, עומר פיכמן

העימותים פרצו על רקע פסטיבל שקיימה השגרירות האריתראית ברחוב יד חרוצים שבדרום תל אביב. המפגינים, מתנגדי המשטר, מחו נגד התנהלות הממשלה בארץ מוצאם וטענו כי זו עדיין רודפת אותם באמצעות נציגויותיה בעולם. יותר מ-160 בני אדם נפצעו, בהם שמונה במצב קשה וכ-30 שוטרים שנפצעו בעימותים באורח קל.

גורמים במשטרה טענו שמדובר בכשל מודיעיני: "נרדמנו בשמירה, התעלמו מהמודיעין שהצטבר לקראת ההתפרצות", אמרו בכירים בארגון - זאת על רקע מכתבי התרעה שהתקבלו במשטרה ממספר גורמים שהזהירו מפני קיום הפסטיבל שעלול להצית מהומה אלימה. בתוך כך, במחלקה לחקירות שוטרים הודיעו כי פתחו בחקירת כמה אירועים שהתרחשו בעת המחאה היום - ובהם ירי של שוטרים לעבר מפגינים וירי באוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully