וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אתה מתחיל להביט ימינה ושמאלה. ראש עיר שיגיד לך שזה לא קרה לו - משקר"

עודכן לאחרונה: 23.8.2023 / 12:41

ראשי רשויות ערביות מתארים בשיחות עם וואלה! תחושות קשות אחרי רצח מנכ"ל עיריית טירה והטבח באבו סנאן, שבו נרצח גם מתמודד בבחירות המקומיות: "יש אובדן שליטה מוחלט, ואתה מבין שאין לך גב. האווירה טעונה מאוד"

ארבעה מחוסרי הכרה באירוע ירי בגליל המערבי/מערכת וואלה!

בבוקר שאחרי הטבח באבו סנאן, שבו נרצחו ארבעה אנשים וביניהם מתמודד בבחירות המקומיות, ראשי רשויות במגזר הערבי מתארים בשיחות עם וואלה! תחושות קשות של אובדן הביטחון האישי באוכלוסייה הערבית, וחלקם מודים כי האיומים הגיעו גם לסביבתם הקרובה.

"אנחנו חיים את החיים האלה של הפחד והמתח יום-יום מזה שנים והדברים לא חדשים", אומר שיח' מוראד עמאש, ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא, "העבריינים לא מבחינים בין אישה לגבר, צעירה או זקן, אזרח או נבחר ציבור, מועמד או ראש מועצה. פשוט יורים לכל כיוון ומי שבא בא. לפשע אין גבולות".

"אני לא משנה אצלי שום דבר, פתאום לקום יום אחד להתחיל לשנות את אורח החיים שלך? אבל ההרגשה רעה מאוד", מוסיף עמאש. "ראש מועצה הולך בכבישים לבד, מבקר בתי תושבים עד השעות מאוחרות, נראה בציבור, מפקח על עבודות, מנהל את העיר מהשטח עושה דרכו לחתונות, אז ברור שאתה מתחיל להסתכל ימינה שמאלה. זה נורא ואיום. ישקר לך ראש עיר או ראש מועצה שיגיד לך שאצלו זה לא ככה. אנחנו לקראת הבחירות ומה שמפחיד אותנו זה שהפחד של האנשים יעצור מבעדם להגיע לקלפי. שיירתעו. מצב כזה אם יקרה, זה הסוף של הדמוקרטיה".

לקריאה נוספת
מנהיגים ערבים זועמים אחרי הטבח: "המדינה נכשלה, שיקחו דוגמה מהמשטרה הפלסטינית"
פרסום ראשון: שב"כ נכנס לחקירת הרצח המרובע באבו סנאן

מוראד עמאש  ראש המועצה  , ג'סר א-זרקא, 24 במרץ 2019. ראובן קסטרו
"לפשע אין גבולות". שיח' מוראד עמאש, ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא/ראובן קסטרו
רפיק חלבי. ראובן קסטרו
"האווירה מאוד טעונה". רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל/ראובן קסטרו

"ברור שיש פחד", אומר בגילוי לב רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, "לעבר ביתו של הבן שלי ירו כבר פעמיים והמשטרה לא עשתה כלום, אז איך לא יהיה חשש? יש אובדן שליטה מוחלט וכשאתה מבין שאין לך גב אז ברור שאתה מתנהל אחרת, גם אם אתה הכי אמיץ וגיבור. זה לא שינה אצלי שום דבר ביום יום. אני בתוך כל זה עובד נקי וטהור, בלי לערב שיקולים זרים, אבל ברור שברשויות המקומיות הדרוזיות והערביות המתח גדול, האווירה טעונה מאד והמאבקים רותחים. באווירת האיום שנוצרה ומרחפת באוויר קשה לדבר על דמוקרטיה".

גם ראש מועצת תל שבע, עומר אבו רקייק, משתף בתחושות קשות. "אנחנו בחברה הערבית הגענו למספרים עצומים של רציחות. אחרי כל נרצח יש עולם ומלואו. אנחנו חיים בתסכול ובחוסר ביטחון. זה מצב של הישרדות כל הזמן", הוא אומר. "יש חשש גם אצל ראשי המועצות במגזר, הכול פה נפיץ. לפעמים אתה מרגיש חוסר ביטחון לדון בנושאים מסויימים. אם תרים את הכפפה אתה יכול להיות על הכוונת. אי אפשר לעיתים להביע את דעתך בצורה נחרצת, זה יכול להביא אותך למצב של מאוים".

עוד בוואלה!

18 מקרים, 22 נרצחים: אוגוסט המדמם של החברה הערבית

לכתבה המלאה

"אבדה לאנשים תחושת הביטחון"

ביפיע נרצחו לפני חודשיים וחצי חמישה מתושבי המקום. היום אומר בשיחה עם וואלה! מאהר חליליה, ראש המועצה המקומית כי מראות הטבח ההוא חזרו הבוקר לתושבי יפיע. "לבי היום עם תושבי אבו סנאן", הוא אומר.

"אבדה לאנשים תחושת הביטחון. ביטחון הוא הדבר שאדם מחפש לפני הכול, אפילו לפני אוכל. האחריות לביטחון האזרחים מוטלת על המדינה, הממשלה, המשטרה והשר הממונה על ביטחון הפנים", אומר חליליה, "היום אזרח ערבי לא מרגיש ביטחון. יש חשש שאפשר להיפגע בכל רגע. אנשים חיים בפחד. מדובר בהפקרות שנמשכת כבר עשור לפחות. מאז הטבח שקרה אצלנו לא גובשה תוכנית עבודה להתמודדות עם הפשיעה. צריך לזכור שהטבח קרה ליד בית ספר ועבדנו קשה כדי להחזיר לתלמידים את תחושת הביטחון. הנושא של הביטחון האישי הוא נושא שעליו נצטרך לעבוד גם עם תחילת שנת הלימודים".

מאהר חליליה, ראש המועצה המקומית יפיע. אלי אשכנזי
"במקום לעזור, רק מחלישים אותנו". מאהר חליליה, ראש המועצה המקומית יפיע/אלי אשכנזי

חליליה הזכיר גם את החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למנוע העברת תקציבים שאושרו לרשויות הערביות, שנומקה בין היתר כביכול בגלל השתלטות של עבריינים על הכספים. "לתחושת חוסר הוודאות נוספת עכשיו ההחלטה למנוע מאיתנו תקציבים שהם הבסיס להתנהלות יום יומית של הרשות המקומית. במקום להגיש לנו עזרה ולתמוך בנו, רק מחלישים אותנו. זה גם תורם לחוסר יציבות".

"אני אישית משדר חוסן ומבליט את הצד החיובי, כך גם נהגתי כשהייתי בעולם העסקים. אני רוצה להעביר לצעירים מסר שהחיים חשובים יותר מהכול ומשדר אופטימיות, אבל אני לא יכול להכחיש שיש דאגה מתוך האחריות שמונחת עלי לגבי העתיד של כפר שלם ושל תושביו", הוא מסכם.

סלאמה אל אטראש, ראש מועצת אל קאסום: "אני מחבק את העובדים המסורים ומחזק אותם". מועצה אזורית אל קסום, אתר רשמי
"להכריז על מצב חירום". סלאמה אל-אטראש, ראש מועצת אל-קאסום/אתר רשמי, מועצה אזורית אל קסום

"יש הרבה סיבות למצב הקשה שאליו הגענו והיום אנחנו ממש בתחתית הבור", אומר גם עז אלדין אמארה, ראש המועצה המקומית כפר כנא, "המצב היום שאין הרתעה, אין חוק, אין אכיפה. הממשלה הזניחה את הטיפול בבעיית הפשיעה והאלימות ולא מטפלת בו. לא רואים שנעשים צעדים להילחם בפשיעה. יש תחושה שזה לא אכפת לממשלה שעוד ערבי נרצח ועוד ערבי נרצח".

"הדברים שאמר סמוטריץ' כאילו ארגוני פשע השתלטו על הרשויות המקומיות הערביות הם שקר. אני עמדתי בראש ועדת מכרזים במשך שבע שנים. כל ההחלטות התקבלו לפי התנאים ולפי החוק", הוא מוסיף. "שיגידו את האמת - שלא רוצים להעביר לנו תקציבים. זה רק ידרדר את המצב ויביא לקריסת הישובים הערבים. אני מצפה שיסתכלו על האזרחים הערבים כאזרחים שווים, כאוכלוסיה ששייכת למדינה, במקום לדחוק אותה לפינה. אני אישית לא חושש ומעולם לא חששתי. אן לי ממה לחשוש".

אמש, בעקבות הטבח, קרא גם ראש מועצת אל-קאסום סלאמה אל-אטראש להכריז מיידית על מצב חירום. "על ההנהגה הערבית להכריז על מצב חירום כללי על כל המשתמע מכך", אמר אל-אטראש בכינוס של ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל ופורום ראשי הרשויות הערביות, שהתקיים בטירה בעקבות רצח מנכ"ל העירייה.

אל-אטראש, שבעבר אוים בעצמו, הדגיש כי "אזרחי המדינה הערבים לא מרגישים בביטחון, לא בבתים שלהם ולא ביישובים. התחושה היא שאנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמת אזרחים ממש", והאשים את החברה הישראלית באדישות למצב. "במקום להסתער על התופעה המסוכנת ולהילחם בה, בציבוריות הישראלית מאשימים אותנו במצב, כאילו אנחנו יכולים להחליף את המשטרה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully