וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מקיים דיונים על הקפאת הרפורמה המשפטית; החרדים דורשים: לפני הכל - חוק גיוס

עודכן לאחרונה: 15.8.2023 / 17:10

נתניהו ערך בימים האחרונים התייעצויות עם מקורביו על המשך המהפכה המשפטית, אך עדיין מחפש דרך לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. במקביל, ראשי הסיעות החרדיות דורשים לקדם כל את חוק הגיוס, ומסרבים לרכך אותו. הליכוד: כל ראשי הקואליציה עובדים בשיתוף פעולה מלא

בווידאו: עימות במליאה: גלנט דרש לרכך את חוק עילת הסבירות, לוין סירב/ערוץ הכנסת

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיים בימים האחרונים התייעצויות אינטנסיביות עם מקורביו, ועם שר המשפטים יריב לוין ונשיא המדינה יצחק הרצוג באשר להמשך קידום המהפכה המשפטית. לפי גורמים בסביבת נתניהו, ראש הממשלה מנסה להגיע לנוסחה שבמסגרתה יכריז על הקפאת החקיקה המשפטית לתקופה משמעותית, במטרה לבלום ולהרגיע את משבר הכשירות והלכידות בצה"ל. נתניהו אף שוקל להודיע על ריכוך של החוק לביטול עילת הסבירות שאושר בכנסת בחודש שעבר.

לפי הגורמים, נתניהו נכון אף לעגן את ההקפאה הממושכת בחקיקה - אולם, עדיין ממשיך לחפש דרך לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, החלק הארי ברפורמה של השר לוין, באופן שיאפשר להגיע להסכמות עם חלקים באופוזיציה או לתמיכה משפטית-ציבורית.

אמש, דיווח דפנה ליאל בחדשות 12 כי, ראש הממשלה שקל כבר להכריז על הקפאת החקיקה המשפטית והמשך קידומה רק בהסכמה כדי לבלום את המשבר בצה"ל - אך שר המשפטים לוין בלם את המהלך בנימוק שזה רק יחזק את סירובה של האופוזיציה להגיע להסכמות בנוגע לוועדה לבחירת שופטים. לפי גורמים בקואליציה, לוין דורש שהכרזה על הקפאה תהיה רק לאחר שיבוצעו שינויים בוועדה לבחירת שופטים.

בנימין נתניהו, יריב לוין, יואב גלנט, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 25 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בנימין נתניהו, יריב לוין, יואב גלנט, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 25 ביולי 2023/פלאש 90, יונתן זינדל

באופן רשמי, ערוצי ההידברות בבית הנשיא קרסו לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות בחודש שעבר, אולם הרצוג וצוותו ממשיכים כל העת במאמצים להביא להקפאת החקיקה המשפטית. בכירים במפלגת "יש עתיד" ובמפלגת "המחנה הממלכתי" אומרים כי לא מתנהל איתם כל משא ומתן, וככל שיש שיחות הן מתקיימות בין נציגי הקואליציה ובית הנשיא. באופוזיציה חושדים שבממשלה רק רוצים ליצור מראית עין של הידברות על הוועדה לבחירת שופטים, כדי לדחות את העתירות שהוגשו לבג"ץ נגד החלטת השר לוין לא לכנס את הוועדה.

מנגד, בקואליציה טוענים שיש רצון אמיתי להגיע לפשרות והבנה שבנסיבות הנוכחיות אין אפשרות לקדם שוב חקיקה חד צדדית מאחר שח"כים בליכוד וגורמים בקואליציה הבהירו שהם לא יתמכו שוב במהלך כזה, וטוענים כי ללפיד וגנץ אין אינטרס להתפשר בגלל עוצמת המחאה. לכן, בלשכת נתניהו מנהלים בשלב זה את המגעים מול אנשי בית הנשיא בניסיון לקבל קודם כל גיבוי שלהם למהלך.

אריה דרעי, יצחק גולדקנופף, משה גפני. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
אריה דרעי, יצחק גולדקנופף, משה גפני/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בתוך כך, ראשי הסיעות החרדיות ש"ס ויהדות התורה, שזועמים על נתניהו בגלל העיכוב בחקיקת חוק גיוס חדש שיסדיר את הפטור לחרדים, דורשים לקדם את חוק הגיוס לפני כל התקדמות במהפכה המשפטית. נתניהו התחייב בהסכמים הקואליציוניים להעביר חוק גיוס חדש לכל המאוחר לפני אישור התקציב אך בפועל זה לא קרה בגלל ההתמקדות במהפכה המשפטית ובתקציב.

כעת, בליכוד חוששים כי קידום פטור גורף מגיוס יתדלק וירחיב את המחאה נגד הממשלה ויפגע במאמצים להרגיע את המשבר בצה"ל, והחרדים זועמים: "אנחנו משלמים את המחיר של הרפורמה למרות שלא רצינו בה, אלא תמכנו בה רק בגלל שאנחנו שותפים נאמנים, ונתניהו? הוא לא שותף?" ראשי ש"ס ויהדות התורה דרשו בחודש האחרון מנתניהו לקדם את חוק הגיוס מיד עם תחילת כנס החורף של הכנסת - לפני כל התקדמות נוספת בחקיקה המשפטית - אך ראש הממשלה הבהיר להם כי בשל המחאה הגוברת ומשבר הכשירות בצה"ל, ייאלצו לרכך את דרישותיהם ולוותר על חלקים בחוק כמו הדרישה שיכלול פסקת התגברות שתחסן אותו מפני בג"ץ - דרישה שהם התנגדו לה עד כה.

בקואליציה מעריכים כי אחת הסיבות שנתניהו שוקל להודיע על הקפאת הרפורמה המשפטית היא כדי לנסות להוריד את המחאה הציבורית, ייתכן כי כך יהיה קל יותר ציבורית לקדם את התחייבותו לחרדים בעניין הגיוס. ברקע הדיווחים על המחלוקות בין הליכוד לחרדים, מפלגת הליכוד פרסמה היום הודעה משותפת עם ראשי יהדות התורה הרב גולדקנופף והרב גפני לפיה "כל ראשי הקואליציה עובדים בשיתוף פעולה מלא כדי להעביר הן את חוק הגיוס והן את הרפורמה המשפטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully