וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות לוחם יהל"ם: "כשמפקד הצוות זיהה את החייל - כבר היה מאוחר מדי"

עודכן לאחרונה: 15.8.2023 / 5:59

יחס חניכה גבוה, בקרת בטיחות, אמצעי ראיית לילה, ובדיקות חום לא מנעו את הטרגדיה שאירעה באימון יחידת יהל"ם אתמול - שבה מת הלוחם הלל נחמיה אופן. לפי שעה, טרם התברר מה הוביל למותו הטראגי, אולם גורמים בצה"ל מתחו ביקורת: "למה לקיים את האימון בתקופה כל כך חמה?"

הלל נחמיה אופן ז"ל./באדיבות המשפחה

ביקורת רבה נשמעת ביממה האחרונה מצד גורמים בזרוע היבשה על עיתוי קיום האימון של מפקדי יחידת יהל"ם, שבמהלכו מת לוחם צה"ל, רב"ט הלל נחמיה אופן. מפקדים שנכחו באימון מתעקשים שלקחו מרווח זמן של שעתיים מרגע ירדית עומס החום ובנוסף, החלו את האימון רק לאחר מדידת חום. בשעות שקדמו לאימון, כך טוענים המפקדים, עסקו בהכנות ובתדריכים ולא בפעולות פיזיות. לפי תחזית מזג האוויר, בשעות השיא ביום, הגיע החום בשטח האימון ל-34 מעלות ואילו בלילה ירד החום ל-29 מעלות. באישור מיוחד, החיילים ישנו בשטח באוהלים ממוזגים.

כאמור, אתמול בשעות הלילה החל אחד השלבים המסכמים והמורכבים עבור חיילי המסלול ביחידת יהל"ם שהתגייסו לפני חמישה חודשים. ברקע עומסי החום ברחבי הארץ שמאפיינים את התקופה, מדדו המפקדים בשעה 22:00 את החום, ולאחר שנמצא תקין לטענתם, החלו את האימון מעט אחרי חצות.

האימון כולל זחילה לאורך כקילומטר, כשהחיילים מלווים כל הזמן במפקדים עם אמצעי לראיית לילה. על מנת להעלות את יחס בחניכה בין המפקדים לחיילים ולשפר את הפיקוד והשליטה על הכוח - זומנו לאימון חיילי מילואים כבקרים.

לוחם צה"ל בהכשרת יהל״ם, רב"ט הלל נחמיה אופן ז"ל, נפטר במהלך אימון, 14 באוגוסט 2023. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
לוחם צה"ל בהכשרת יהל״ם, רב"ט הלל נחמיה אופן ז"ל, נפטר במהלך אימון, 14 באוגוסט 2023/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

שעות אחדות לאחר תחילת האימון, אחד ממפקדי הצוותים זיהה לוחם שלא נמצא על מסלול הזחילה ושוכב על הקרקע, ככל הנראה מחוסר הכרה. לאחר שניסה לתקשר איתו, דיווח מפקד הצוות שהלוחם לא מגיב וצעק לקבלת עזרה.

הראשון שהגיע למקום היה פרמדיק של היחידה שניסה להעיר את החייל ופעל על פי נוהל התייבשות, אולם לא הצליח להעירו. לאחר מכן, הגיע פרמדיק של מד"א ומיד אחריו הגיע למקום גם צוות מוסק של 669 - שם נאלץ רופא של חיל האוויר לקבוע את מותו בשטח. גורמים בזרוע היבשה טענו כי בשלב זה לא ברור האם מפקד הצוות מצא את הלוחם בעת סיום הזחילה כשראה לפי הספירה שחסר לו חייל או כבר תוך כדי האימון זיהה שהחייל לא מגיב.

"מצד אחד נשאלת השאלה למה לקיים את האימון הזה בתקופה כל כך חמה? אי אפשר היה לדחות בכמה שבועות ולהמתין שהטמפרטורה תרד? - אבל מנגד טוענים המפקדים שפעלו לפי הנהלים וביצעו את הבדיקות המתבקשות כולל מרווח של שעתיים מסיום עומס החום", אמר גורם הצבאי, והוסיף כי מדובר בשלב קריטי בהכשרת החיילים כלוחמי קומנדו ביחידת יהל"ם.

עד כה לא התבררה סיבת מותו של רב"ט נחמיה אופן. למרות זאת, אמרו הגורמים כי אימון שכזה מחייב יחס חניכה גבוה כדי לזהות חיילים במצב רפואי קיצוני וגם כדי למנוע בעיות בטיחות. עוד הוסיפו הגורמים כי בשלב זה טרם התברר מה קרה שם בדיוק ולכן יש תחקיר מקיף של כל מי שנכח בשטח.

יחידת יהל"ם בצה"ל. מערכת וואלה!, מערכת וואלה!
יחידת יהל"ם בצה"ל/מערכת וואלה!, מערכת וואלה!

"לפי הממצאים ראשוניים - כשמפקד הצוות זיהה את החייל כבר היה מאוחר מדי", אמר גורם שמצוי בפרטי התחקיר הראשוני. מטרת האימון היא לתרגל את הלוחמים להתמודד עם מקרים קיצוניים ולכן מכונה האימון המדובר בשטח כ"שבוע לחץ", במסגרתו מתנהלים האימונים תחת אי ודאות מוחלטת (לוחות זמנים, עיתוי המשימות והתרחישים) כשהמטרה העיקרית לבנות ולחזק את חוסנו הנפשי של הלוחם ביחידת יהל"ם. לוחם יחידת יהל"ם אמר לוואלה! כי "הזחילות נועדו להפוך אותך לקשוח. לחזק בראש. אני עשיתי את זה בתקופת חורף וגם אז זה היה קשה וחם אז לחשוב מה עבר עליהם בחום הזה".

במקביל לתחקיר שהוביל קצין ההנדסה ראשי, תא"ל עידו מזרחי, שיוצג בימים הקרובים למפקד זרוע היבשה, האלוף תמיר ידעי - מונה צוות מומחים בראשות מפקד חטיבה 679, אלוף משנה, אלעד אפרתי, שיבחן נושאים רוחביים ומערכתיים, וזאת במקביל לחקירת מצ"ח למקרה שהיתה התרשלות בפיקוד על האימון ושלביו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully