וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הביקורת: עלייה חדה בהכרה בחיילי צה"ל שסובלים מפוסט טראומה

עודכן לאחרונה: 14.8.2023 / 23:35

במסגרת הרפורמה של שר הביטחון הקודם גנץ, ובצל הביקורת על אטימות המערכת, מתחילת השנה הכיר משרד הביטחון ב-2,300 נכי צה"ל פוסט-טראומתיים - עלייה חדה בהשוואה לשנה הקודמת. אולם, במשרד הביטחון טוענים כי בעיות כוח אדם מאיימות לפגוע ביעילות המערכת שכורעת תחת הנטל

איציק סעידיאן הגיע להלוויתו של בר כלף, הצעיר שהצית עצמו. 04 באוגוסט 2023/צילום: ניב אהרונסון

מתחילת השנה, הוכרו על ידי משרד הביטחון ב-2300 נכי צה"ל פוסט טראומטיים במסגרת הרפורמה שקידם שר הביטחון לשעבר בני גנץ. לפי מקורות במשרד, מתחילת השנה האחרונה התקבלו 7500 החלטות בנושא נכי צה"ל לעומת 2,500 החלטות בכל שנת 2022 - מה שמצביע על צמצום הבירוקרטיה בתהליכי הטיפול בפונים לבקשת הכרה כנכי צה"ל בדגש על פוסט-טראומתיים.

לפי מקורות במשרד הביטחון, גם תהליך ההכרה התקצר באופן משמעותי. בעבר, תהליך ההכרה, מהפנייה הראשונית ועד להכרה הרשמית כסובל מפוסט-טראומה ונכה צה"ל, נע בין שנתיים לשלוש שנים. כיום, לעומת זאת, התהליך אורך מספר חודשים בלבד. יחד עם זאת, המקורות במשרד הביטחון התריעו כי אגף השיקום קורס תחת העומס מאחר וכיום יש 320 עובדים בלבד שאחראים על טיפול בכ-60,000 אזרחים. לכן, על מנת לייעל את הטיפול יש לבצע תוספת כוח אדם משמעותית ומידית כדי להגיע ליחס של עובד לכל 200-300 אזרחים.

הלווייתו של בר כלף בבית העלמין במושב אביחיל. 4 ביולי, 2023. תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, ניב אהרונסון, עיבוד תמונה
הלווייתו של בר כלף בבית העלמין במושב אביחיל. 4 ביולי, 2023/עיבוד תמונה, תיעוד ברשתות החברתיות לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים, ניב אהרונסון

בנוסף לכך, המקורות במשרד הביטחון הצביעו על בעיה חדשה שעלתה בעקבות הרפורמה החדשה - במסגרתה, מרגע הפנייה של החייל לשעבר למשרד הביטחון הוא מקבל טיפול נפשי צמוד כולל גישה מהירה לפסיכיאטר, אולם כאשר משרד הביטחון דוחה את בקשתו - הוא נותר ללא סיוע כלל.

גורם המצוי בתהליך הטיפול אמר לוואלה! כי משרד הביטחון והביטוח הלאומי חייבים לשתף פעולה בנושא ולאפשר מעטפת טיפול עד להסדרה מלאה על ידי ביטוח לאומי. לפיכך, חייב להיות נציג ביטוח לאומי בוועדה הרפואית שמאשרת או דוחה את ההכרה בנכי צה"ל. "אין היום העברת מקל מסודרת בין משרד הביטחון לביטוח לאומי", אמר הגורם והתריע כי סוגיית ההתאבדויות והסובלים מפוסט טראומה, נמצאת במגמת עלייה מתמדת בקרב צבאות מערביים ברחבי העולם.

איציק סעידיאן השתחרר מבית החולים שיבא תל השומר, 27 באפריל 2023. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
איציק סעידיאן השתחרר מבית החולים שיבא תל השומר, 27 באפריל 2023/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בעקבות הדברים, מדוברות משרד הביטחון נמסר כי "על רקע המאמצים לשיפור הטיפול והשירות לנכי צה"ל, בדגש על מתמודדים עם פוסט טראומה ולנוכח אירועי אובדנות מצערים שאירעו בתקופה האחרונה מצד מבקשי הכרה, משרד הביטחון מקים צוות מקצועי לבחינת הליכי ההכרה של בקשות בתחום הנפש והראש".

"בראש הצוות יעמוד האלוף במיל' איציק תורג'מן ויהיו חברים בו סמנכ"ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון, איתמר גרף, יו"ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה, הפסיכיאטר פרופ' אייל פרוכטר, מר חגי רזניק ועובדת סוציאלית בכירה. הצוות יבחן את הליכי הטיפול בבקשות ההכרה של בר כלף ואור דוניו ויגבש תכנית עבודה אופרטיבית וממוקדת לשיפור השירות והטיפול במבקשי הכרה על רקע פגיעות ראש ונפש. הצוות יגיש את המלצותיו במהלך חודש ספטמבר", מסרו במשרד הביטחון.

הפגנת נכי צה"ל ומלווי נכי צה"ל - לא משאירים פצועים מאחור, מול משרד האוצר, ירושלים 5 במאי 2021. ראובן קסטרו
הפגנת נכי צה"ל ומלווי נכי צה"ל - לא משאירים פצועים מאחור, מול משרד האוצר, ירושלים 5 במאי 2021/ראובן קסטרו

בשבועות האחרונים, נשמעה ביקורת רבה על משרד הביטחון באשר ל"אטימות" לכאורה שהוא מפגין כלפי חיילי צה"ל שדורשים הכרה כפוסט טראומתיים בעקבות אירועים שעברו במהלך שירותם הצבאי. הביקורת התגברה לאחר מותו של בר כלף, הצעיר, בן ה-33, שהצית עצמו בתחילת החודש, לאחר שלא הוכר כנכה צה"ל, ומת מפצעיו יום לאחר מכן.

אמו של בר, כוכבה ערבה, סיפרה לוואלה! ביום המקרה כי בנה "היה מיואש, לא הצליח לקבל עזרה. ביקשנו ממשרד הביטחון הכרה. הבן שלי אמר לי שהוא לא יכול שסוגרים לו את השער. צריך לחקור את הדבר הזה יותר. הייתי בשוק מהתגובה שלהם". ערבה סיפרה כי חודש לפני האירוע, ניסתה לקחת אותו לאשפוז, אך הוא יצא משם. "קצינת הנפגעים אמרה 'תלכו לפרופסור', אבל מה אחרי זה?", תהתה האם. "איך אני יכולה לספר לכם על ארבע שנים וחצי שאני מסתובבת ככה עם סיפור כזה? זו תולעת שמכרסמת בעץ. הוא בעצמו לא ידע מה קורה לו".

"בחיים לא חשבתי שמשהו כזה יקרה", ציינה. "ניסיתי להציל את בר, לא מפקירים פצועים בשטח. אני בטוחה שהבן שלי הוא לא היחיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully