וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזעקות לא עבדו, החשמל קרס: בהוואי זועמים על המחדלים בשריפה

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 16:59

בעוד שממדי האסון במאווי הולכים ומתבהרים, הרשויות הבטיחו לבדוק אם מערכות ההתראה פעלו כנדרש. מניין ההרוגים בשריפות הקטלניות בארה"ב זה מאה שנה עלה ל-93, והוא צפוי להמשיך ולזנק. "גילינו שיש שריפה כשהיא הייתה מולנו"

בווידאו: השריפות בהוואי: תיעוד מההרס באי מאווי/רויטרס

הרשויות בהוואי הבטיחו לבחון את מערכות התראות החירום במדינת האיים, בצל זעם גובר של תושבים שהתלוננו כי לא קיבלו שום אזהרה מפני השריפות שפקדו את האי מאווי, הקטלניות ביותר בארצות הברית זה יותר ממאה שנה. מספר הקורבנות עלה היום (ראשון) ל-93, בעוד שגורמים רשמיים מזהירים כי הוא עוד יזנק בימים הקרובים.

האש התפשטה במהירות בעיירת הנופש ההיסטורית להיינה, שהפכה לעיי חורבות. לפי הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום, שיקומה של העיירה - שהייתה בירתה של ממלכת הוואי ההיסטורית - נאמדת בכ-5.5 מיליארד דולר. יותר מ-2,000 מבנים ניזוקו או נהרסו, ו-8,500 דונמים עלו באש.

מושל הוואי, ג'וש גרין, הזהיר במסיבת עיתונאים שכינס אתמול כי מניין ההרוגים ימשיך לעלות. מפקד משטרת מחוז מאווי, ג'ון פלטייה, אמר כי כלבים המיומנים באיתור גופות כיסו רק 3% מאזור החיפושים. ראש הסוכנות לניהול מצבי חירום, דין קריסוול, אמר כי יש לה 150 אנשים בשטח וכי צוותי חיפוש וכלבים נוספים יגיעו בתוך יום או יומיים.

לפי תושבים, שחלקם נאלצו לברוח לאוקיינוס כדי להימלט מהלהבות, סירנות שהוצבו ברחבי האי - שנועדו להזהיר מפני אסונות טבע מתקרבים - מעולם לא פעלו. בנוסף לכך, הפסקות חשמל וקריסות של הרשת הסלולרית הקשו על הפעלתם של אמצעי אזהרה אחרים, בהם שליחת מסרונים.

התובעת הכללית של המדינה, אן לופז, אמרה כי היא פותחת בבדיקה של קבלת ההחלטות לפני השריפה ובמהלכה, ואילו המושל אמר ל-CNN כי אישר לבחון מחדש את תגובת החירום של הרשויות.

אופנוע נוסע בין ההריסות בלהיינה, מוואי, 11 באוגוסט 2023. GettyImages
"האזעקות לא עבדו". אופנוע נוסע בין ההריסות בהוואי/GettyImages

גורמים רשמיים תיארו שילוב הרסני של גורמים - כולל כשלים ברשת התקשורת, משבי רוח של עד 130 קמ"ש מהוריקן באוקיינוס ושריפה נפרדת במרחק עשרות קילומטרים - שפגעו בתיאום בזמן אמת עם הסוכנות לניהול מצבי חירום, שאחראית לרוב על אזהרות וצווי פינוי.

"עם הזמן, נוכל להבין לו יכולנו להגן טוב יותר על אנשים", אמר גרין. לדבריו, השריפות המרובות והרוחות המסוכנות יצרו תנאים קשים במיוחד. הוא הוסיף כי הוקצו אלף חדרים במלונות לתושבים שאיבדו את בתיהם, והרשויות מארגנות נכסים להשכרה עבור משפחות, שישהו בהן ללא תשלום. לדבריו, יותר מ-1,400 איש שוהים במקלטי חירום.

הרשויות החלו לאפשר לתושבים לחזור למערב האי מאווי ביום שישי, אם כי מוקד השריפות בלהיינה נותר חסום. גורמים רשמיים הזהירו מפני אדים רעילים באזורים מוצפים.

מאות בני אדם עדיין נעדרים, אם כי מספרם המדויק לא ברור. באחד ממרכזי הסיוע למשפחות בקאהולוי, ג'ון לקואסטה סיפר כי הוא מנסה לאתר תשעה קרובי משפחה שעמם נותק הקשר מאז יום שלישי. "כשאני רואה את העיירה להיינה עצמה, אני לא יכול לתאר את התחושות שעולות לי", אמר לקואסטה, שהיה בדרכו למקלט בכנסייה סמוכה כדי להמשיך בחיפושיו.

עוד בוואלה!

"הבית נשרף לגמרי הכל אפר ואבק": הישראלים שנמלטו מאסון הטבע בהוואי משחזרים

לכתבה המלאה
שריפות ליד העיירה להיינה, מוואי, הוואי, 9 באוגוסט 2023. רויטרס
"היו כשלים ברשת התקשורת". שריפות ליד העיירה להיינה, הוואי/רויטרס

האסון החל מעט אחרי חצות ביום שלישי, עם דיווח על שריפה בעיירה קולה, השוכנת כ-55 ק"מ מלהיינה.

כחמש שעות לאחר מכן נותק החשמל בלהיינה. בעדכונים בעמוד הפייסבוק של מחוז מאווי, נכתב כי שריפה בשטח של שלושה דונמים פרצה בעיירה בסביבות השעה 6:30 בבוקר, אך נבלמה עד השעה 10:00. העדכונים הבאים התמקדו בשריפה בקולה, שהובילה לכמה פינויים מקומיים, אבל בסביבות השעה 15:30, על פי עדכוני המחוז, התלקחה האש בלהיינה.

חלק מהתושבים החלו להתפנות בזמן שאחרים, כולל אורחי בתי מלון בצד המערבי של העיירה, הונחו לתפוס מחסה במקום. בשעות שלאחר מכן, המחוז פרסם שורה של הוראות פינוי בפייסבוק, אם כי לא ברור אם התושבים קיבלו אותן בזמן שנמלטו בתבהלה מהלהבות המתקדמות במהירות.

"ההר מאחורינו עלה באש ואף אחד לא אמר לנו דבר", סיפרה וילמה ריד לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אתם יודעים מתי גילינו שיש שריפה? כשהיא הייתה מולנו". ריד בת ה-63, שביתה נהרס בלהבות, אמרה כי כעת היא תלויה בנדבות ובטוב ליבם של זרים וביתה הפך למכונית שבה היא ישנה עם בתה, נכדה ושני חתולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully