וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבית נשרף לגמרי הכל אפר ואבק": הישראלים שנמלטו מאסון הטבע בהוואי משחזרים

עודכן לאחרונה: 13.8.2023 / 0:20

עדן ברוק-אדמיסון, תושבת האי, תיארה את המחזות האפוקליפטיים: "את התופת בדרך לא אשכח - נסענו בזיג-זג בין מכוניות שרופות ואנשים בתוכן. אתה רק מקווה שלא תישרף או ייפול משהו עלינו". עומרי, איש עסקים שחילץ את ילדיו, חמותו והמטפלת: "אנחנו מתכוונים לחזור למאווי"

בווידאו: ביתם של עדן וג׳ייסון אדמיסון אחרי השריפה, מאווי, הוואי/הנרי בן אליעזר

הרשויות באי מאווי, שהפך למוקד השריפות שפקדו בימים האחרונים את הוואי, מסרו הבוקר (שבת) כי מניין ההרוגים עלה ללפחות 80 בני אדם - כך הפך אסון הטבע שפקד את האי לקטלני ביותר בתולדות המדינה הדרומית בארה"ב. "הגן-עדן התיירותי הפך בן לילה לגיהינום עלי אדמות", סיפרה לוואלה! עדן ברוק-אדמיסון בת ה-38, שמתגוררת באי יחד עם בעלה ושתי בנותיהם.

"אנחנו בחיים", אמרה עדן, שהספיקה להימלט מהתופת במאווי, רגע לפני שאש אחזה בבית החלומות שלהם וכילתה אותו כליל. "זה אומר שהלך הבית עם העסק שקנינו לפני שבעה חודשים, עם כל החסכונות ועם משכנתא ענקית שאנחנו יכולים לשלם רק בעבודה קשה אבל נשרפה גם המאפייה שלי שהייתה חלק מהנכס, ונשרפה ספינת הדייג של בעלי ג'ייסון".

עדן, במקור משכונת מאה שערים בירושלים, פורצת בבכי ומשחזרת בצרידות את שאירע: "זה התחיל כהוריקן, עם רוחות עזות של מאה קמ"ש ויותר - מה שלא בלתי-שגרתי כאן. כשחזרתי הביתה מהעבודה, עליתי לחדר למעלה להתקלח ולהחליף בגדים. הרחתי עשן אז יצאתי למרפסת וראיתי ענן עשן שחור ענק 200 מטר מולי. לא היו שום התרעות כי לא היה טלפון ולא היה אינטרנט ולא סלולרי. אי אפשר היה להתקשר לשירותי החירום או למשטרה. אף אחד לא ידע מה קורה".

"במהירות הרוח הזו תוך חמש דקות האש כבר אצלנו", הסבירה עדן וסיפרה: "אספנו את הבנות, נכנסו לרכב והתחלנו לנסוע, לנסות לברוח מהאש לכיוון צפון האי, לבית של חברים. את התופת בדרך אני לא אשכח, מאחורינו במראה אני רואה את האש ומכוניות שבורחות כמונו, ומקדימה אנטנות ועמודי חשמל שנופלים על הכביש ומכוניות שהסתבכו בחוטי החשמל ואנחנו לא יכולים לעזור להם כי זה או הם או אנחנו ואי אפשר לעצור כי הכבישים צרים ואלה מאחורינו צופרים שנמשיך לנוע. נסענו בזיג-זג בין המכוניות שתקועות וחלקן שרופות ואנשים בתוכן. אתה רק מקווה שלא תישרף ולא ייפול משהו עלינו".

עדן וג׳ייסון אדמיסון  והבנות, מאווי הוואי. באדיבות המצולמים
עדן, ג׳ייסון ובנותיהם/באדיבות המצולמים
הבית של עדן וגייסון במהלך השריפה בהוואי. 13 באוגוסט 2023. באדיבות המשפחה
הבית של עדן ג׳ייסון לפני השריפה/באדיבות המשפחה
ביתם של עדן וג׳ייסון אדמיסון אחרי השריפה, מאווי, הוואי. הנרי בן אליעזר, אתר רשמי
הבית לאחר השריפה/אתר רשמי, הנרי בן אליעזר

"הגענו בשלום לצד השני, הבית נשרף לגמרי, הלך העסק, המאפייה הציוד. הלכה הסירה. הכול אפר ואבק. יש פה מאות הרוגים, בטוח גם אנשים שאנחנו מכירים ושעוד לא שמענו מהם. אבל ארבעתנו בחיים. נשאר לדאוג לבנות שהן בנות 5 ו-7 וביום רביעי היו אמורות להתחיל את שנת הלימודים. הן חיכו לזה חודשיים. הילקוטים היו כבר מוכנים".

"אני בנאדם מעשי", הוסיפה עדן, "ישר התחלתי לנסות למצוא בית לשכור. אבל אין כלום. הכול נשרף. מדברים על אלפי בתים שנפגעו בצורה זו או אחרת. אנשים מארחים בביתם בנדיבותם אבל לא יודעים כמה זמן זה יימשך. כמה זמן הם יוכלו לשרוד. אנחנו לא כמו בערים גדולות. אנחנו בנויים על תיירות והגן עדן התיירותי הפך בן לילה לגיהינום עלי אדמות. אין תיירים ויצטרכו לשקם את הכול לפני שאפשר לדבר על שובם ובלי תיירות אין חיים פה".

"למרבה המזל אנחנו והילדים כבר יחד והבית שלנו ניצל", סיפר לוואלה עומרי אשור, איש עסקים ישראלי בן 38 שמתגורר באי מאווי, "את השכונה לידינו פינו. יש המון ישראלים שאיבדו את הבתים ואת העסקים אבל ברוך השם אנחנו לא יודעים על נפגעים בנפש בקהילה. המספרים שפורסמו בתקשורת לא משקפים את ממדי האסון האמתיים כי לא את כל הגופות הצליחו לחלץ. זה עלול להגיע למאות נוספים. זה אי מאוד קטן והאוכלוסייה בו היא רק 150 אלף איש, זה מרגיש יותר כי יש המון תיירים אבל לא הרבה מקומיים. אז באי כזה אין מי שלא מכיר מישהו שממש נפגע".

דניס ווד ועומרי אשור והילדים,תושבי מאווי הוואי בדירה ששכרו זמנית בפורטלנד אורגון. באדיבות המצולמים
דניס ווד ועומרי אשור והילדים,תושבי מאווי הוואי בדירה ששכרו זמנית בפורטלנד אורגון/באדיבות המצולמים
שריפות בהוואי. 11 באוגוסט, 2023. רויטרס
שריפות בהוואי. 11 באוגוסט, 2023/רויטרס
ביתם של עדן וג׳ייסון אדמיסון אחרי השריפה, מאווי, הוואי. הנרי בן אליעזר, אתר רשמי
ביתם של עדן וג׳ייסון אדמיסון אחרי השריפה, מאווי, הוואי/אתר רשמי, הנרי בן אליעזר

עומרי, נשוי ואב לשניים לשעבר מנהריה, סיפר: "אצלנו הייתה מורכבות מסוג אחר - אשתי ואני יצאנו לפורטלנד כי בדיוק מכרנו את העסק והתחייבנו להדריך את הקונים ובכלל עוד לא הייתה שריפה. דיברו על הוריקן, במרחק של 50 ק"מ מהאי, שזה לא הכי נדיר ואז מהרוח נפלו עמודי חשמל, ונוצרו קצרים שהציתו את האי. אני אישית מכיר לפחות ארבע משפחות שנשרף להם העסק ונשרף להם הבית. כל בית כזה בין מיליון לשני מיליון דולר. יש ביטוח ויש סוכנות פדרלית לסיוע חירום אבל אני בטוח שהשנה שנתיים הבאות שלהם לפחות יהיו בשיקום החיים שלהם".

"זה קרה בלילה שבין שני לשלישי", הוסיף עומרי, "יש על הטלפונים הניידים בארה"ב אזעקה כזו של רשויות החירום, אז חמותי והמטפלת התעוררו, הריחו מיד את העשן הכבד, יידעו אותנו ומיד החלו בארגון הילדים שלנו בני השלוש והארבע, באריזה חפוזה של כמה דברים לקחת והכנה לפינוי. הדרכנו אותן לעלות על הרכב ולהתחיל לנסוע לכיוון שדה התעופה, כשהן בדרך, קנינו להם כרטיסים והוצאנו אותם משם קודם כל בטיסה לאי שכן, העיקר שייצאו מאזור האסון, ומהונולולו הן לקחו טיסה ליבשת".

"לקחנו דירה זמנית ומכאן נצא לחופשה ארוכה בישראל. בינתיים חברים שלנו באי שנשרף להם הבית יעברו להתגורר בבית שלנו. אנחנו מתכוונים לחזור למאווי ולחזור לחיים שלנו. אני אמשיך בעסקים ואשתי אמורה להתחיל בדרך חדשה בהייטק. גם מחמם את הלב לראות מה קורה בקבוצות הווטס-אפ של הישראלים בהוואי, עוזרים אחד לשני, גם בדיור זמני, גם בדלק למי שחסר, ברהיטים, בבגדים וצעצועים לילדים ואפילו בכסף. פתחו חשבון באתר למימון המונים ותורמים למי שצריכים. זה שוב מראה שאין כמו הערבות ההדדית של הישראלים - גם כשהם חיים בחו"ל".

שריפות קשות בהוואי. רויטרס
שריפות קשות בהוואי/רויטרס
ביתם של עדן וג׳ייסון אדמיסון אחרי השריפה, מאווי, הוואי. הנרי בן אליעזר, אתר רשמי
ביתם של עדן וג׳ייסון אדמיסון אחרי השריפה, מאווי, הוואי/אתר רשמי, הנרי בן אליעזר

במקביל למחיר הכבד שגבה אסון הטבע וממשיך לטפס, הרשויות המקומיות דיווחו הבוקר גם על מאות נעדרים, מה שעשוי להצביע על כמות גדולה יותר של נפגעים והרוגים, מזו שדווחה בתקשורת האמריקנית עד כה. פינוי התושבים מהעיר מגיע שעות ספורות לאחר שתושבי עיירת הנופש להיינה הסמוכה, הנחשבת לעיירה היסטורית באי הוואי, הותרו לשוב אליה כדי לבחון ולאמוד את היקף הנזק שנגרם כתוצאה מהשריפות הקשות.

מימדי הנזק והיקף ההרוגים מצביע על כך שמדובר באחד מאסונות הטבע הקטלניים ביותר שידע האי, ואסון השריפה בחמור ביותר בתולדותיה של ארצות הברית.החלק המערבי של האי מאווי נותר מנותק כמעט לחלוטין, כשרק כביש מהיר אחד נותר פתוח. לפי דיווחים מקומיים, לתושבים שנמצאים במקום אין גישה לחשמל ולמים, וגם לאלו שיש גישה למים - הרשויות הזהירו כי ייתכן שהם מזוהמים. מנתונים שנאספו בטיסות של המשמר האווירי האזרחי של ארצות הברית ושירותי כיבוי האש של מאווי, עולה כי אלפי מבנים ניזוקו או נהרסו בשריפות, למעלה מ-1,000 מבנים רק בלהיינה עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully