וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת נתניהו נגד ההבנות בין ארה"ב לאיראן: "הסדרים שלא עוצרים את תוכנית הגרעין - יביאו כספים לטרור"

עודכן לאחרונה: 12.8.2023 / 21:11

כחלק מהשלב הראשון של ההבנות בין הצדדים למניעת הסלמה תתקיים עסקת חילופי אסירים ואיראן תקבל גישה לכ-6 מיליארד דולר של כספים שהוקפאו. בלשכת ראש הממשלה ביקרו את המהלך: "הסדרים שלא עוצרים את תכנית הגרעין של איראן, רק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסותה"

בווידאו: נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל/ערוץ הכנסת

ישראל הביעה הערב (שבת) התנגדות להבנות שהושגו בין ארצות הברית לאיראן, והובילו לעסקת חילופי השבויים שלשום. בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסרו כי "עמדתה של ישראל ידועה, לפיה הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תכנית הגרעין שלה ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסות איראן".

במסגרת העסקה, תקבל איראן גישה לכ-6 מיליארד דולר של כספים שהוקפאו בדרום קוריאה ותוכל להשתמש בכספים בהם לרכישת מזון, תרופות וציוד הומניטארי נוסף. עסקה זו היא חלק מהבנות רחבות יותר בנושא תכנית הגרעין ומניעת הסלמה באזור שנדונו בין ארה"ב לבין איראן דרך כמה מתווכים ובהם סולטנות עומאן.

נשיא ארהב ג'ו ביידן | אבראהים ראיסי | בנימין נתניהו. ראובן קסטרו, רויטרס
נשיא ארהב ג'ו ביידן | אבראהים ראיסי | בנימין נתניהו/רויטרס, ראובן קסטרו

שלשום דווח בניו יורק טיימס כי ארצות הברית ואיראן הגיעו להסכם לשחרור אסירים הכלואים בשתי המדינות והפשרת כספי נפט. לפי הדיווח, וושינגטון תפשיר שישה מיליארד דולר מרווחי הנפט האיראניים, שהוקפאו כחלק הסנקציות שהוטלו עליה בתגובה לפיתוח תכנית הגרעין שלה, לטובת "צרכים הומניטריים".

לקראת חילופי האסירים המתוכננת, ארבעה אזרחים אמריקנים עם אזרחות איראנית, שהוחזקו בכלא אווין בטהראן, הועברו למעצר בית בבית מלון, כך לפי אחד מעורכי דינם. בניו יורק טיימס דווח כי בסך הכול ישוחררו חמישה אזרחים אמריקנים - החמישית הועברה גם כן למעצר בית - תמורת כמה אסירים איראנים שכלואים בארצות הברית על הפרת הסנקציות על טהראן.

זהו ההסכם המשמעותי הראשון בין ארצות הברית לבין איראן זה תקופה ארוכה, לאור קריסתן המעשית של השיחות על החזרה להסכם הגרעין. בניו יורק טיימס דווח כי הוא הושג בתום שנתיים של משא ומתן שקט, ולפיו וושינגטון תמלא את חלקה עם שובם של אזרחיה לארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully