וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ואיראן סיכמו על שחרור אסירים; וושינגטון תפשיר גם 6 מיליארד דולר

אזרחים אמריקנים שהיו כלואים בטהראן הועברו למעצר בית בבית מלון, לקראת שחרורם הצפוי תמורת אסירים איראנים. לפי ניו יורק טיימס, וושינגטון גם תפשיר 6 מיליארד דולר מרווחי הנפט האיראניים לטובת צרכים הומניטריים. בשתי המדינות טרם הגיבו

בווידאו: נתניהו בוועדת החוץ והביטחון: שום הסכם עם איראן לא יחייב את ישראל/ערוץ הכנסת

ארצות הברית ואיראן הגיעו להסכם חילופי אסירים והפשרת כספי נפט איראניים בסך שישה מיליארד דולר - כך אמרו הערב (חמישי) גורמים אמריקניים ואיראניים. לפי גורמים במשרד החוץ ובמועצה לביטחון לאומי בארצות הברית, במסגרת השלב הראשון של ההסכם, שגובש במשך יותר משנתיים, איראן העבירה חמישה אסירים אמריקנים בעלי אזרחות איראנית למעצר בית.

"זאת רק ההתחלה של התהליך ואני מקווה שהוא יוביל לחזרתם הביתה לארצות הברית", אמר שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן. "יש עבודה נוספת לעשות כדי להחזיר אותם באמת הביתה. אני מאמין שזו התחלה של הסוף לסיוט שלהם".

האסירים האמריקנים שהועברו למעצר בית הם סיאמק נמאזי, אימאד שרגי ומוראד טהבז, שנכלאו בגין האשמות לא מבוססות בריגול. זהותם של השניים הנוספים לא פורסמה לבקשת משפחותיהם. לפי ניו יורק טיימס, שציטט שני גורמים שתודרכו על השחרור, אחת מהם היא מדענית, והשני הוא איש עסקים.

עורך דינו של נמאזי אמר כי שלושת האסירים שזהותם נחשפה ואסיר נוסף הועברו מבית הכלא אווין הידוע לשמצה לבית מלון בטהראן, שבו הם יוחזקו במשך כמה שבועות לפני שיורשו לעלות על מטוס.

גורמים אחרים, שדיברו בעילום שם על ההסכם, אמרו כי אישה אמריקנית שוחררה לאחרונה למעצר בית.
"בעוד שאני מקווה שזו הצעד הראשון בדרך לשחרורם הסופי, זהו לכל הפחות התחלה של הסוף, ולא יותר מכך", מסר עורך הדין גנסר בהצהרה. "אבל אין שום ערבויות למה שיקרה מכאן והלאה". לדבריו, לאמריקנים נאמר כי הם יוחזקו במלון תחת השגחה של גורמים איראניים.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 20 במאי 2023. רויטרס
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 20 במאי 2023/רויטרס

עלי באגרי קאני, סגן שר החוץ של איראן וראש צוות המשא ומתן לשיחות הגרעין שלה, אמר כי ההסכם כולל חילופי אסירים ושחרור נכסים איראניים בשווי מיליארדי דולרים. לדבריו, טהראן קיבלה את "ההתחייבויות הנדרשות" מארצות הברית שלפיהן היא תכבד את ההסכם.

זהו ההסכם המשמעותי הראשון בין ארצות הברית לבין איראן זה תקופה ארוכה, לאור קריסתן המעשית של השיחות על החזרה להסכם הגרעין. בניו יורק טיימס דווח כי הוא הושג בתום שנתיים של משא ומתן שקט, ולפיו וושינגטון תמלא את חלקה עם שובם של אזרחיה לארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully