בנימין נתניהו, יריב לוין, איתמר בן גביר, יצחק גולדקנופף. יונתן זינדל, מארק ישראל סלם, אוליביה פיטוסי - פלאש 90, שאטרסטוק, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו, יריב לוין, איתמר בן גביר, יצחק גולדקנופף/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, מארק ישראל סלם, אוליביה פיטוסי - פלאש 90, שאטרסטוק

הממשלה לא נותנת לעונת המלפפונים לבלבל אותה, וממשיכה להרחיב את הקרע

עודכן לאחרונה: 11.8.2023 / 15:00

במקום לנצל את פגרת הקיץ להפסקת אש, נתניהו וחבריו לא מניחים לרגע את חרבם. ראשי הקואליציה מאיימים על שופטי בג"ץ, שרים וח"כים במלחמות נגד שומרי הסף וקיצוניי הממשלה מקדמים מדיניות של גזענות ואפליה. במקביל, רעשי הממשלה פוגעים בניסיונות לעצור את המשבר בצה"ל

זו אמורה להיות עונת המלפפונים של הפוליטיקה: ראש הממשלה ורעייתו נפשו בחופשה בצפון, השר לביטחון לאומי נסע עם משפחתו למלון בפאפוס, שרים וחברי כנסת מתפזרים בנופשונים בארץ ובעולם. כמו כל אזרחי ישראל, גם לממשלה מגיע לברוח מהחום המהביל של אוגוסט וקצת לנוח, רק שממשלת הימין מלא-מלא כנראה לא מכירה את הקונספט. אחרי יותר משבעה חודשים של הפגזה ארטילרית יומיומית של המהפכה המשפטית, חוקים מושחתים, מתקפות על היועמ"שית, שומרי הסף ובכירי מערכת הביטחון, והתבטאויות שערורייתיות ושנויות במחלוקת, ניתן היה אולי לצפות שפגרת הקיץ תנוצל להפסקת אש ורגיעה רבתית. אבל ממשלת נתניהו-בן גביר-סמוטריץ' לא נותנת למלפפונים לבלבל אותה, וגם מהחופש, ממשיכה לעבוד בחריצות על הרחבת השבר הפנימי העמוק שמפרק את החברה הישראלית.

אחרי אישור החוק לביטול עילת הסבירות בסוף החודש שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום לאומה בו הושיט את ידו "לקריאה לשלום ולכבוד הדדי בתוכנו". כמה ימים לאחר מכן, ערב תשעה באב, חברי הקואליציה יצאו בקמפיין "אחים אנחנו" וקראו לפיוס ואיחוד לבבות, ובציונות הדתית שלחו את חברי הכנסת למסע מפגשים ברחבי הארץ ל"שיח אחים" וקירוב לבבות. אבל בפועל, הם לא מניחים לרגע את חרבם ולא עובר כמעט יום בלי איזושהי אצבע בעין של מי שלא בחר בהם.

נתניהו הודיע ביום ראשון שהוא מתכוון להעביר "רק" את השינוי בוועדה לבחירת שופטים, החלק הארי של המהפכה המשפטית, והשאיר על השולחן את האפשרות שהוא יעשה את זה גם חד צדדית, בלי האופוזיציה, על בסיס "הסכמה ציבורית" עמומה שלא ברור את מי היא מייצגת. במקביל, ברוחו ובהסכמתו, ראשי הקואליציה פרסמו הודעה תקיפה ומאיימת על שופטי בג"ץ שהוציאו צו על תנאי לחוק הנבצרות, בה הבהירו, כלומר הזהירו, שהם בכלל כופרים בסמכותם להתערב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 11 ביוני 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
הקרע בעם ממשיך להתרחב במשמרת שלו. נתניהו/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי
אחרי יותר משבעה חודשים של הפגזה ארטילרית יומיומית של המהפכה המשפטית, חוקים מושחתים ומתקפות על בכירי מערכת הביטחון ניתן היה אולי לצפות שפגרת הקיץ תנוצל להפסקת אש

לצד ההיערכות לעתירות בבג"ץ של ספטמבר, בממשלה ממשיכים גם במלחמה נגד שומרי ושומרות הסף. השר במשרד המשפטים דודי אמסלם מקדם ביתר שאת את הדחת ראש רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים, ובתחילת השבוע שיגר מכתב לנציב שירות המדינה בדרישה להזיזה מתפקידה. גם הקמפיין להדחת היועמ"שית גלי בהרב מיארה קיבל חיזוק נוסף אתמול לאחר שסירבה לאשר את הפיילוט להפרדה מגדרית במעיינות ודרשה להעביר אותו בחקיקה.

ראש השב"כ רונן בר, שלפי פרסום ב"ידיעות אחרונות" העביר לראש הממשלה התרעה אסטרטגית בנוגע להתגברות הטרור היהודי ביהודה ושומרון, זכה בתגובה להשתלחויות מקיצוניות הקואליציה, טלי גוטליב ולימור סון הר מלך, שהאשימו אותו בשמאלנות והעדפת האויב. כמו במתקפת חברי הכנסת המתנחלים על אלוף פיקוד המרכז בשבוע שעבר, לראש הממשלה לקח יותר מיממה לשוחח עם ראש השב"כ ולגבות אותו על העבודה החשובה שהוא עושה עבור מדינת ישראל.

ובעוד פורעי החוק היהודים שמשתוללים בגדה זוכים לחיבוק מהקואליציה, ראשי המתנחלים בממשלה תוקעים מקלות בגלגלי הניסיונות של מערכת הביטחון להרגיע את השטח. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסרב לאשר את המחוות הכלכליות לרשות הפלסטינית שראש הממשלה ושר הביטחון יואב גלנט מקדמים בניסיון למנוע קריסה, ובמקביל - מנצל את פגרת הקיץ כדי לקדם מדיניות גזענית ומפלה כלפי החברה הערבית בישראל. ההחלטה להקפיא כחצי מיליארד שקלים לרשויות המקומיות הערביות ובמזרח ירושלים מנוגדת לעמדת המל"ל, השב"כ וכל גורמי המקצוע מסביבו, אבל סמוטריץ' בשלו, ומאשים את כולם בקמפיין.

בצלאל סמוטריץ',1 במאי 2023. ראובן קסטרו
לא נותן לאף אחד לבלבל אותו. סמוטריץ'/ראובן קסטרו

יו"ר עוצמה יהודית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר קטע את חופשתו בקפריסין ליממה, כדי להגיע לישיבת הקבינט שהתכנסה בתחילת השבוע ולהשמיע את התנגדותו להקלות לפלסטינים לפרוטוקול ולתקשורת. הוא וחברי מפלגתו משתלחים השכם וערב בשר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, וצמרת צה"ל שמנסה לייצב את הכאוס בשטחים, ומגבים באופן עקבי את מחוללי הטרור היהודי שמשתולל יהודה ושומרון. בעוד חברי הכנסת היהודים, טלי גוטליב וצבי סוכות, קיבלו אישור חריג מהמשטרה לבקר את החשודים היהודים בהרג הפלסטיני בן ב-19 מכפר בורקה - בן גביר דאג אישית לסרב לבקשת חבר הכנסת אחמד טיבי לבקר את העצורים הפלסטיניים, במפגן בוטה של אכיפה בררנית ואפליה גזענית זועקת לשמים.

הרעשים הבלתי פוסקים שהממשלה מייצרת, גם בעונת המלפפונים, נגד שופטים, שומרי סף וראשי מערכת הביטחון משאירים את המחאה נגדה בחיים - ופוגעים בניסיונות לעצור את משבר המילואים המדמם שמפורר את צה"ל. גם השותפים החרדים של נתניהו, שלוחצים על נתניהו לקדם מיד אחרי הפגרה את חוק הגיוס עם חסינות מבג"ץ, לא מסייעים במאמץ למנוע ממשבר האמון של הציבור המשרת עם ממשלת נתניהו-בן גביר-סמוטריץ' לזלוג מהמילואמניקים לסדיר ולקבע ובסופו של דבר לבני ה-18 המיועדים לגיוס.

בתוך כך, כמו שאומרים, בלשכת ראש הממשלה מנסים להפיח רוחות של תקווה בעונת המלפפונים עם דיווחים על שלום מתקרב עם סעודיה. ההבטחה להרחבת מעגל השלום הייתה אחת מארבע המטרות שנתניהו הציב עם השבעת ממשלתו השישית, אבל הקואליציה הקיצונית והמהפכה המשפטית הסיטו אותו מהכיוון עד כה. כעת, בחסות משולש אינטרסים אמריקני-סעודי-ישראלי הוא מקווה לגבש עסקה שתחזיר אותו לשם בחודשים הקרובים. רק שהשלום בסעודיה מתחיל בתוכנו: כל עוד הוא והממשלה שלו יתמידו במלחמות הכל בכל, המחאה לא תדעך ולא תיעלם, ותעשה לנתניהו וביידן הרבה רעש בקונגרס האמריקני בדרך לאישור כל עסקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully