וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי מפלגות הקואליציה במתקפה על בג"ץ: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד"

עודכן לאחרונה: 6.8.2023 / 21:09

לאחר שבית המשפט העליון הוציאו צו ביניים לקראת דיון נוסף בתיקון ל"חוק הנבצרות", ראשי המפלגות ממשיכים את קו הליכוד נגד התערבות בג"ץ בחוקי יסוד. בהודעה הם טענו כי "לבית המשפט אין סמכות לאפשר להוציא את ראש הממשלה לנבצרות". סער: "איום מאפיוזי על ביהמ"ש"

בוידאו: השופט פוגלמן: בג"ץ מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד בהרכב מורחב/לעמ

ראשי מפלגות הקואליציה פרסמו הערב (ראשון) הודעה חריפה בה תקפו את בית המשפט העליון על החלטתו להוציא צו על תנאי לתיקון ל"חוק הנבצרות" (חוק יסוד: הממשלה), תוך שהם טוענים כי "לבית המשפט אין סמכות לבטל חוקי יסוד" וכי "אין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת".

"אין גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, דבר שמבטל את הדמוקרטיה מיסודה", הוסיפו ראשי הקואליציה. לדבריהם, החלטת בית המשפט "שומטת את הבסיס המשותף בין הרשויות שהיה מוסכם לאורך השנים".

"החלטת ביהמ"ש עומדת בסתירה לאמירתו של הנשיא לשעבר ברק"

בעוד רבים מחברי הממשלה והקואליציה מרבים לתקוף את נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק, ראשי הקואליציה בחרו דווקא לצטט דברים שאמר ברק בעבר: "החלטת בית המשפט עומדת בסתירה לאמירתו המפורשת של הנשיא לשעבר אהרון ברק", טענו ראשי הקואליציה, והוסיפו ציטוט מדבריו: "הכנסת רשאית לקבוע בחוק יסוד שאין ביקורת שיפוטית חוקתית, ובית המשפט לא יוכל להפוך קביעה זו. אם בית משפט יפסול חוק בטענה שהוא איננו חוקתי, יכולה הכנסת לגבור על פסילה זו בהפיכת החוק שנפסל לחוק יסוד".

בסיום ההודעה, טענו ראשי מפלגות הקואליציה כי "הציבור בישראל נדרש כרגע לרגיעה, להידברות ולהסכמה. בזמן שכזה נדרשים אחריות ואיפוק מצד כלל הרשויות".

רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 30 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, אתר רשמי
ראש הממשלה בנימין נתניהו/אתר רשמי, מארק ישראל סלם

הודעת ראשי הקואליציה ממשיכה את קו ההסברה של הליכוד בשבועות האחרונים, לפיו אין לבית המשפט סמכות לדון בחוקי יסוד, ומרחיבה אותו שאין לו סמכות "לבטל את תוצאות הבחירות". יצוין כי לבית המשפט אין סמכות לפסול חוקי יסוד בחקיקה, אך בפסיקות שונות בשנים האחרונות בית המשפט הניח את התשתית להתערבות גם בחוקי יסוד, במידה והם חותרים תחת עקרונות השיטה הדמוקרטית של ישראל.

עוד יצוין כי כיום אין שום הבדל מעוגן בחקיקה בין חוק רגיל לחוק יסוד, והקואליציה מגדירה חוק כחוק יסוד כרצונה.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה להודעת ראשי הקואליציה: "מה שהממשלה חוקקה לאחרונה אינם חוקי יסוד, אלא חוקים חפוזים, רשלניים ואנטי דמוקרטיים שהם קראו להם 'חוקי יסוד' ללא שום בסיס או הצדקה משפטית. אם הממשלה רוצה שיכבדו את חוקי היסוד, שתחוקק אותם כמו שצריך - בהסכמה רחבה, בהליך תקין, בלי מניעים פרסונליים מושחתים העומדים מאחוריהם. 'חוק הנבצרות' ו'חוק הסבירות' אינם חוקי יסוד אמיתיים, הם עיוות גמור של הדמוקרטיה ושל הליך החקיקה התקין".

גנץ: "נבטל את החקיקה"; סער: "איום מאפיוזי"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הוסיף: "נתניהו ממשיך לדהור לעבר ישראל שבה יש מינויים מושחתים ושופטים פוליטיים, וממשיך לפגוע בדמוקרטיה, לפרק את החברה ולהחליש אותנו ביטחונית וכלכלית. לא ניתן לזה לקרות, ולא רק שניאבק בחקיקה. אם היא תעבור - נבטל אותה".

גם שר המשפטים הקודם גדעון סער, התייחס להודעה של ראשי הקואליציה, ומסר: "‏האיום המאפיוזי של ראשי מפלגות הקואליציה על בית המשפט הוא נסיון להכתיב את פסק הדין לשופטים. זה לא שונה במהות מכך שביבי, סמוטריץ', בן גביר, גולדקנופף ודרעי יפלשו ללשכות השופטים ויחתמו במקומם על פסק הדין. הרוב המוחלט של העם מתנגד לבריונות הזאת מכל וכל".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית. קפלן, תל אביב. 5 באוגוסט 2023. גיתי פלטי, אתר רשמי
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. קפלן, תל אביב. 5 באוגוסט 2023/אתר רשמי, גיתי פלטי

בתגובה להודעת ראשי הקואליציה, מ"כוח קפלן" נמסר בתגובה: "מדובר בהכרזת מלחמה על שומרי החוק בישראל. הקואליציה ונתניהו רוצים לגרור את ישראל למשבר חוקתי על מנת לשטח את בג"ץ באמצעות D-9. הם עומדים לגלות שבדרכם הולך להתייצב קיר ברזל של מיליוני ישראלים, ראשי כל המערכות הביטחוניות יחד עם סיוע ברור מארה"ב. אם לא יקיימו פסיקות בג"ץ, ממשלת חורבן הבית תסיים את ימיה".

בעקבות הודעת ראשי הקואליציה, מחאת המילואימניקים "אחים לנשק" פנו לראשי מערכת הביטחון בקריאה: "היו מוכנים להגן על עם ישראל".

"אנו פונים להרצי הלוי, רונן בר, דדי ברנע וקובי שבתאי - מופקדת עליכם משימה קדושה לעמוד לצד עם ישראל וספר החוקים. אנו בפתחו של משבר חוקתי. אנו קוראים לכם לעמוד לצד הדמוקרטיה, מסרו.

מאוחר יותר, בהתייחסות שפורסמה מטעם פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, הובהר כי לבית המשפט יש סמכות להפעיל ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד: "ללא חוקה וללא ריסון עצמי, הקואליציה מבקשת להיות רשות יחידה מעל לכל: מכוננת, מחוקקת, מבצעת ועכשיו גם שופטת. המילים 'חוק יסוד' אינן מפתח קסמים הנועל כל דלת של ביקורת שיפוטית, אחרת אפשר לקרוא לכל חוק חוק יסוד וכך לחסן כל נורמה פסולה מביקורת שיפוטית".

מיקי לוי. ראובן קסטרו
מיקי לוי/ראובן קסטרו
אמיר אוחנה, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
אמיר אוחנה/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה פרסם הודעה מטעמו בה טען, בדומה לעמדת ראשי הקואליציה, כי לרשות השופטת "אין סמכות לדון בשאלת תוקפם, תחולתם ותוכנם של חוקי יסוד". לדבריו, "זוהי סמכותה הבלעדית של הכנסת, בה יושבים נבחרי כל הציבור הישראלי, אשר יתנו בפניו דין וחשבון ויבקשו את אמונו מידי בחירות". בסיום דבריו, אוחנה קרא לבית המשפט לכבד את החלטות הכנסת "למען הדמוקרטיה", כלשונו.

מאוחר יותר, יו"ר הכנסת הקודם מיקי לוי השיב לדבריו, ודחה אותם על הסף. לדברי לוי, כשהכנסת עושה "שימוש פסול ושערורייתי בסמכותה כרשות מכוננת ומחוקקת חוקי יסוד פרסונאליים מחוררים או כאלו שפוגעים ביסודות של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית - היא לא משאירה ברירה לבג"ץ אלא להתערב ולדון גם בחוקי היסוד".

לוי הסביר כי בניגוד למדינות אחרות, בשיטת המשטר בישראל, בית המשפט הוא הגורם היחיד ש"קיים כדי לאזן ולבקר החלטת רוב רגעית של הכנסת, וזה בדיוק תפקידו. כל שכן, כאשר חוקי היסוד מחוקקים בכנסת כמו חוקים רגילים ומשתנים חדשות לבקרים כמו גרביים". עוד אמר לוי: "אם הכנסת מעוניינת לשמור על מעמדה ולמעט את התערבותה של הרשות השופטת, היא צריכה להתחיל להתייחס לעצמה ולחוקי היסוד שהיא מחוקקת בכבוד וברצינות המתבקשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully