וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל העומסים, ולאחר הצמצום: פעילות יחידת ההפריה באסותא ראשון לציון תגדל

עודכן לאחרונה: 2.8.2023 / 17:24

כמעט שנה לאחר שמשרד הבריאות צמצם את פעילות היחידה בה התרחש מחדל ההפריה, הוחלט לאשר 25 טיפולים ביממה במקום 16, שנערכו עד כה. זאת, לאחר כמה בקרות שנערכו ביחידה, בהן בקרת פתע. נציגי המשרד מצאו עדיין ליקויים שטרם תוקנו - ועל כן היחידה לא תחזור לפעילות מלאה

בווידאו: בית החולים אסותא ראשון לציון/צילום: ניב אהרונסון

משרד הבריאות החליט להגדיל את פעילות היחידה להפריה חוץ-גופית באסותא ראשון לציון, כמעט שנה אחרי שצמצם אותה ל-50% מכוחה. המשרד עדכן היום (רביעי) כי פעילות היחידה תעלה ל-75%, לאחר כמה בקרות שנערכו, בהן בקרת פתע. כעת, מספר הטיפולים יעמוד על 25 ביממה, במקום 16 ביממה.

פעילות היחידה צומצמה בשל מחדל ההפריה, בו הופרתה עוברית בגופה של אישה שאינה אימה הביולוגית. כעת, הפעילות תגדל, על רקע צמצום פעילות היחידה באסותא ברמת החייל ל-60% והתארכות התורים במערכת הציבורית. מבדיקת וואלה! עלה כי בעקבות צמצום הפעילות באסותא, מטופלות עשויות להמתין עד שבעה חודשים לתור פנוי למחלקות ההפריה בבתי החולים ברחבי הארץ, בעיקר באזור המרכז.

במהלך הבקרות שבוצעו בידי משרד הבריאות, הוצגו לנציגי המשרד שינויים בתהליכי העבודה במעבדה תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכוני. עם זאת, נמצאו עדיין ליקויים שלא תוקנו, ועל כן לא אושרה חזרה לפעילות מלאה.

בית החולים אסותא ראשון לציון 
15.09.22. ניב אהרונסון
בית החולים אסותא ראשון לציון 15.09.22/ניב אהרונסון

בתחילת השבוע עשרות רופאים, מהבכירים בתחום הפוריות בישראל, פנו לשר הבריאות, למנכ"ל המשרד וליועצת המשפטית לממשלה בבקשה לבטל את ההחלטה לצמצם את פעילות היחידה באסותא, לאפשר קליטת מטופלות חדשות ולחזור מיידית לטיפולים שנקטעו. "ההחלטה של משרד הבריאות לא מתקנת - היא מחריבה", כתבו הרופאים. "היא מחריבה את המקצוע ומחריבה את התקווה של המטופלות. למערכת הציבורית שנמצאת ממילא באי ספיקה, אין שום יכולת לקלוט כמות גדולה כל כך של מטופלות. מדינת ישראל, משרד הבריאות, חורצים את גורלן של הנשים והזוגות הללו. אנחנו עומדים בסיטואציה שהיא בלתי אפשרית".

רופאי הפוריות קראו להחזיר את הפעילות במלואה, גם באסותא בראשון לציון וגם ברמת החייל. עו"ד גלעד יצחק בר-טל המייצג אותם מסר, "ההודעה של משרד הבריאות (...) היא מסך עשן וניסיון למסמס את המאבק של הרופאים והמטופלות. הנזק שנגרם למטופלות הוא חמור וקשה ביותר וייתכן שאף בלתי הפיך", טען.

"משרד הבריאות לא קיבל את הסמכות לחרוץ גורלות ולהחליט מי יהיו הורים ומי לא. אנחנו דורשים שמשרד הבריאות ישנה את ההחלטה באופן מיידי, ויאפשר למטופלות לחזור לשגרה, ולרופאות והרופאים, לעסוק במקצוע שכל תכליתו הבאת חיים לעולם. מכתבנו מסוף השבוע טרם נענה, ובמידה ולא תתקבל ההחלטה הנדרשת - נדע לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות בהגשת עתירה לבית המשפט", סיכם.

אסותא: מברכים על ההחלטה

מאסותא נמסר כי הם "מברכים על ההחלטה ועל הכרת משרד הבריאות בשיפורים הרבים שבוצעו במחלקה, שחלקם מיושמים לראשונה בישראל. באסותא מציינים את שיפור התהליכים במעבדה, הטמעת טכנולוגיות חדשות, שיפור תהליכי ניהול סיכונים, ונהלי דיווח. כל זאת, על מנת להבטיח את הטיפול ובטיחות המטופלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully