וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות צמצם את פעילות יחידת ההפריה באסותא - ומטופלות צריכות לחכות חודשים לתור

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 19:17

בתי החולים לא מסוגלים לגשר על הפערים שנוצרו בשל צמצום היחידה באסותא, ומטופלות רבות נאלצות לקבוע תורים רחוקים. "קבעו לי תור בעוד 7 חודשים, זה נצח", סיפרה מטופלת שנאלצה להתחיל את תהליך ההפריה מחדש. רופאים פנו למשרד הבריאות: "ההחלטה לא מתקנת אלא מחריבה"

בווידאו: דרמה בפרשת אסותא: בית המשפט קבע שימונה אפוטרופוס לתינוקת סופיה/מירב כהן

משרד הבריאות הורה לצמצם את פעילות היחידה להפריה חוץ-גופית של בית החולים אסותא - מבלי לוודא שבתי החולים האחרים מסוגלים לקבל מטופלות חדשות. מבדיקת וואלה! עולה כי לבתי החולים הציבוריים במרחב אין תשתית מתאימה לקלוט את כל הפערים, ובשל העומס הגובר, מטופלות חדשות נותרות בחוץ.

מטופלות צפויות לחכות שבעה חודשים לתור למחלקת ה-IVF בבית החולים שיבא בתל השומר; לבית החולים בילינסון בפתח תקווה - חודשיים, בעוד לפני צמצום המחלקה באסותא צפי ההמתנה עמד על שבועיים. בבית החולים איכילוב ייקח בין חודש לחודשיים.

דורין יחזקאל מהמרכז הייתה מטופלת באסותא רמת החייל. היא הקפיאה שני עוברים, אך לא הצליחה להיקלט באף אחת מההחזרות. כעת, היא צריכה להתחיל את כל התהליך מההתחלה, הכולל שאיבה והפריה חדשה - ולכן, נחשבת "מטופלת חדשה", שלא יכולה להמשיך באסותא. "התהליך של הפריה חוץ גופית הוא קשה מאוד, אפילו אמא שלי אומרת לי שהיא לא מבינה איך אני עומדת בזה", סיפרה דורין בכאב. "התקשרתי לשיבא והם קבעו לי תור לסוף פברואר - שבעה חודשים מהיום. בשבילי זו מכה גדולה, כי שבעה חודשים זה נצח, בזמן הזה אני יכולה להיות בשליש האחרון של ההיריון".

הפריה חוץ גופית. Shutterstock, עיבוד תמונה
הפריה חוץ גופית/עיבוד תמונה, Shutterstock

ד"ר ערן הורביץ, רופא בכיר ומומחה להפריה חוץ גופית, ביקר את משרד הבריאות. "המשרד לא יכול להשאיר את המערכת והמטופלות ללא מענה. אי אפשר לקבל החלטה כזאת מבלי לקחת אחריות גם על ההשלכות. אצל המטופלות שלנו כל חודש הוא עולם שלם".

הבוקר (ראשון) עשרות רופאים, מהבכירים בתחום הפוריות בישראל, פנו לשר הבריאות, למנכ"ל המשרד וליועצת המשפטית לממשלה בבקשה לבטל את ההחלטה לצמצם את פעילות היחידה באסותא, לאפשר קליטת מטופלות חדשות ולחזור מיידית לטיפולים שנקטעו. "ההחלטה של משרד הבריאות לא מתקנת - היא מחריבה", כתבו הרופאים. "היא מחריבה את המקצוע ומחריבה את התקווה של המטופלות. למערכת הציבורית שנמצאת ממילא באי ספיקה, אין שום יכולת לקלוט כמות גדולה כל כך של מטופלות. מדינת ישראל, משרד הבריאות, חורצים את גורלן של הנשים והזוגות הללו. אנחנו עומדים בסיטואציה שהיא בלתי אפשרית".

הרופאים סיפרו כי הם נאלצים להגיד לזוגות שאין להם דרך לעזור להם. "אנחנו רואים ומרגישים את הכאב שלהם, זה לעשות את כל מה שהוא לא רפואה, בטח לא רפואה טובה. זו סיטואציה שאסור לתת לה להתרחש. יש את האמצעים, יש את היכולת ואת הדרך לתקן ולהשתפר ובמקום זאת חורצים גורלות במחי יד. אנחנו מפצירים במשרד הבריאות לאפשר לנו לחזור למלאכת יצירת החיים ולהפסיק להתעלל במטופלות שלנו. הגם שחיזוק היחידות הציבוריות זו מטרה חשובה וראויה, הדבר לא יכול להיעשות בחופזה ובוודאי לא באופן שמותיר אלפי מטופלות ללא מענה. יש לבטל את ההחלטה ויפה שעה אחת קודם".

בי"ח אסותא, רמת החייל תל אביב, 19 במאי 2023. ראובן קסטרו
אסותא ברמת החייל/ראובן קסטרו

בעקבות מחדלי ההפריה, הפעילות ביחידות ההפריה באסותא צומצמו משמעותית. בבית החולים ברמת החייל הורו שלא לקלוט מטופלות חדשות עד להודעה חדשה. זאת, לאחר שבבית החולים בראשון לציון, בו עוברית הופרתה בגוף של אישה שאינה אמה הביולוגית, הוחלט לצמצם את פעילות יחידת ההפריה ב-50%.

לפני כחודשיים חשפו בבית החולים כי קיים חשד ילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית, לכאורה אינו תואם גנטית לאביו. בית החולים לא דיווח על כך למשרד הבריאות. עוד דווח, כי בשני מקרים שונים - התייבשו במחלקה ביציות מופרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully