וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועצת המשפטית לממשלה: נושא נבצרות נתניהו לא על הפרק

עודכן לאחרונה: 1.8.2023 / 19:20

היועצת הבהירה למקורביה כי קריאתה לבג"ץ לבטל את התיקון לחוק הנבצרות, אינה נוגעת בעניין נבצרות נתניהו, אלא מתייחסת לכך שהתיקון לחוק יסוד: הממשלה - אינו חוקתי וצריך להיפסל. מקור במשרד המשפטים הבהיר כי שאלת הנבצרות של נתניהו כלל לא עלתה לדיון בפני היועצת

ברוב של 61 בעד ו-51 נגד, "חוק הנבצרות" עבר בקריאה ראשונה/ערוץ הכנסת

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הבהירה הערב (שלישי) למקורביה כי נושא נבצרות ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נמצא על הפרק. כך נודע לוואלה! מפי מקורות המעורים בפרטי הדברים.

בתוך כך, היועצת הבהירה כי קריאתה לבג"ץ לבטל את התיקון לחוק הנבצרות, אינה נוגעת בעניין נבצרות נתניהו, אלא מתייחסת לכך שהתיקון לחוק יסוד: הממשלה, הקובע כי שתי העילות היחידות להוצאה לנבצרות יהיו הודעה של ראש הממשלה כי איננו מסוגל למלא את תפקידו או הסכמה של 75% מחברי הממשלה - אינו חוקתי וצריך להיפסל.

מקור במשרד המשפטים אמר לוואלה! כי הוא אינו יודע מהיכן מגיעים הדיווחים הללו, ואף הבהיר כי שאלת הנבצרות של נתניהו לא עלתה באופן מיוחד לדיון בפני היועצת. "הנושא לא על הפרק והדיונים נערכים ביחס לתשובות לעתירות", אמר. המקור ציין כי ייתכן שמישהו גרר אותה להתייחס לכך.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. רויטרס
נושא נבצרות נתניהו לא נמצא על הפרק. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה/רויטרס

לא מן הנמנע שהדיווחים המפוברקים הללו נובעים מבלבול שקיים בציבור בעניין סוגית הסדר ניגוד העניינים של נתניהו, ביחס לעיסוק במערכת המשפט - נושא נפרד אחר שרבים מבלבלים בינו לבין סוגיית הנבצרות.

מקור המעורה בפרטי הדברים הסביר לוואלה! כי עמדת היועצת המשפטית לממשלה, לפיה יש ביכולתה להכריז שנתניהו הפר את הסדר ניגוד העניינים ולהוביל לסיום לתפקידו, אינה קשורה לשאלת הנבצרות. המקור הבהיר כי לטעמה של היועצת המשפטית, רה"מ נתניהו לא הפר את הסדר ניגוד העניינים, ולכן, שאלת סיום תפקידו - אינה רלוונטית.

עוד בוואלה!

היועמ"שית קוראת לבג"ץ לבטל את התיקון לחוק הנבצרות: "נחצה קו הגבול"

לכתבה המלאה
רה"מ בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה, 17 ביולי 2023. מארק ישראל סלם, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, מארק ישראל סלם

בשבוע שעבר, פרסמה בהרב מיארה את עמדתה באשר לחוק הנבצרות החדש, שאושר בחודש מרץ האחרון, לפיה - יש לבטל אותו. לדבריה, החוק נועד לשפר את מצבו המשפטי של ראש הממשלה נתניהו ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט. "נחצה קו הגבול ונעשה שימוש מובהק לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת", קבעה בהרב מיארה.

למעשה, היועצת המשפטית קראה לבג"ץ לבטל את התיקון ל"חוק יסוד: הממשלה", הקובע כי הוצאה לנבצרות תהיה רק אם ראש הממשלה הודיע על כך, או אם 75% מחברי הממשלה מבקשים את הוצאתו. "בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון לחוק-יסוד: הממשלה, ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו, שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט, שאישרה את כהונתו תחת כתב אישום בגין עבירות חמורות של טוהר המידות", נמסר בהודעה שפורסמה מטעמה של בהרב מיארה.

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ בדיון על חוק הנבצרות, 13 במרץ 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיון על חוק הנבצרות. חודש מרץ/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ב-23 במרץ, חוק הנבצרות אושר בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 61 חברי כנסת מול 47 מתנגדים. על פי ההצעה שיזמו כל ראשי סיעות הקואליציה, להוצאה לנבצרות יהיו שתי עילות בלבד: הודעה של ראש הממשלה עצמו כי איננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, ומסלול נוסף כש-75% מחברי הממשלה מבקשים את הוצאת ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו.

במקרה של בקשת הממשלה להוצאה לנבצרות, ובמידה וראש הממשלה לא כינס ישיבת ממשלה לבקשת 60% מחבריה בתוך שלושה ימים, מזכיר הממשלה יכנס את הישיבה באופן מיידי, שאותה ינהל ממלא מקום ראש הממשלה. ככל שיהיו שלושה רבעים מחברי ממשלה שיבקשו להכריז על נבצרות זמנית, תחול הנבצרות לשלושה ימים, והיא תובא לאישור ועדת הכנסת. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע נבצרות של שבעה ימים נוספים מיום החלטת הממשלה וברוב של שני שליש מחברי הוועדה.

במקרה של עילה בריאותית, החלטת ועדת הכנסת תהיה על פי חוות דעת רפואית שתיעשה בהתאם לכללים של ועדת הכנסת. הארכת התקופה מעבר לעשרה ימים אלו תאושר על ידי הכנסת, לפי הצעת ועדת הכנסת, וברוב של 80 חברי כנסת.

על פי ההצעה, תוקף כל הארכה תהיה ל-21 ימים בכל פעם ועד 100 ימים לכל היותר, אז הנבצרות, על פי החוק, תהפוך לקבועה. ועדת הכנסת תהיה רשאית לקבוע את תום תקופת הנבצרות בהחלטת רוב חברי הוועדה. בשונה מנוסח ההצעה הראשון, הסעיף המתייחס לביטול הביקורת השיפוטית על תהליך היציאה לנבצרות של ראש הממשלה הורד מנוסח החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully