וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את חוק האיזוק האלקטרוני; מירב בן ארי, ממציעות החוק המקורי - פרצה בבכי

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 19:10

הכנסת אישרה את חוק הפיקוח האלקטרוני שקידם בן גביר, אחרי שבמרץ הקואליציה הפילה את הצעת החוק שקידמה האופוזיציה. בן גביר: "הצעת חוק נכונה", בן ארי: "החלטה חשובה". לפני כן, עימות פרץ במליאה בין מאי גולן לפנינה תמנו-שטה, לאחר שהאחרונה מתחה ביקורת על השרה

בווידאו: מהומה במליאה: בן גביר עלה לנאום בדיון על חוק האיזוק האלקטרוני, האופוזיציה: "בושה"/מערכת וואלה!

מליאת הכנסת אישרה היום (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית את חוק הפיקוח האלקטרוני שקידם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. זאת, אחרי שבחודש מרץ האחרון הקואליציה הפילה את הצעת החוק בנושא שקידמה האופוזיציה. 44 חברי כנסת תמכו בהצעה, ואף חבר כנסת לא התנגד. בתוך כך, החוק ייכנס לתוקפו בעוד כשנה.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שקידם את ההצעה בשיתוף עם שר המשפטים יריב לוין, אמר במליאה אחרי העברת החוק: "כמה נכונה הצעת החוק הזאת במתכונתה הנוכחית. במשך שנתיים היו כאן הממשלה של לפיד ובנט והם לא העבירו את החוקים האלה".

בעת שנשאה נאום במליאה, חברת הכנסת מירב בן ארי, ממציעות החוק המקורי, פרצה בבכי מעל דוכן הכנסת. בן ארי התייחסה לדברים שאמר לה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעת שנפל החוק בחודש מרץ. "הוא אמר לי: 'יש תלונות שווא של נשים אז את לא תקבלי את החוק'", אמרה. "הוא הסתכל לי בעיניים ואמר 'לא יקרה'", הוסיפה. כמו כן, בן ארי התייחסה להאשמות שנשמעו מצידם של בן גביר ואנשי מפלגתו, שהאשימו אותה בעיכוב החוק: "עשינו הכל כדי שהחוק יעבור, למה לכתוב פוסט שכולו שקר?".

מירב בן ארי בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
חברת הכנסת מירב בן ארי/ראובן קסטרו

בן ארי הוסיפה לאחר אישור החוק: "ההחלטה להעביר את חוק האיזוק האלקטרוני היא החלטה חשובה, ועם זאת צריך לזכור שהחוק מוגבל מבחינת מספר האזיקונים, כ-300 למרות שכיום יש כמעט 1,000 נשים במקלטים. בנוסף, ההחלטה להעביר לשב"ס את המעקב אחר הגברים האלימים היא החלטה לא נכונה. יש לי עוד הסתייגויות לגבי החוק כפי שהוא עבר היום, אך עם זאת חשוב לציין שהעובדה שהאיזוק האלקטרוני יתחיל במדינה וייצא לדרך היא החלטה חשובה מאוד - חיכינו לזה שנים רבות. חבל שהממשלה הזאת חיכתה את החודשים המיותרים האלה ולא העבירה את נוסח החוק כפי שאנחנו העברנו בכנסת ה-24 ועם זאת החוק טוב, החוק חשוב וטוב שיצא לדרך".

מצידו, השר בן גביר אמר: "הצעת החוק המאוזנת שאושרה היום במליאה, היא חשובה במיוחד, שתאזן בין הצורך החיוני למאבק באלימות במשפחה ולמניעת אלימות ובין החובה שלנו להגן מפני תלונות והאשמות שוות ושמירה על חירותם של חפים מפשע. יו"ר הועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל התייחס גם הוא לאישור החוק: "אחרי הרבה שנים של חקיקה, סופסוף שמים אזיקים על מי שפגע, או שברור כי הוא עלול לפגוע, כדי לאפשר שגרת חיים נורמלית לבני משפחתו".

לפני כן, נרשם עימות במליאה בין השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ פנינה תמנו-שטה, לאחר שהאחרונה מתחה ביקורת על השרה גולן שהיא מקדמת את סגירת הרשות לקידום מעמד האישה. גולן הגיבה חזרה בבוטות: "מציעה לך להתקדם, אמרתי לך את זה כשהיית בקואליציה, עכשיו אני אומרת לך את זה באופוזיציה. העיקר שאת צועקת".

עוד בוואלה!

רק לאחר הרשעה אחת: בן גביר פרסם את הצעתו לחוק האיזוק האלקטרוני

לכתבה המלאה
מאי גולן, פתיחת כנס הקיץ של הכנסת וביקור יו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י. ראובן קסטרו
"מציעה לך להתקדם". מאי גולן לתמנו-שטה/ראובן קסטרו

מטרת הצעת החוק היא לאפשר לבית המשפט במקרים מסוימים, להטיל תנאים לפיקוח על קיומו של צו הגנה באמצעות שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי, אמצעי המבוסס על טכנולוגיית ניטור מיקום, המאפשרת ניטור רציף ובזמן אמת אחר מקום הימצאותו של מפוקח.

בהצעת החוק נקבעו התנאים למתן צו הגנה בפיקוח טכנולוגי, בהם: שכנוע בית המשפט כי שימוש באמצעי פיקוח טכנולוגי נדרש לשם הגנה על בן משפחה, בשל חשש ממשי להפרה של צו הגנה או בשל סכנה גבוהה הנשקפת מהאדם שכלפיו ניתן או מתבקש הצו; האדם שכלפיו מתבקש הצו, הורשע בעבר בעבירת אלימות או בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה ונסיבותיה ישנה הצדקה להטלת הפיקוח; הוגש נגדו כתב אישום בעבירות שהוגדרו בחוק או בעקבות הפרה של צו הגנה קודם. כל אלה צריכים להתקיים, כשבמקביל, יש להביא בפני בית המשפט "הערכת מסוכנות" חדשה או כזו קיימת, הרלוונטית לבקשה.

יחידת מעוז של שבס - האיזוק האלקטרוני בשב"ס - הר חוצבים. רוני כנפו
האיזוק האלקטרוני של שב"ס, תמונת ארכיון/רוני כנפו

בית המשפט יהיה רשאי לתת צו הגנה בפיקוח טכנולוגי מנימוקים מיוחדים, גם אם לא התקיימו תנאי הרשעה, כתב אישום או הפרת צו הגנה קודם, אם שוכנע מהראיות והובאה בפניו 'הערכת מסוכנות' כי נשקפת סכנה גבוהה וממשית לחייו של בן המשפחה. במידה ואין 'הערכת מסוכנות' במקרים אלה, רשאי בית המשפט לקבוע מתן צו הגנה בפיקוח טכנולוגי גם ללא 'הערכת מסוכנות' לפרק זמן של 10 ימים עם אפשרות להארכה של 6 ימים נוספים.

בהצעה נקבע גם הסדרת תנאים כאשר בן המשפחה המוגן קטין, חובת דיווח הגורמים השונים לבית המשפט על קיום אמצעי טכנולוגי וההתכנות הטכנולוגית לשימוש בו, קביעת תקנות ודיווח על מכסות 'הערכות מסוכנות'. בנוסף, נקבעה חובת דיווח לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, בין היתר על מספר צווי הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי שניתנו, מספר התראות שהתקבלו, מספר הפרות צווים וההליכים הפליליים שנפתחו בשל הפרת צווי הגנה לפי חוק למניעת אלימות במשפחה.

החוק מגדיר עוד, את תפיסת ההפעלה להקמה, פעילות, מינוי והסמכת בעלי תפקידים ביחידת הפיקוח הטכנולוגי שתפעל תחת אחריות שירות בתי הסוהר. משום שמדובר באמצעי חדשני, מוצע לקבוע את הוראות חוק זה כהוראת שעה לתקופה של שלוש שנים, כדי לבחון את השפעותיו של השימוש בכלי ותרומתו לטיפול בתופעת האלימות במשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully