וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע פה אחד: מקורבו של דרעי לא יוכל לרוץ בבחירות בטבריה

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 23:36

תשעה שופטים, בהם גם השמרנים סולברג, שטיין ומינץ קיבלו את עמדת היועמ"שית, וקבעו כי החוק שנועד לסייע לבועז יוסף להתמודד לראשות העיר יחול רק ממערכת הבחירות הבאה. במהלך הדיון השופטים הציעו ליוסף להסיר את מועמדותו, אך הוא סירב

מהומה בוועדת הפנים על חוק טבריה/ערוץ הכנסת

תשעה שופטי בג"ץ קבעו הערב (ראשון) פה אחד כי בועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, לא יוכל להתמודד לבחירות הקרובות לראשות העיר טבריה. השופטים, ביניהם השמרנים נעם סולברג, אלכס שטיין ודוד מינץ קבעו כי החוק שנועד לאפשר ליוסף להתמודד בבחירות "פרוסנלי ונתפר למידותיו", ולכן יחול רק ממערכת הבחירות הבאה.

החלטת תשעת שופטי בג"ץ התפרסמה כשעה לאחר שיוסף סירב לקבל את הצעת ההרכב, לפיה יסיר את מועמדותו לראשות עיריית טבריה, וכך, הם יימנעו מכתיבת פסק דין בנושא ו"העותרים יבואו על סיפוקם". החלטת השופטים התפרסמה, באופן די תקדימי, במהירות וללא נימוקים. ביחס לשאלות החוקתיות הנוגעות בחוק, שאלות שדרכם בג"ץ יכול לפסול את החוק, קבעו השופטים כי לעת עתה לא נדרש מהם לקבל החלטה.

סקר קמיל פוקס - 29% תומכים בבועז יוסף. צילום: מיכאל חורי, אתר רשמי
בועז יוסף, יו"ר הוועדה הקרואה בטבריה/אתר רשמי, צילום: מיכאל חורי

עו"ד תומר נאור, ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון שהגישה את העתירה, מסר בתגובה: "שופטי בג"ץ עמדו במהלך הדיון על הבעיתיות הרבה בחקיקה הפרסונאלית והמושחתת הזאת, וכעת עקרו את העוקץ מתוכה. החלטת השופטים עושה צדק עם תושבי טבריה והמועמדים לרשות העיר. אנו מקווים שגם המחוקקים ימשיכו את המהלך החשוב הזה ויבטלו את התיקון לחוק, היוצר בעיות רבות בשלטון המקומי, עוד לפני מערכת הבחירות הבאה, בשנת 2028".

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, הוסיף: "אנו מברכים על ההחלטה לדחות את תחולת החוק ובכל למנוע את התמודדותו של המקורב לחבר הכנסת דרעי, אשר החוק הפרסונלי והמושחת נתפר למדיותיו. כעת יוכלו המתמודדים בבחירות בטבריה לנהל את מערכת הבחירות בצורה שוויונית והוגנת".

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה גם היא לפסיקה וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "החלטה חכמה של בג"ץ. טוב עשה בית המשפט העליון שעצר את החוק המושחת והפרסונלי הזה והבהיר לממשלה באופן חד וחלק - לא ניתן לשנות את חוקי המשחק, אחרי שהמשחק כבר התחיל".

עוד בוואלה!

היועמ"שית נגד החוק שיכשיר את מועמדות מקורבו של דרעי: להחילו רק מהבחירות הבאות

לכתבה המלאה
שופט בית המשפט העליון נעם סולברג. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
"יהיה נכון מבחינת מר בועז יוסף להודיע שהוא לא יגיש את מועדמתו". שופט העליון נעם סולברג/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

בתום הדיון בבית המשפט, עורך דינו של יוסף, עו"ד אילן בומבך, הודיע כי יוסף סירב לקבל את עמדת השופטים. בתוך כך, הרכב השופטים נאלץ להתייחס לבקשתו. מי שהקריא את דעת הרוב שביקש מיוסף להסיר את מועמדותו לראשות העיר, ובכך להימנע מעימות נוסף בין הממשלה לבג"ץ, היה השופט נעם סולברג, הסמן השמרני בבית המשפט, שביקש להקריא את עמדת השופטים. זאת, למרות שהנשיאה אסתר חיות השתתפה בדיון ועמדה בראש ההרכב.

"מוטב עכשיו לא לצחצח חרבות, להשלים עם התוצאה ולמצות את העתירה", אמר סולברג. "זו המלצתנו לפי העמדה המתגבשת, ואם כך יחליט מר בועז יוסף לעשות, העותרים יבואו על סיפוקם בגדרי העתירות תוך כדי שמירת זכויות לעתיד". כמו כן, השופט סולברג קבע כי "יהיה נכון מבחינת מר בועז יוסף להודיע שהוא לא יגיש את מועדמתו".

עוד קודם לכן, השופט סולברג ציין כי עמדת השופטים המתגבשת היא לאמץ את עמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, ולקבוע שהחוק לא יחול בבחירות הקרובות, כך שבועז יוסף לא יוכל להתמודדד בבחירות הקרובות בטבריה. עם סיום דבריו של השופט סולברג, הוא ביקש מיוסף לקבל החלטה בנושא וליידע את השופטים. לכשחזרו לדיון, יוסף הודיע כי הוא אינו מקבל את הצעת בית המשפט.

החל מהשעה 16:00 ועד השעה 22:00, בג"ץ דן בעתירות נגד החוק המכונה "חוק טבריה" שנועד לאפשר לבועז יוסף להתמודד בבחירות לראשות העיר טבריה. יוסף שימש כיו"ר הוועדה הקרואה ולפי החוק הוא לא יכול להתמודד. אלא שהצעת חוק של עמית הלוי מהליכוד, שאושרה בכנסת, תאפשר ליוסף להתמודד בכל זאת.

עורך הדין יצחק ברט, בא כוחה של הכנסת, הסביר במהלך הדיון כי הם חלוקים בדעתם עם היועמ"שית גלי בהרב מיארה, מכיוון שלטענתם אי אפשר למנוע ממישהו להיבחר ללא הוראה מפורשת בחוק. בנוסף, הוא טען כי "השעיית החקיקה עד שיבדקו אותה ועד שתיעשה עבודת מטה", כפי שהיועמ"שית מבקשת, "זהו קונספט בעייתי מאוד בגלל שרשות צריכה לפעול רק לפי החוק. המחוקק לא ירכין ראש בפני עבודת המטה של היועצת המשפטית לממשלה", הדגיש.

עוד גרס כי "חוק טבריה" לא פוגע בשוויון - מכיוון ש"מותר לאדם להתמודד בבחירות גם אם יש לו יתרון על שאר המועמדים". השופטת דפנה ברק ארז הקשתה, "השאלה היא לא רק האם יש למועמד יתרון אלא מי הקנה לו את היתרון, האם מדובר ביתרון שהוקנה לו על ידי השלטון המרכזי?". נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה: "זה חוק פרסונלי, תפור למידותיה של טבריה. ראוי שיחול רק בבחירות הבאות".

אריה דרעי. ראובן קסטרו
יו"ר ש"ס אריה דרעי/ראובן קסטרו

היועצת המשפטית לממשלה בהרב מיארה פרסמה בשבוע שעבר את עמדתה וקבעה כי הוא "פגום" ושיש לדחות את יישומו עד לאחר הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו בסוף חודש אוקטובר. "תיקון 53 אשר נחקק בתוך תקופת הבחירות ובמטרה לאפשר התמודדות בבחירות של מועמד מסוים, הוא פגום", קבעה היועצת. "גם תוצאתו מעוררת שורה של קשיים משמעותיים, ועוצמתם של קשיים אלו גוברת בשים לב להצטברותם יחד", הבהירה.

שני אילוז, המתמודדת גם היא לראשות העיר, אמרה היום לפני הדיון: "בג"ץ ידון בפסילתו של חוק שראוי שלא היה נחקק שקורע את העיר ואת החברה הישראלית לגזרים, שעולה ממנו ריח רע של שחיתות. החוק הזה ייפסל כי הוא לא ראוי ומושחת וכל הנוגעים בדבר אין להם מקום בשירות הציבורי".

גם מתמודד נוסף, רון קובי, הגיב: "היום בית המשפט ייתן לבועז יוסף לאכול את הדגים הרקובים וגם יגרש אותו ואת דרעי מהעיר טבריה. רון קובי ותושבי טבריה לא יתנו לאף מועמד ובטח לא של גוש אריה דרעי להפוך את טבריה לבני ברק של הצפון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully