וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60 אלף מפגינים בעצרת תמיכה במהפכה המשפטית בתל אביב

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 1:00

ברקע החרפת המחאה נגד המהפכה והמשך קידום החקיקה המשפטית בכנסת, עשרות אלפי בני אדם הגיעו לעצרת תמיכה במהפכה המשפטית. רבים מהנואמים יצאו נגד הסרבנות בצה"ל. מירי רגב קראה לעצור את סרבני המילואים: "מי שמסרב פקודה - מקומו בכלא. אין הנחות לטייסים"

בוידאו: הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב./אורי סלע

ברקע החרפת המחאות נגד המהפכה המשפטית, 60 אלף בני אדם הגיעו הערב (ראשון) ל"הפגנת המיליון" - עצרת התמיכה בחקיקה המשפטית שמקדמת הממשלה שהתחשה ברחוב קפלן שבתל אביב. במהלך ההפגנה נאמה שרת התחבורה מירי רגב, שהכריזה כי "מי שמסרב פקודה - מקומו בכלא".

המפגינים התאספו ברחוב בקפלן עם שלטים שעליהם נכתב, בין השאר: "תאוקרטיה", "דמוגרפיה", "העם בחר מדינה יהודית - העם דורש רפורמה משפטית", "אנרכיסטים בשירות היועמ"שית", "סיפורה של צבועה" ו-"סרבנות היא כרסום יסודות הדמוקרטיה". כמו כן, הם קוראים "אנחנו הרוב, יצאנו לרחוב", ורבים מהם מניפים דגלי ליכוד ודגלי ישראל. כמו כן, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי הגיע להפגנת הימין בתל אביב, ושוחח עם מפקדים ושוטרים במקום.

הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. רגבים, אתר רשמי
הפגנת תמיכה ברפורמה המשפטית, הערב/אתר רשמי, רגבים
הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. עוז פבר, TPS
הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023/TPS, עוז פבר

בין הנואמים בעצרת התמיכה, שנערכת במקביל לדיונים בכנסת להעברת החוק לצמצום עילת הסבירות בקריאה שניה ושלישית, היו שרים וחברי כנסת מהקולאיציה ואישי ציבור נוספים. שרת התחבורה מירי רגב נאמה בהפגנת התמיכה ואמרה כי יש לאסור סרבני מילואים.

"כשאני שומעת את בוגי וחלוץ מעודדים סרבנות, ובראשם אהוד ברק, קוראים למרי אזרחי - למה הוא לא עצור?! הם פועלים לפגוע בצבא, הם פוגעים בערכי צה"ל, הם עוזבים את האלונקה. הם לא מתביישים לפגוע בביטחון המדינה. מי שמסרב פקודה - מקומו בכלא. אין הנחות לטייסים", אמרה רגב בנאומה.

950 יוצאי המ"מ ואנשי הסייבר ההתקפי הגיבו לדבריה של רגב בהפגנה ומסרו כי "השרה הנכבדה נותנת לכולנו חשק ומרץ לסכן את חיינו עבור ממשלת ישראל. אין ולא יהיה לנו אמון בממשלה הזו, שאיבדה כל לגיטימציה לשלוח אותנו למבצעים. לגנץ, לפיד והרצוג אין שום מנדט לבצע פשרה חפוזה ורעה משום סוג עם ממשלת ההפיכה ההזויה הזו".

בוידאו: מירי רגב בהפגנת הימין:" מי שמסרב פקודה מקומו בכלא"/ספק: אתר רשמי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ פתח את נאומו ואיחל רפואה שלמה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שעבר ניתוח השתלת קוצב לב. עוד הוסיף סמוטריץ' ופנה אל מתנגדי הרפורמה. "אני רוצה לפנות לאותם אחים ואחיות שלנו שהתאספו כאן בקפלן במשך שבועות רבים וחלקם נמצאים עכשיו בקפלן בירושלים. לאותם טייסים ולוחמים שחתמו על קריאות לאי התייצבות לשירות המילואים חשוב לי לומר לכם - אני יודע איך אתם מרגישים".

"אני עמדתי כנכר צעיר בהפגנות חתימת אוסלו ושנים לאחר מכן בגירוש גוש קטיף, מסר סמוטריץ', "הרגשנו כאב אמיתי ותחושה שהממשלה לא סופרת אותנו. ודווקא בגלל זה, מה ששנוא עליך לא תעשה לחבריך, חשוב לי לומר שאני רואה את הכאב שלכם. אני מרגיש את הפחד והחרדה שלכם למדינת ישראל. אני מתחייב וכל חבריי לממשלה שותפים - להקשיב, לנהוג אחרת, לעשות מאמצים רבים כדי שבעזרת השם נישאר עם אחד. אין מנצחים ומנוצחים".

בצלאל סמוטריץ' בהפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. תקומה, אתר רשמי
"מרגיש את הפחד והחרדה של מתנגדי הרפורמה", סמוטריץ'/אתר רשמי, תקומה

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין גינה גם הוא את מחאת אנשי המילואים, ומסר כי "הסרבנות היא חציית קו אדום. הכניעה לסרבנות היא באמת סוף הדמוקרטיה". עוד הוסיף לוין ואמר כי "אנו עומדים בפני הכרעה מהחשובות שידעה המדינה. האם נהיה דמוקרטיה או שנהפוך למדינה הנשלטת על ידי קבוצת קצינים בהובלתו של אהוד ברק".

לבסוף יצא במסר אל מתנגדי הרפורמה. "אנו מכבדים אתכם, וגם החוק שמגיע היום לאישור עבר שינויים בשל ההתחשבות בעמדותיכם. אבל אנו מצפים שגם אתם תכבדו אותנו", אמר לוין, "שגם אתם תבינו את הכאב שלנו, אחרי עשרות שנים של הדרה ממערכת המשפט ושל רמיסת זכויותיהם של ציבורים שלמים. אנחנו לא נסכים יותר להיות נרמסים".

הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. רגבים, אתר רשמי
הפגנת התמיכה ברפורמה המשפטית, היום/אתר רשמי, רגבים

קיש התייחס הוא בנאומו לטייסים המוחאים נגד המהפכה המשפטית. "לא באתי לפה רק כשר החינוך של מדינת ישראל, באתי לפה כסגן אלוף במילואים, טייס קרב. אני רוצה לומר לחבריי טייסי הקרב - סרבנות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה. אני יודע שיש ביניכם הרבה טייסים שחושבים כמוני, אבל יש כאלה שלא, ולאלה אני אומר אל תקרעו את החבל. לא מדובר בחורבן הבית או דיקטטורה, אין סיבה להשתמש בנשק יום הדין. זה לא הזמן לסרבנות, זה הזמן לסובלנות".

"אנחנו נעביר מחר את החקיקה. אם ניכנע לסרבנות אך ממשלה בישראל לא תוכל לתפקד. אם לא נעביר את החוק זה יהיה סופה של הדמוקרטיה בישראל. קבוצת אנשים עם חולצות בצבע זית חושבת שהיא מנהלת את המדינה - זו לא דמוקרטיה. כשמכניסים את צה"ל למגרש הפוליטי ומשתמשים בסרבנות כדי להכתיב מדיניות - זו לא דמוקרטיה".

הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. עוז פבר, TPS
הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023/TPS, עוז פבר

"אתם אלה שנפלתם על הדור הלא נכון. נפלתם על שר המשפטים הלא נכון, נפלתם על הבוארון הלא נכון, הברהל'ה הלא נכון, המפגינים הלא נכונים", אמר השר עמיחי אליהו, "באיזה דמוקרטיה בעולם קצינים מחיל האוויר מפגינים מדיניות של ממשלה? יש הבדל בין מפגינים מימין ומשמאל?".

שר התפוצות עמיחי שיקלי עלה אחריו ואמר כי הטייסים מועלים באמון שניתן להם ופוגעים בצה"ל "האנשים האלה פוגעים בכושר ההרתעה של מדינת ישראל. קשה לי לחשוב על פרקטיקה יותר בזויה, יותר מופקרת מסרבנות", אמר.

הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. רגבים, אתר רשמי
הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023/אתר רשמי, רגבים

במהלך ההפגנה, עלה אחד המפגינים על עמוד שלט הרחוב, והחליף זמנית את שם "כיכר הדמוקרטיה", ל"כיכר הרפורמה". זאת, רק שישה ימים לאחר שחנך ראש עריית תל אביב רון חולדאי את שמו החדש של הכיכר. חודלאי הגיב לתמונה ומסר בחשבון הטוויטר שלו כי "התמונה הזו מוכיחה מה שאנחנו כבר יודעים. הממשלה הזו רוצה למחוק את הדמוקרטיה עם 'רפורמה'. אל דאגה. נושא השלט יטופל".

במהלך ההפגנה, הודבקו מדבקות עם הכיתוב "דיקטטורה עכשיו", ועליהן שמה של תנועת "אם תרצו". מהתנועה נמסר כי "לתנועת אם תרצו אין קשר למדבקות, מדובר בפרובוקציה וזיוף של אנרכיסטים. תלונה תוגש בהקדם למשטרה".

הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. מפגין משנה את שם הכיכר  23 ביולי 2023. לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"כיכר הרפורמה" במקום "כיכר הדמוקרטיה"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים
הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מדבקת "דיקטורה עכשיו", שהודבקה במהלך הפגנת התמיכה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

בהודעה שפרסמו מארגני עצרת התמיכה תחת הכותרת "הימין מגיע לתל אביב!", הם הודיעו על אוטובוסים שיצאו מכל חלקי הארץ, לרבות מאזור יהודה ושומרון, במטרה להביא מפגינים לצומת קפלן. מדרום, יצאו הסעות בין היתר מאילת, באר שבע ומצפה רמון, כמו כן מצפון יצאו הסעות בין היתר ממגדל העמק ועפולה וגם מיישובים רבים מאזור יהודה ושומרון. בהודעה, כתבו המארגנים "מתקים באחריות".

אמש, קראה לציבור שרת התחבורה מירי רגב בחשבון הטוויטר שלה להגיע להפגנה: "לא נאפשר הפיכה צבאית", כתבה רגב, "הסרבנות מסוכנת לבטחון המדינה ועלינו להוציא את הפוליטיקה מהצבא. ניפגש מחר בשעה 18:00 בצעדת המיליון. מחכה לכם".

הפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. איתן אלחדז, TPS
הפגנת התמיכה ברפורמה, מוקדם יותר הערב/TPS, איתן אלחדז

עצרת התמיכה האחרונה התקיימה בחודש אפריל האחרון, אז המוני בני אדם הגיעו להפגנת התמיכה במהפכה המשפטית שהתקיימה מול משכן הכנסת. על פי הערכת המשטרה, כמעט 200 אלף איש נכחו שם. זו הייתה ההפגנה השנייה בעד המהפכה שנערכה בירושלים, הראשונה התקיימה חודש קודם לכן - בערב בו הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על השהיית החקיקה - אז אלפים הגיעו להפגין מול משכן הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully