וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופן חריג: הקואליציה תכנס את המליאה בראשון כדי לקדם את צמצום עילת הסבירות

16.7.2023 / 18:50

כדי למנוע מצב שבו לא יישאר זמן לסיום חקיקה של הצעות נוספות עד לפגרת הכנסת בשל הימשכות הדיונים, הקואליציה מקדמת את כינוס המליאה בתחילת השבוע - ביום שהיא אינה פעילה בו. במקביל, חברי ועדת החוקה מהאופוזיציה דורשים לדחות את ההצבעות המתוכננות למחר

מעריב

באופן חריג, הקואליציה מתכוונת לכנס את מליאת הכנסת ביום ראשון בשעה 10:00 כדי לקדם את ההצעה לצמצום עילת הסבירות לאישור בקריאה שניה ושלישית.

מדובר ביום שבו המליאה אינה פעילה או מקדמת חקיקה, אך בקואליציה מעריכים כי הדיון וההצבעה עשויים להימשך שעות ארוכות, וכדי למנוע מצב שבו לא יישאר זמן לסיום חקיקה של הצעות נוספות עד לפגרת הכנסת בסוף החודש, היא מקדמת את כינוסה בתחילת השבוע. לטובת העניין, מחר תתכנס ועדת הכנסת בראשות יו"ר הקואליציה אופיר כץ מהליכוד, שתאשר את הכינוס החריג.

בניסיון לעכב את תחילת ההצבעות מחר בוועדת החוקה, ח"כ יואב סגלוביץ' פנה בשם כל חברי האופוזיציה בוועדת החוקה ליועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפק, בדרישה לקבל את הפרוטוקולים של כל הדיונים על צמצום עילת הסבירות בטרם הכנת ההסתייגויות, לאור החלטתה והנחייתה של היועצת המשפטית.

סגלוביץ' ציין כי הדיון עצמו לא מוצה ולא ניתן להם מספיק זמן להגיש את ההסתייגויות להצעת החוק, אף שהמועד האחרון להגשתן הוא מחר ב-07:00 בבוקר.

בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 10 ביולי 2023. חיים גולדברג, פלאש 90
בני גנץ בישיבת סיעת המחנה הממלכתי, 10 ביולי 2023/פלאש 90, חיים גולדברג

גנץ: "ערב תשעה באב - נתניהו שוב בוחר לקרוע את העם"

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר בתגובה להחלטת הקואליציה: ‏"ביום ראשון בשבוע הבא נתניהו יכול וצריך לכנס דיון מיוחד בקבינט הביטחוני, לדון בשורה של אתגרים ביטחוניים שעל הפרק, מהקרובים ביו"ש, דרך המתיחות הגוברת בגבול הצפוני ועד טהרן. ביום ראשון נתניהו יכול וצריך לכנס דיון מיוחד עם שר החוץ שלו ואנשי המקצוע במשרד, לדון באתגרים הרבים בזירה הבינ"ל ובראשם הקרע ההולך ומעמיק מול הממשל האמריקאי, ולמצוא דרך שתביא אותו לבית הלבן. הוא יכול וצריך לכנס דיון מיוחד עם שר האוצר ואנשי משרדו, עם בכירי המשק, ההייטק ולדון בפתרונות שימנעו כאן קריסה כלכלית ויטפלו ביוקר המחיה".

"‏אבל ביום ראשון הקרוב נתניהו ימשיך להיכנע לקיצוניים - ויכנס את הכנסת לדיון מיוחד בעילת השחיתות. ערב תשעה באב - נתניהו שוב בוחר לקרוע את העם. עדיין לא מאוחר לעצור", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שמחה רוטמן, דיון ועדת חוקה, 26 במרץ 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט/פלאש 90, יונתן זינדל

מוקדם יותר היום, חברי ועדת החוקה קיבלו את הנוסח הסופי של ההצעה לצמצום עילת הסבירות, ללא שינויים מהנוסח החדש שהופץ בשבוע שעבר - כלומר, ללא ריכוך או שינויים נוספים. באופן עקרוני, עדיין ניתן להכניס שינויים בהצעה במהלך ההצבעה בוועדה באמצעות הסתייגויות שיגישו חברי הכנסת.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עורך הדין גיל לימון, הציג שוב בוועדת החוקה את עמדת הייעוץ המשפטי נגד ההצעה לצמצום עילת הסבירות, והתייחס בין היתר לנוסח הסופי: "השינויים בהצעת החוק רק מחמירים את הקשיים שהצגנו". לימון אמר גם כי "הייעוץ המשפטי יתקשה למלא את תפקידו", אם ההצעה תאושר, ולדבריו, "משמעות התיקון הוא שחרור של הממשלה ושריה לפעול בסבירות בהחלטותיהם ויקשה על בג"ץ להגן על זכויות הפרט".

מוקדם יותר אמר פרופסור יובל אלבשן, שהיה ממובילי "מתווה פרידמן-אלבשן", כי "הנוסח החדש לא ראוי". לדבריו, "נדרשת הבחנה בין החלטות הממשלה במליאתה להחלטות השרים. הצמצום צריך לחול רק על החלק הראשון. יש לקבוע בחוק את חובה לנהוג בסבירות - על מינויי השרים צריכה לחול חובת הסבירות הרחבה".

יובל אלבשן, דיון ועדת חוקה, 13 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
"הנוסח החדש לא ראוי". פרופסור יובל אלבשן/פלאש 90, אריק מרמור

בנוסח החדש נכתב במפורש כי עילת הסבירות לא תהיה רלוונטית על "כל החלטה, לרבות מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". לכאורה, גם ההצעה המקורית הייתה רלוונטית למינויים, אך בקואליציה החליטו להדגיש זאת במפורש בנוסח החדש.

בנוסף, בנוסח המעודכן הוסרו המילים "כל נבחר ציבור", כך שהסבירות תבוטל בכל מה שקשור בממשלה, בשרים ובראש הממשלה, אך לא מעבר לכך. באופוזיציה טוענים כי השינוי על כך שהסבירות תבוטל על "החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות" נועד בין היתר להתמודד עם אפשרות של פנייה לבג"ץ נגד אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, כפי שהזהיר ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully