וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציגת היועמ"שית: מתווה עילת הסבירות החדש אינו ריכוך - אלא החרפה של החוק

13.7.2023 / 18:14

עו"ד אביטל שטרנברג ממשרד המשפטים אמרה בוועדת חוקה כי לפי הבנת הייעוץ המשפטי לממשלה, הנוסח החדש הוא בכלל הבהרה של ההצעה ולא שינוי שלה. לדבריה, הדבר רק מחדד את המטרה - לחסן את הממשלה מפני ביקורת שיפוטית. רוטמן זעם: "איך מודדים את זה, באיזה חוק זה מופיע?"

ביטול עילת הסבירות אושר בועדה לקריאה ראשונה, מהומה פרצה באולם 04 ביולי 2023/ערוץ הכנסת

ועדת החוקה התכנסה היום (חמישי) להמשך הדיונים בצמצום עילת הסבירות. חברי הוועדה דנו בנוסח חדש של הצעת החוק הכולל שינויים, אך לא כולל ריכוך של ההצעה. נציגת הייעוץ המשפטי, עורכת הדין אביטל שטרנברג ממשרד המשפטים אמרה בדיון כי עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה היא כי בנוסח החוק החדש "אין מדובר בריכוך, ולמעשה מדובר בהחרפה של הצעת החוק".

שטרנברג הבהירה כי לפי הצעת החוק, "כל החלטה לא סבירה של הממשלה והשרים תקבל חסינות מפני ביקורת שיפוטית. מדובר בהחלטות החשובות והרגישות ביותר בנוגע לחיי אזרחי המדינה". לפי הייעוץ המשפטי, השינוי מדגיש את העובדה "שהצעת החוק תחול על מי שמחזיקים בכוח השלטוני הרב ביותר - הממשלה, ראש הממשלה והשרים".

נציגת היועמ"שית הסבירה לבסוף כי להבנת הייעוץ המשפטי לממשלה, מדובר בהבהרה בלבד של הצעת החוק המקורית, ולא בשינויה. "בכל מקרה, גם ההבהרה הזו מחדדת שאין מדובר בהצעה שמטרתה לחסן מפני ביקורת שיפוטית רק החלטות של מדיניות רוחבית של הממשלה, אלא גם החלטות פרטניות ויישומיות", מסרה. בתגובה על דבריה של נציגת הייעוץ המשפטי יו"ר הוועדה רוטמן זעם: "מהו המושג המשפטי והמקצועי "ריכוך" וכיצד מודדים אותו? באיזה חוק או פסק דין זה מופיע?"

שמחה רוטמן בוועדת החוקה, חוק ומשפט

12 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
רוטמן בדיוק בוועדת החוקה, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

בנוסח החדש, אותו קיבלו חברי הוועדה אתמול, נכתב במפורש כי עילת הסבירות לא תהיה רלוונטית על "כל החלטה, לרבות מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". לכאורה גם ההצעה המקורית הייתה רלוונטית גם למינויים אך בקואליציה החליטו להדגיש זאת במפורש בנוסח החדש.

בנוסף, בנוסח המעודכן הוסרו המילים "כל נבחר ציבור", כך שהסבירות תבוטל בכל מה שקשור בממשלה, בשרים ובראש הממשלה, אך לא מעבר לכך. באופוזיציה טוענים כי השינוי על כך שהסבירות תבוטל על "החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות" נועד בין היתר להתמודד עם אפשרות של פנייה לבג"ץ נגד אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, כפי שהזהיר היום ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully