וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

111 נרצחים בחברה הערבית בחצי שנה: "אין תכנית, אין יכולת, אין רצון"

לפי עמותת "יוזמות אברהם", כמות הנרצחים הכפילה את עצמה מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. נתניהו קרא אחרי הטבח בכפר יפיע לשילוב שב"כ בטיפול באלימות, אך בשב"כ מסויגים והממשלה ממאנת לפעול. בעמותה תקפו את בן גביר: כל יום שנשאר בתפקידו הוא יום שבו ביטחוננו האישי מופקר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר בזירת הירי ביפיע/אלי אשכנזי

תוך חצי שנה, נרצחו 111 בני אדם בחברה הערבית - כך פרסמה היום (ראשון) עמותת "יוזמות אברהם". זהו פי 2.3 יותר נרצחים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, אז היו 47 קורבנות. רק 10% מקרים, בהם נהרגו 13 אנשים, פוענחו על ידי המשטרה.

לפי מעקב העמותה, רוב הקורבנות - 58% - הם צעירים, בני 30 ומטה; שישה מהם בני 17 ומטה. ברוב המוחלט של המקרים (89%) הקורבן נרצח באמצעות נשק חם. בין הקורבנות שבע נשים. 42% מהקורבנות התגוררו בגליל; 23% באזור המשולש; 15% בערים מעורבות, 13% בנגב ו-6% במזרח ירושלים.

באירוע הזכור ביותר בחודשים האחרונים, נרצחו חמישה בני אדם בטבח בכפר יפיע הסמוך לנצרת: נעים מרג'יה, בעל העסק לשטיפת מכוניות בו התרחש הירי; ראמי מרג'יה, בן דודו של נעים; לואי אבו רג'אב; מוחמד כנאנה; ואיברהים שחאדה. נתניהו אמר אז, כי "אנחנו נחושים להפסיק את שרשרת הרציחות הללו. נעשה זאת לא רק בתגבור המשטרה, אלא גם בסיוע שב"כ".

זירת אירוע הירי, יפיע. 8 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
זירת הטבח בכפר יפיע/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אולם, טרם הוחלט סופית על האם וכיצד שב"כ יסייעו בטיפול בפשיעה הרצחנית בחברה הערבית, ובממשלה ממאנים להתעסק בנושא. בתחילת החודש נערך דיון בנושא אצל ראש הממשלה, שהסתיים ללא הסכמות. היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי התחייב אז להגיש המלצות בתוך שבוע - אך זה לא קרה.

ראש שב"כ רונן בר הדגיש אז בישיבה אצל ראש הממשלה כי הטיפול בנושא הפשיעה בחברה הערבית צריך להיות מערכתי ולכלול שיפור של תשתיות, הגדלת כוח אדם למשטרה ומתן כלים נוספים למשטרה. "שב"כ הוא לא התרופה", הבהיר בר בדיון. מקור שמעורה בפרטי הדיון הוסיף, "בר אמר ששב"כ יוכל לסייע נקודתית נגד משפחות הפשע במקומות בהם יש לו יתרונות אבל לא להחליף את המשטרה".

איתמר בן גביר, מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90, עיבוד תמונה
"אין לו תוכנית, אין לו יכולת, אין לו רצון". בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל, פלאש 90

גם ביוזמות אברהם הביעו התנגדות להתערבות שב"כ בסוגיה: "לא המשמר הלאומי, לא מעצרים מנהליים ולא הכנסת שב"כ יעבדו, אלא רק יחלישו את הביטחון האישי של כל האזרחים בישראל, ובראשם של האזרחים הערבים, שביטחונם האישי ממילא ירוד עד לא קיים", טענו.

ביוזמות אברהם תקפו את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "כל הקורבנות האלה הם תולדה של פשיעה ואלימות שמשגשגות במקום שבו המדינה אינה נוכחת", מסרו. "עיקר הבעיה בעת הזו טמון בגישתו של השר הממונה, שאינו רואה שליחות בהגנה על חייהם של הפלסטינים אזרחי ישראל, לא שם לנגד עיניו את השמירה על זכויות הפרט והאזרח, ומסיבות אלה ואחרות, סובל מחוסר אמון חריף מצד האנשים שעליהם הוא אמור להגן.

"השר לביטחון לאומי לא מטפל בנושא באופן רציני ומקצועי", הוסיפו לתקוף בעמותה. "הוא אינו ממשיך את התהליכים החיוביים שהחלו בשנה שעברה, אינו פועל לחזק את המשטרה (...) במקום זאת הוא מפריח פתרונות קסם פופוליסטיים, מתנער מאחריות ובמופת של הפקרות מפריט את המשטרה בפועל כשהוא קורא לאזרחים לשאת נשק אישי. אין לו תוכנית, אין לו יכולת, אין לו רצון. כל יום שבן גביר נשאר בתפקידו הוא יום שבו ביטחוננו האישי מופקר". בשבוע שעבר, קבעו בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי כי ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף, ישמש כפרוייקטור המשטרה לחברה הערבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully