וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין מי שיביא לנו ביטחון": משפחות קורבנות הרצח בחברה הערבית מדברות

102 בני אדם נרצחו מתחילת השנה; 102 משפחות נותרו אבלות. בשיחה עם כתבי וואלה! חלק מבני המשפחה של ארבעה נרצחים מפנים אצבע מאשימה אל המשטרה והממשלה: "הם לא עושים כלום. המשטרה רק עוצרת ואז משחררת, הממשלה - רק מחפשת איך לא לקחת אחריות"

בווידאו: ארבעה חשודים נעצרו בחשד למעורבות ברצח ביאן עבאס בכפר כנא/דוברות משטרת ישראל

102 נרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה הפך לציון דרך בלתי נתפס של כישלון בטיפול בפשיעה במגזר הערבי. שוחחנו עם משפחותיהם של 4 נרצחים שאיבדו את יקיריהם בשנת 2023 לנגע הרע שנקרא האלימות המשתוללת בחברה הערבית.

ב-16 בפברואר עומר שעבאן, בן 36 מלוד, נרצח בפיצוץ רכב. "הוא היה בחור מלומד, מאוד חכם", סיפר עליו אביו, גזי שעבאן. "הוא אהב בעלי חיים, בעיקר סוסים. הוא ישב בבית סוהר והשתחרר". עומר היה אב לחמישה ילדים, הגדול בהם לומד בבית הספר. "המורה שלו אמרה לי שהוא ילד טוב עם ציונים טובים", התגאה סבו.

בעיני גזי שעבאן, יש אשמים ברורים לציון הדרך העגום של 100 נרצחים בחצי שנה. "המשטרה לא עושה כלום, לא עושה שום דבר, היא רק עוצרת ואז משחררת", מטיח. "אין טיפול של המשטרה, רק אם שב"כ ייקח אחריות על הפשיעה בחברה הערבית זה יעזור, הרציחות ייעצרו במקום", העריך גזי.

"כל בן אדם שנרצח, כולם יודעים מי רצח אותו. אפילו זקנה בת 90 בעיר יודעת מי רצח, כולם יודעים. ועדיין אנשים משתחררים, מגיעים לשופט ואז משתחררים. אם לא ייכנס שב"כ, אז עוד שנה-שנתיים כל הערים יתמלאו במחבלים", המשיך אביו של עומר שעבאן. "כמויות הנשק מביאות רק רצח, ככל שיהיה פחות נשק זה יוריד את הכמות". גזי טען כי בזמנו היו מפחדים מהמשטרה - אך כיום המצב שונה לגמרי. "היום אנשים שמים אקדח מתחת לכיסא באוטו ונוסעים, לא אכפת להם בכלל, מקסימום שישה חודשים ומשתחררים".

עומר שעבאן, בן 36 מלוד, שנרצח ב16.2 בפיצוץ רכב. ללא קרדיט, צילום מסך
"המשטרה לא עושה כלום". עומר שעבאן/צילום מסך, ללא קרדיט

אוסמה רג'בי, בן 23 מסילוואן, נרצח ביריות בלילה שבין 31 במרץ ל-1 באפריל, סמוך לביתו, בשל סכסוך חניה בין שתי משפחות בשכונה במזרח ירושלים. לאחר שנורה ונפצע באורח קשה פרצו עימותים קשים בכפר, שאיימו לסכן את השכונה כולה; במהלכם, יידו בקבוקי תבערה וסלעים והציתו שורה של בתי מגורים. פענוח זהות המעורבים בפרשה היה בין התיקים הבודדים שנפתרו על ידי המשטרה מתוך 100 אירועי רצח בחברה הערבית ב-2023, כשהגישה כתב אישום נגד שני תושבי מזרח העיר.

בעקבות הרצח ובמסגרת סולחה שהושגה בין המשפחות, הוגלו מירושלים בני משפחת הנאשמים ברצח, ופיצוי כספי בסך מאות אלפי שקלים נמסר לבני משפחתו של רג'בי. "שילמנו מחיר כבד על הרצח הנורא והמיותר הזה", אומרת קרובת משפחתו של רג'בי. "אין יום שאני לא חושבת עליו ומתגעגעת אליו. מי שחושב שלירות על בן אדם בגלל חניה זה הגיוני - הוא לא בן אדם".

משפחתו של רג'בי גם היא מפנה אצבע מאשימה לעבר המשטרה - והממשלה. "אין מי שיביא לנו ביטחון ושקט", קובעת קרובת המשפחה, "בן גביר והממשלה הזאת רק מחפשים איך לא לקחת אחריות. ולכן גם אנשים פה חושבים כל הזמן איך להגן על עצמם, כי המשטרה לא עושה כלום".

אוסמה רג'בי, בן 23 תושב סילוואן נרצח ביריות סמוך לביתו בשל סכסוך חניה בין 2 משפחות בשכונה במזרח ירושלים. ללא קרדיט, צילום מסך
"שילמנו מחיר כבד על הרצח הנורא והמיותר הזה". אוסמה רג'בי/צילום מסך, ללא קרדיט

ביאן עבאס, בת 29 מכפר כנא, נרצחה ביריות בפתח ביתה ב-12 במרץ. באותו ערב יום ראשון ישבו בפתח ביתם שבכפר כנא בני הזוג ביאן ופאדי נסאר, יחד עם שני ילדיהם הקטנים- ראמי בן השנה וג'ורי בת הארבע. זוג גברים הגיע רכוב על קטנוע; אחד מהם ירד מהקטנוע, נכנס לחצר בית המשפחה והחל לירות לעבר ביאן.

היא נמלטה לפתח הבית, והרוצח ירה בה שוב והרג אותה מול עיני בעלה וילדיה. ביאן נולדה וגדלה בישוב השכן טורעאן. "היא אהבה את החיים, אהבה לטייל, הייתה עם חוש הומור", סיפר קרוב משפחתה. ביאן ופאדי היו זוג שמח; הבעל אמר אז בבכי שמי שרצח את ביאן לקח לו את הלב ואת הנשמה. לפני שבועיים וחצי המשטרה עצרה ארבעה גברים בחשד לרצח ביאן עבאס.

ביאן עבאס שנרצחה בכפר כנא. באדיבות המשפחה
"אהבה את החיים". ביאן עבאס/באדיבות המשפחה

מוחמד אבו הואש בן ה-11 נרצח באפריל האחרון בסמוך לביתו ברהט. הרצח של מוחמד זעזע את העיר ובעקבותיו פנו קברניטי רהט אל הממשלה, וביקשו לערב את שב"כ באיסוף נשק בעיר.

הרצח התרחש לאחר קטטה שפרצה בין חמולות בעיר, אחרי שרכב פגע בכמה רכבים של החמולה. מיד לאחר מכן החלה קטטה המונית. בעלי הרכבים מאותה החמולה הגיעו אל ביתו של מוחמד והחלו ליידות אבנים ולהשחית את ביתו. בתום כמה שעות של רגיעה, העימותים חזרו - והפעם, התוקפים ירו אל עבר הבית.

מוחמד אבו הואש בן ה-11, נרצח באפריל האחרון בסמוך לביתו ברהט. ללא קרדיט, צילום מסך
"אם הייתה פה ניידת משטרה, הרצח היה נמנע". מוחמד אבו הואש/צילום מסך, ללא קרדיט

מוחמד, רק בן 11, נפצע בכתפו באופן קשה ומותו נקבע בבית החולים סורוקה. נגד ארבעה בני משפחה אח, בהם מורה בבית הספר בעיר, הגישו בפרקליטות כתב אישום בגין רצח. באסם, דודו של הנער, נזכר - ומאשים: "אם הייתה פה ניידת משטרה הרצח היה נמנע. כולם צריכים לקחת אחריות, גם המשטרה וגם ההורים", קרא. "איפה בן גביר והביטחון? החברה הבדואית צריכה לקחת אחריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully