וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לוין: "נחוש לעשות הכל כדי להעביר את הרפורמה"; מובילי המחאה: "הכריז מלחמה"

עודכן לאחרונה: 16.6.2023 / 23:50

בצל הקפאת השיחות בבית הנשיא, שר המשפטים הפיץ הודעה בה התייחס לעתיד המהפכה המשפטית, בה כתב "בתום שבוע קשה, אני נחוש מתמיד להמשיך ולעשות הכל כדי להעביר את הרפורמה הנחוצה לתיקון מערכת המשפט". טרופר תקף: "מוטב שאת הנחישות יפנה לחבר מחדש את העם"

בווידאו: שר המשפטים יריב לוין במליאה: "תהליך בחירת השופטים נעשה בדרך לא ראויה ופסולה"/ערוץ הכנסת

בצל הקפאת שיחות ההידברות בבית הנשיא ואחרי הדרמה שהתחוללה השבוע בכנסת סביב הבחירות לוועדה למינוי שופטים, שר המשפטים יריב לוין פרסם הערב (שישי) פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו התייחס לעתיד המהפכה המשפטית. "בתום שבוע קשה, אני נחוש מתמיד להמשיך ולעשות הכל כדי להעביר את הרפורמה הנחוצה לתיקון מערכת המשפט", כתב לוין והוסיף: "תודה לכולכם על התמיכה החשובה במהלכים שאני מוביל למען מערכת משפט צודקת".

חבר הכנסת חילי טרופר מהמחנה הממלכתי, החבר בצוות המשא ומתן בבית הנשיא, הגיב לדבריו של לוין ומסר: "מוטב שאת הנחישות יפנה שר המשפטים כדי לחבר מחדש את העם שלנו, וכן לחזק את ביטחונה וכלכלתה של המדינה. ישראל צריכה עכשיו הסכמות רחבות ומעט שקט, ולא מהפכה משפטית חד צדדית".

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו בתגובה: "על נתניהו לפטר את לוין שהביא להרס הכלכלה וקורע מחדש את העם. לוין הכריז היום בשנית מלחמה כנגד הדמוקרטיה הישראלית. הוא גזר בדבריו היום העמקה של המשבר הכלכלי והעמקת הקרעים בעם. הפנטזיות הדיקטטוריות של לוין יפגשו בעם ישראל שנחוש לשמור על ערכי מגילת העצמאות - שוויון וחופש. דיקטטורה לא תהיה במשמרת שלנו".

שר המשפטים יריב לוין. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
"נחוש לעשות הכל כדי להעביר את הרפורמה". השר לוין/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בימים האחרונים, וביתר שאת לאחר המפלה שנחלה הקואליציה בבחירות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, בקואליציה מחשבים מסלול מחדש. מאז נבחרה קארין אלהרר מיש עתיד לוועדה, בתמיכתם של לפחות ארבעה חברי קואליציה, כמה שרים וחברי כנסת קראו לקדם את הרפורמה המשפטית בחקיקה חד צדדית.

מצידו, ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב ביום רביעי בישיבת ראשי הקואליציה כי אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא - תקודם חקיקה של סעיפים מסוימים ברפורמה המשפטית בתוך חודש וחצי, אך בקואליציה מטילים ספק בכוונתיו של נתניהו, וחוששים כי החקיקה לא תקודם לפני הקמת הוועדה לבחירת שופטים.

עוד בוואלה!

סקר: גנץ ממשיך להתחזק, הליכוד ממשיכה לאבד מנדטים

לכתבה המלאה
הצבעה על הועדה לבחירת שופטים בכנסת 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
התחייב כי אם לא יושגו הסכמות - תקודם חקיקה של סעיפים ברפורמה בתוך חודש וחצי/פלאש 90, יונתן זינדל

אם תקודם החקיקה כבר בכנס הקיץ של הכנסת, בקואליציה היו רוצים לקדם את הסעיפים אליהם היו קרובים להגיע להסכמות בשיחות עם האופוזיציה בבית הנשיא, כמו החלשת מעמד היועצים המשפטיים וצמצום עילת הסבירות, באופן שיאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי לשוב לשולחן הממשלה.

כך או אחרת, כעת על הקואליציה יהיה להביא מועמד משלה לבחירה, ובהתאם להסכמים הקואליציוניים - זה אמור להיות ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. באופן תיאורטי, האופוזיציה יכולה להעמיד מועמד נוסף מטעמה לבחירה, אך סיכויו להיבחר יהיו קלושים למדי, ואין בכוונתה לעשות זאת.

אחרי ההפסד שספגה, ח"כ טלי גוטליב מהליכוד, שסירבה להסיר את מועמדותה חרף הלחצים מצד נתניהו ומקורביו, לא מתכוונת להתמודד פעם נוספת. גוטליב אמנם קיבלה 15 קולות של תמיכה, הרבה מעבר למה שציפתה, אך זה היה רחוק מניצחון.

ראש ממשלת ישראל וראש מפלגת הליכוד בנימין נתניהו מגיע לכינוס ראשי המפלגות,הכנסת, ירושלים. 14 ביוני 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
בקואליציה לוחצים על נתניהו לקדם את הרפורמה באופן חד צדדי/פלאש 90, יונתן זינדל

תהליך ספירת הקולות נעשה באופן חשאי, ולקואליציה אין יכולת לדעת מי בדיוק היו "המורדים" שהצביעו נגד עמדת הקואליציה ותמכו בח"כ אלהרר.

עם זאת, לפי התוצאות - ההערכה היא כי יש לפחות ארבעה כאלה. ח"כ גוטליב אמרה כי הם לא פעלו על דעת עצמם אלא קיבלו "הוראה מגבוה" ברומזה לכך שבחירת אלהרר שירתה את נתניהו, כך שלא נדרש להתעמת עם שותפיו בקואליציה ומנע במקביל גם את התעוררות המחאה מחדש, וכך למעשה - שמר על יציבות הכלכלה הישראלית.

מצידו, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד טען אתמול כי חברי כנסת מהקואליציה שבחרו באלהרר ישתפו פעולה עם האופוזיציה נגד המהפכה המשפטית. "חברי הכנסת מהקואליציה שהצביעו בעד חברת הכנסת קארין אלהרר, בלי שקיבלו הבטחה, עשו את זה כי הם אנשים הגונים שלא מוכנים להיות חלק ממנגנון ההרס", אמר בנאום שנשא באוניברסיטת רייכמן. "נמשיך לעבוד איתם כדי להבטיח את שלומה של הדמוקרטיה הישראלית, חלק אמרו לנו גם בהצבעה גלויה". לדבריו, הם אמרו: "לא נבחרנו כדי לשרת את הקיצונים".

יאיר לפיד בישיבת סיעת של מפלגת יש עתיד 29 במאי 2023. יונתן זינדל, אתר רשמי
"נמשיך לעבוד איתם כדי להבטיח את שלומה של הדמוקרטיה הישראלית, חלק אמרו לנו גם בהצבעה גלויה". לפיד/אתר רשמי, יונתן זינדל

קודם לכן טענה חברת הכנסת מירב בן ארי (יש עתיד), שהייתה אחת מהאחראיות לדרמה בכנסת, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו גם היה חלק מהמהלך. "אני נותנת את הקרדיט לנתניהו", אמרה בן ארי בריאיון לינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM. "אני בטוחה שהוא באירוע, הוא לא הופתע ממנו - אני חושבת שהוא לא הופתע כמו שאני לא הופתעתי".

לדבריה, היו יותר מארבעה חברי כנסת מהקואליציה שהצביעו בעד חברת הכנסת קרין אלהרר לנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. עוד היא אמרה כי היא יודעת מה זהותם של ארבעה מהם, אך לא בטוח לגבי השניים האחרים. "אל תיכנסו לשם", הפצירה חברת הכנסת במראיינים. כשנשאלה אם שמות העריקים שפורסמו נכונים, ענתה: "האמת לא עקבתי, וגם אם הייתי עוקבת, שחרר את זה. אני לא מתעסקת בשמות, אני מתעסקת באידיאולוגיה".

"מה שצריך להבין כאן, יש כאן שני אירועים - נתניהו לא שולט באירוע טלי גוטליב, הוא יצא משליטה, כל האירוע היה מסתיים אם הוא היה משתלט עליה", המשיכה בן ארי. "אם אירוע גוטליב היה נפתר אתמול, קרויזר מעוצמה יהודית, כפי שהתחייב בהסכמים הקואליציוניים, היה נבחר יחד עם קארין. על האירוע הזה הוא לא שלט".

קארין אלהרר בהשבעת הכנסת ה-25, 15 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
קארין אלהרר בהשבעת הכנסת ה-25, נובמבר 2022/ראובן קסטרו

בחודש האחרון קידמה בן ארי את הקמפיין של אלהרר וניהלה רשימת אקסל של כל החברים בקואליציה כדי לבדוק את שיעור התמיכה בה בקואליציה. גם השר לשעבר מאיר כהן (יש עתיד) ניהל בימים האחרונים שיחות עם אנשי הקואליציה כחלק מהמאמץ של המפלגה לוודא את בחירתה של אלהרר.

בתום המאמצים, סומנו בין עשרה ל-12 חברים בקואליציה שבפוטנציאל תמיכה באלהרר. עד רגע הבחירות החשאיות המשיכו השיחות עם חברי הקואליציה, כדי להביא לבחירתה של אלהרר. הן נמשכו גם אחרי שהבינו באופוזיציה כי נתניהו מנסה לדחות את הבחירות. במקביל, גם חברי הכנסת זאב אלקין ופנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) קיימו מגעים בתקופה האחרונה עם חברים מהקואליציה. במחנה הממלכתי ידעו כבר בשעות הצהריים שבין ארבעה לשישה חברי כנסת מהקואליציה יצביעו איתם.

חברת הכנסת פנינה תמנו שטה השיגה עוד יותר קולות מהקואליציה מאלהרר, וזכתה ל-60 קולות בבחירות לוועדה למינוי דיינים. אלהרר מיש עתיד נבחרה לוועדה לבחירת שופטים ברוב של 58 חברי כנסת שהצביעו בעד, אל מול 56 שהצביעו נגד. מנגד, גוטליב לא הצליחה להיבחר לוועדה, והיא זכתה לתמיכה של 15 חברי כנסת בלבד, לעומת 59 שהתנגדו למינוי שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully