וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביו של הלוחם ניב לובטון נגד הסדר הטיעון בפרשת התאבדות בנו: "פשע של הפרקליטות"

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 22:35

ערן לובטון מתח ביקורת קשה בריאיון ל-103FM, על הפרקליטות הצבאית וההתנהלות בתיק: "היה פה מחדל ורשלנות - טייחו את כל הסיפור הזה. כתב האישום מזלזל". במסגרת ההסדר, נגזר על רכזי המודיעין שהואשמו בפרשה 3 חודשי עבודות שירות והורדה לדרגת טוראי

בווידאו: הורי קצין המודיעין שמת בכלא - "נדרס ללא רחמים על ידי המערכת הצבאית"/צילום: שלומי גבאי

בית המשפט הצבאי בבית ליד קיבל היום (שלישי) את הסדר הטיעון בין הפרקליטות הצבאית לבין רכזי המודיעין של המשטרה הצבאית, שהועמדו לדין בפרשת התאבדותו של הלוחם ניב לובטון. במסגרת ההסדר, בית המשפט גזר על שני הרכזים שלושה חודשי עבודות שירות והורדה לדרגת טוראי. ערן לובטון, אביו של הלוחם מתח ביקורת על ההחלטה: "חבל שבית המשפט מחליט בסופו של דבר לשמור על העבריינים והפושעים, ולא על הילדים שלנו".

בריאיון ל-103FM, אמר אביו של הלוחם על הסדר הטיעון כי "זה תוצר של ניגוד עניינים פשוט שזועק לשמיים, של קשר בין התובע הצבאי הראשי לבין בכירים במצ"ח, ובהם קשר אישי עם מפקד מצ"ח באר שבע, וככה זה נראה".

רב"ט ניב לובטון. באדיבות המשפחה
רב"ט ניב לובטון/באדיבות המשפחה

לדבריו, "התובע צבאי ראשי אמר לנו בתחילת הדרך שלצערו הוא נפגש עם הרבה משפחות שכולות וכולן מחליטות להמשיך הלאה ואנחנו החלטנו לחפור בנושא - אז הבנו כבר לאיזה כיוון זה הולך". לובטון המשיך: "אשתי אמרה לו בדמעות, 'ככה היית רוצה שיחפשו את הילדים שלך?', והוא הסתכל עליה וענה 'מה את רוצה? שהם ידליקו את השמש?'. זה ערך של חיי אדם - זה מעניין מישהו? זה ממשיך בכתב אישום המזלזל הזה, טיוח. טייחו את כל הסיפור הזה".

לובטון חשף בנוסף כי "חלק מהעובדות הגיעו אליי רק אחרי שהסתיים הדיון בבג"ץ. הבאתי את הכל בפני הפרליקטות, הם מסרבים לחקור את זה בעצמם, מסרבים להודות שהיה פה טיוח". האב שאל: "למי אני אמור לפנות? חבל שבית המשפט מחליט בסופו של דבר לשמור על העבריינים והפושעים, ולא על הילדים שלנו".

"היה פה מחדל", טען לובטון בריאיון ותקף את ההתנהלות בתיק בנו: "עד היום השיחות האמיתיות לא הובאו בפני בית המשפט, לא שכתבו לו: 'נביא את החבר הכי טוב שלו ונזיין אותו', לא את הכינוי המזוויע שהדביקו לבן שלי: 'פחדני' ולא את העובדה שהם הכניסו את כל החומרים למערכת שלהם רק אחרי שניב קבור מתחת לאדמה". לטענתו, "היה פה מחדל, רשלנות, פשע של הפרקליטות".

ניב לובטון. -, אתר רשמי
ניב לובטון/אתר רשמי, -

שני רכזי המודיעין במצ"ח, הועמדו לדין בגין ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת לאחר שבמסגרת שירותם כחוקרים במצ"ח באר שבע ניסו לגייס את לובטון כמקור, במטרה שימסור מידע על עבירות שביצעו חבריו ליחידה. לובטון, לוחם בגבעתי וחניך בקורס מ"כים, הביע בפניהם מצוקה נפשית קשה, אולם הרכזים לא דיווחו עליה לאיש. הוא שם קץ לחייו כמה ימים לאחר הפגישה עמם.

בשיחה טלפונית לאחר הפגישה עימם, אמר לובטון לאחד מהרכזים כי הוא מתחרט שמסר להם מידע ועל ההסכם ביניהם: "אני לא יכול, אני חושב לקפוץ על איזה אוטובוס", אמר. הרכז הבהיר ללוחם בשיחה כי הוא לא יהיה מקור ועדכן את עמיתו על השיחה. "הוא לא יהיה מקור, הוא שוקל להתאבד", כתב לו. חברו הגיב: "הכל טוב, שיזדיין אז". השניים כאמור לא דיווחו על כך לאיש ויום לאחר מכן ניב נמצא ירוי, ללא רוח חיים.

אביב כוכבי, ניב לובטון. יונתן זינדל, פלאש 90
אביב כוכבי, ניב לובטון/פלאש 90, יונתן זינדל

בעקבות המקרה, הורה הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי על הדחתו של מפקד בסיס מצ"ח באר שבע לשעבר בו שירתו שני החוקרים, רב סרן גלעד פרנקן, בגין אחריותו הפיקודית לאירועים. עם זאת, בית המשפט ביטל את החלטתו, וקבע כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית".

כוכבי החליט גם על שורה של צעדים מערכתיים, בהם חיזוק מערך המודיעין של מצ"ח ועדכון נהלי העבודה של המערך; גיבוש נוהל מעודכן המפרט את הפעולות הנדרשות מצד מפקדים במקרה של חייל חסר ביחידה, לרבות פעולות החיפוש הנדרשות; עדכון הנהלים בנוגע לסדר הפעולות במקרה של חייל נעדר במצ"ח, במערך הנפגעים וביחידות ועל פעולות רבות נוספות.

בנוסף, הורה הרמטכ"ל על צעדים פיקודיים עליהם המליץ מפקד זרוע היבשה, זאת על אף שלא נמצאה אחריות ישירה או עקיפה לגרימת מותו של החייל. שרשרת הפיקוד בביסל"ח בעת האירוע, בהם מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה, ננזפו בשל תפקוד לא מספק בשלב החיפושים, לאחר היוודע דבר היעדרותו של החייל, לוחם גבעתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully