וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 שנים לאחר שהתאבד: שלושה חודשי עבודות שירות נגזרו על חוקרי הלוחם ניב לובטון

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 12:19

העונש של רכזי המודיעין נגזר כחלק מהסדר טיעון, לאחר שניסו לגייס כמקור למצ"ח את לוחם גבעתי שהתאבד ב-2019. השניים הועמדו לדין בגין ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת, לאחר שהואשמו כי לא דיווחו לאיש על המצוקה הנפשית שהביע בפניהם הלוחם

בווידאו: הורי קצין המודיעין שמת בכלא - "נדרס ללא רחמים על ידי המערכת הצבאית"/צילום: שלומי גבאי

בית המשפט הצבאי בבית ליד גזר היום (שלישי) שלושה חודשי עבודות שירות והורדת לדרגת טוראי, כחלק מהסדר טיעון, על שני רכזי המודיעין במצ"ח, שהועמדו לדין בגין ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת בשל מעורבותם בפרשת ההתאבדות של הלוחם ניב לובטון ב-2019. השניים שירתו כחוקרים במצ"ח באר שבע וניסו לגייס את לובטון כמקור, שהביע בפניהם מצוקה נפשית עליה לא דיווחו לאיש. לובטון התאבד כמה ימים לאחר הפגישה עמם.

רב"ט ניב לובטון. באדיבות המשפחה
ניב לובטון/באדיבות המשפחה

לובטון, לוחם בגבעתי וחניך בקורס מ"כים, שם קץ לחייו ב-2019 לאחר הניסיון לגייסו כמקור על ידי שני רכזי המודיעין, במטרה שימסור מידע על עבירות שביצעו חבריו ליחידה. לאחר ניסיון הגיוס הביע לובטון בפני החוקרים את מצבו הנפשי הקשה, והם לא דיווחו על מצוקתו למפקדיהם.

בשיחה בטלפון לאחר הפגישה אמר לובטון לאחד מהרכזים כי הוא מתחרט שמסר להם מידע ועל ההסכם ביניהם. "אני לא יכול, אני חושב לקפוץ על איזה אוטובוס", אמר. הרכז הבהיר ללוחם בשיחה כי הוא לא יהיה מקור ועדכן את חברו לתפקיד על השיחה. "הוא לא יהיה מקור, הוא שוקל להתאבד", כתב לו. חברו הגיב: "הכל טוב, שיזדיין אז". השניים לא דיווחו לאיש על מצוקתו. יום לאחר מכן ניב נמצא ירוי, ללא רוח חיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ניב לובטון. -, אתר רשמי
ניב לובטון/אתר רשמי, -

בעקבות המקרה, הורה הרמטכ"ל דאז אביב כוכבי על הדחתו של מפקד בסיס מצ"ח באר שבע לשעבר בו שירתו שני החוקרים, רב סרן גלעד פרנקן, בגין אחריותו הפיקודית לאירועים. עם זאת, בית המשפט ביטל את החלטתו, וקבע כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית".

הרמטכ"ל יחד עם פרקליטות המדינה ערערו על ההחלטה לבית המשפט העליון, שדחה את העתירה. שופטי העליון כתבו בהחלטתם כי בשנת 2010 עיגנה הכנסת בחקיקה את סמכותו של בית המשפט לעניינים מנהליים לדון בהחלטות פיקודיות הנוגעות לסיום שירותם של אנשי קבע. "המקרה שלפנינו נמנה עם אותם מקרים חריגים, שכן ההחלטה להדיח את פרנקן עומדת בסתירה לנוהל ההדחה הצה"לי שעליו התבססה, וכן לתמונה העובדתית שנפרשה בחקירה ובתחקירים שנערכו לאחר המקרה", נכתב.

כוכבי החליט גם על שורה של צעדים מערכתיים, בהם חיזוק מערך המודיעין של מצ"ח ועדכון נהלי העבודה של המערך; גיבוש נוהל מעודכן המפרט את הפעולות הנדרשות מצד מפקדים במקרה של חייל חסר ביחידה, לרבות פעולות החיפוש הנדרשות; עדכון הנהלים בנוגע לסדר הפעולות במקרה של חייל נעדר במצ"ח, במערך הנפגעים וביחידות ועל פעולות רבות נוספות.

בנוסף, הורה הרמטכ"ל על צעדים פיקודיים עליהם המליץ מפקד זרוע היבשה, זאת על אף שלא נמצאה אחריות ישירה או עקיפה לגרימת מותו של החייל. שרשרת הפיקוד בביסל"ח בעת האירוע, בהם מפקד החטיבה, מפקד הגדוד ומפקד הפלוגה, ננזפו בשל תפקוד לא מספק בשלב החיפושים, לאחר היוודע דבר היעדרותו של החייל, לוחם גבעתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully