וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דחה את ערעור הרמטכ"ל: מפקד בסיס מצ"ח בזמן שניב לובטון שם קץ לחייו - לא יודח

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 17:17

לובטון, שם קץ לחייו ב-2019, לאחר שנעשה ניסיון לגייסו כמקור על ידי רכזי מודיעין של מצ"ח. לאחר המקרה, הרמטכ"ל כוכבי אישר צעדים פיקודיים נגד קצינים המעורבים בנסיבות שהביאו להתאבדותו, אולם ביהמ"ש המחוזי ביטל את החלטתו, כוכבי ערער לעליון - והיום ערעורו נדחה

שופטי בית המשפט העליון דחו היום (שני) את ערעור הרמטכ"ל אביב כוכבי על החלטת בית המשפט המחוזי, להשאיר בתפקידו את מפקד בסיס מצ"ח רב סרן גלעד פרנקן, בזמן התאבדותו של לוחם גבעתי ניב לובטון.

בנוסף לכך, נדחתה העתירה לבג"ץ שהגישו הוריו של לובטון נגד הפרקליט הצבאי הראשי. בני המשפחה ביקשו להורות לצה"ל להעמיד לדין את שני החוקרים גם על גרימת מוות ברשלנות ולא רק על עבירות של ידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת לחוק השיפוט הצבאי.

בהחלטתם קבעו השופטים כי ההחלטה באילו סעיפי אישום יש להעמיד לדין פלילי את רכזי המודיעין נוגעת לראיות שיש בידי התביעה. "החלטה זו מצויה בליבת הסמכות המסורה בהקשר זה לפרקליט הצבאי הראשי ולא נמצאה עילה משפטית להתערב בשיקול דעתו", נכתב בפסק הדין.

רב"ט ניב לובטון. באדיבות המשפחה
לובטון/באדיבות המשפחה

שופטי בית המשפט כתבו בהחלטתם כי בשנת 2010 עיגנה הכנסת בחקיקה את סמכותו של בית המשפט לעניינים מנהליים לדון בהחלטות פיקודיות הנוגעות לסיום שירותם של אנשי קבע. "המקרה שלפנינו נמנה עם אותם מקרים חריגים, שכן ההחלטה להדיח את פרנקן עומדת בסתירה לנוהל ההדחה הצה"לי שעליו התבססה, וכן לתמונה העובדתית שנפרשה בחקירה ובתחקירים שנערכו לאחר המקרה".

לפני כשנה צה"ל הודיע יחד עם פרקליטות המדינה, על ערעורו לבית המשפט העליון על החלטת המחוזי "לבטל את ההליכים הפיקודיים נגד מפקד מצ"ח באר שבע לשעבר". כשאותם הליכים ננקטו נגד המפקד בשל התאבדותו של לובטון.

חודש קודם לכן, בית המשפט המחוזי ביטל את החלטת צה"ל להדיח את המפקד במצ"ח בגין אחריותו הפיקודית להתאבדותו של לוחם בגבעתי לפני שלוש שנים. השופטת ארנה לוי קבעה כי לא נמצאה אחריות ישירה של הקצין לאסון: "ההדחה אינה נשענת ולו באופן מינימלי על תשתית עובדתית וראייתית".

לובטון לוחם גבעתי וחניך בקורס מ"כים, התאבד יום לאחר שנעשה ניסיון לגייסו כמקור על ידי שני רכזי מודיעין של מצ"ח בשנת 2019.

פסק הדין המלא

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully