וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציבי הענק, פארסת הניצב וגל הרציחות: כך קרס האגף לסיכול הפשיעה בחברה הערבית

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 22:56

אגף סיף הוקם ב-2021 בקול תרועה והציג תכניות נוצצות למיגור האלימות. אולם, מאז פרש הניצב האחראי, שתועד מדלג על גופה, והאלימות יצאה משליטה. עם הזמן הפך האגף לנטל, ופרישת העומד בראשו תוך ביקורת על בן גביר הייתה המסמר האחרון. "ניסו לשים פלסטר על הזנחה של שנים"

בווידאו: שבתאי נגד בן גביר: "משמר לאומי יפרק את המשטרה ויפגע בביטחון האזרחים"/שלומי גבאי

פרישתו הערב (שלישי) של ניצב נתן בוזנה, ראש אגף סיף במשטרה האחראי על סיכול הפשיעה בחברה הערבית, היא המסמר האחרון בפרויקט הדגל של המשטרה. האגף, שהוקם על ידי המפכ"ל קובי שבתאי בשנת 2021 בקול תרועה, הפך בתקופה האחרונה לפארסה, וייחרט בספרי ההיסטוריה ככישלון מהדהד.

אגף סיף הוקם כדי להוביל את המאבק בפשיעה בחברה הערבית, שסירבה לדעוך, והצית תקווה בקרב האזרחים הערבים, שסובלים קשות מהאלימות. המשטרה הקצתה לו תקציבי ענק ועשרות תקנים, והמפכ"ל אף מינה ניצב ערבי מוסלמי ראשון, ג'מאל חכרוש, כדי לעמוד בראשו.

בין היתר, האגף אמור היה לסייע למיגור הפשיעה על ידי מתן סיוע בבחירת פרויקטים חברתיים לחברה הערבית, בהם סדנאות העצמה לנשים שחוו אלימות וסדנאות בבית הספר. כמו כן, היה אמור להוביל תהליך של גיוס אזרחים ערבים למשטרה, כדי לחבר את החברה כולה לארגון. אולם, מהיום הראשון לפעילותו, נכשל האגף פעם אחר פעם במיגור הפשיעה בחברה הערבית, עד כדי כך, שלפי גורמים במשטרה הוא הפך ל"סידור עבודה" ונטל על הארגון.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בכנס סיכום שנת 2022, המכללה הלאומית לשוטרים, בית שמש, 15 בינואר 2023. ראובן קסטרו
פרויקט הדגל קרס. השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי/ראובן קסטרו

ואז, ברקע חוסר ההצלחה למגר את הפשיעה בחברה הערבית, לפחות בצורה חלקית, והביקורת הציבורית, נחתה על האגף מכה נוספת - ראש האגף, ניצב חכרוש, תועד מדלג מעל גופה בזירת רצח מבלי להזעיק עזרה, ונאלץ לפרוש מהמשטרה.

פרישתו המאולצת של חכרוש הייתה אמורה לסיים את פארסת אגף סיף. אולם, המפכ"ל שבתאי החליט להמשיך לתחזק את האגף, אולי בשל היעדר חלופות טובות יותר, ומינה את בוזנה לעמוד בראשו.

מאז, במהלך כהונת בוזנה בשנה וחצי האחרונות, עלה דרמטית מספר הנרצחים בחברה הערבית, שמתחילת השנה כבר חצה את ה-90. גל הרציחות סירב לדעוך, וראש הממשלה החליט לכנס ישיבה עם ראשי הסיעות הערביות, כדי לדון במשבר.

עוד בוואלה!

אזהרת המפכ"ל: "מצב כוח האדם במשטרה - קטסטרופלי, לא נוכל להכיל אירוע רב-זירתי"

לכתבה המלאה
ראש אגף סיף, ניצב נתן בוזנה. דוברות משטרת ישראל
המסמר האחרון. ניצב נתן בוזנה/דוברות משטרת ישראל

אולם, עוד קודם לכן הודיע השר לביטחון הפנים איתמר בן גביר על מינוי פרויקטור למאבק בפשיעה הערבית, ודחק את בוזנה לפינה, עד להודעת הפרישה המהדהדת, יממה לאחר מכן. לפי דיווח בחדשות 13, בוזנה מתח ביקורת חריפה על בן גביר באוזני מקורביו לפני פרישתו: "הקימו אגף בלי שיניים או יכולת להשפיע, בן גביר לא ביקר בו אפילו פעם אחת".

פרישתו של בוזנה, ברקע ההחלטה העקרונית של המפכ"ל לסגור את אגף סיף אחרי רצף הכישלונות המהדהד, עשויה לזרז את התהליך. במשטרה צפויים להודיע בתקופה הקרובה על סגירת האגף, לטובת הפניית המשאבים שהועמדו לרשותו ליחידות הארציות והמחוזיות שפועלות באופן שוטף במאבק בפשיעה בחברה הערבית.

את החברה הערבית, כישלון האגף שמביאה לסגירתו, לא מפתיעה. בעמותת יוזמות אברהם, שמנסה לקדם שוויון בין יהודים לערבים, טענו כי הקמת האגף הייתה ניסיון להנחת "פלסטר" על תופעה שנובעת מהזנחה ואפליה של שנים. לדבריהם, מלבד מינוי פרויקטור לטיפול בנושא, על הממשלה לדאוג ל"התגייסות רב-מערכתית, רוחבית ומקיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully