וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של הטרמיט הפורמוסני: החרק הפולש יוצא מכל החורים

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 21:19

במשרד להגנת הסביבה עדכנו על תחילת "מעופי הכלולות" של הטרמיט הפורמוסני, והדגישו כי המין הפולש מזיק לעץ ולמוצריו, אך אינו פוגע בבני אדם, ואינו עוקץ או מעביר מחלות. במשרד בתגובה, מגבשים תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם הפלישה, ומבקשים מהציבור לדווח על הימצאותו

שטרות אכולים על ידי טרמיטים/צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

המשרד להגנת הסביבה ועיריית פתח תקווה עדכנו היום (שלישי) על תחילת "מעופי הכלולות" של "הטרמיט הפורמוסני" בעיר וממזרחה לה. במשרד הדגישו כי מדובר בטרמיט שנחשב למין פולש ומזיק לעץ ולמוצריו, אך אינו פוגע בבני אדם, ואינו עוקץ או מעביר מחלות. למעט בפתח תקווה, בימים האחרונים הטרמיט הפורמוסני נצפה כבר בגבעת השלושה, כפר סירקין, נחלים, נופך, מזור ורינתיה.

המשרד להגנת הסביבה הוסיף כי בנה תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם פלישת הטרמיט. לפיה, בשלב הראשון תקצב המשרד 1.7 מיליון שקל לניטורו בעצים באמצעות מערכת חיישנים מיוחדת. ואילו לאחר מכן, מתוכנן מבצע הדברה באמצעות פיתיונות מבוססי מעכבי גדילת חרקים.

טרמיט פורמוסני. המשרד להגנת הסביבה, גל זגרון, אתר רשמי
הטרמיט הפומורסוני/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה, גל זגרון

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי על מנת להוציא לפועל פעילות הדברה שמטרתה הכחדת הטרמיט הפורמוסני בישראל, יש חשיבות רבה בזיהוי הטרמיט ואיתורו במקומות נוספים בישראל. לפיכך, קרא המשרד לכל מי שסבור כי ראה את הטרמיט לדווח על הימצאותו במייל או באמצעות טופס מקוון.

סימני זיהוי לטרמיט המכונף: אורכו כ-4 ס"מ, צבע חום בהיר, מחושים ישרים, הכנפיים שוות בארכן וארוכות בהרבה מעבר לבטן, אין היצרות (שנץ) בין החזה לבטן.

"מועף הכלולות" הוא שלב בהתרבות הטרמיטים בו פריטים בוגרים רבים יוצאים בבת אחת לתעופה במטרה להזדווג ולהקים מושבות חדשות. הטרמיטים יוצאים למעוף כלולות המוני החל מסוף מאי ועד יולי והוא מתרחש משקיעת השמש למשך כחצי שעה עד שעה. בשעת מעוף הכלולות מומלץ לסגור רשתות ולכבות תאורה שמושכת אותם לתוך הבית.

הטרמיט פורמוסי. מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
הטרמיט פורמוסי/אתר רשמי, מתוך ויקיפדיה

הטרמיטים המכונפים אינם שורדים זמן רב באוויר הפתוח ולרוב ייטרפו תוך מספר דקות. אלו שנכנסים דרך החלון לרוב ימותו מבלי לייסד קן חדש, לכן לא מומלץ לרסס כנגדם.

טרמיטים מהמין הפורמוסי, הנחשב לזן המזיק ביותר בעולם, זוהו כבר בישראל ב-2020, והמשרד להגנת הסביבה הקים ועדת מומחים כדי להמציא שיטת הדברה ולהדריך את הרשויות בנושא. עם זאת, בחברה להגנת הטבע סברו שהיה צורך בנקיטת צעדים בכל הנוגע לטרמיטים כבר לפני שנים. כבר בשנת 2016 החברה להגנת הטבע העבירה למשרד מסמך שמנה עשרה מינים פולשים העלולים לחדור לישראל, כשאחד מהם הוא טרמיט העל הפורמוסי.

אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע, אמר כי: "בחברה להגנת הטבע, מדגישים כי הדרך היעילה היחידה, וגם הזולה ביותר, למניעת נזקי מינים פולשים לאדם ולטבע - היא מניעת כניסתם לישראל. כבר בשנת 2017, קידמה החברה להגנת הטבע, הצעת חוק מקיפה בנושא, אולם המשרד להגנת הסביבה, עדיין לא פעל לקידום חקיקה מונעת, וכך השאיר את הטבע הישראלי, החקלאות והבריאות, פגיעים להתבססות מזיקים. החברה להגנת הטבע, תשמח לסייע בכל הניתן, לקידום חקיקה זו".

טרמיט פורמוסני. ראשות הטבע והגנים, ירין טייטלר, אתר רשמי
טרמיט פורמוסני/אתר רשמי, ראשות הטבע והגנים, ירין טייטלר

בעיריית פתח תקווה ביקשו מתושבים שאיתרו מקום יציאה של טרמיטים מכונפים לדווח על כך למוקד העירוני במספר 106 או לווצאפ במספר: 050-7707435 ולמשרד להגנת הסביבה במייל:.pestcontrol@sviva.gov.il

בעיירה הוסיפו כי ההדברה בשטח פרטי היא באחריות בעלי הנכסים וציינו כי במקרה של חשד לנזק ברהיטי עץ, משקופים ומוצרי עץ בתוך הבית, יש להזמין מדביר בעל רישיון מתקדם (מדביר במבנים ושטח פתוח או מדביר באיוד) בתוקף מהמשרד להגנת הסביבה. כמו כן, הזהירו כי אין לפנות מוצרים נגועים בטרמיט הפורמוסני מהבית ללא תיאום עם העירייה. אם יש מוצרים נגועים או חשודים כנגועים בטרמיט הפורמוסני יש לפנות למוקד העירוני 106 לקבלת הנחיות ותיאום פינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully