וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בתאילנד: הממסד הצבאי ספג תבוסה

עודכן לאחרונה: 15.5.2023 / 12:59

לאחר ספירה של 99% מהקולות, המפלגה הפרוגרסיבית "נעים קדימה" צפויה לגרוף 151 מושבים, והמפלגה הפופוליסטית "פיו תאי" במקום השני עם 141 מושבים. נתונים אלה מציבים את המפלגה של ראש הממשלה המכהן ומנהיג ההפיכה ב-2014 פריות צ'אן אוצ'ה, בפיגור משמעותי

בווידאו: בחירות בתאילנד: העם הצביע בעד רפורמה ונגד הצבא/רויטרס

מפלגות האופוזיציה רשמו אמש (ראשון) הישג מרשים בבחירות בתאילנד, לאחר שהבוחרים הצביעו באופן גורף נגד המשטר הצבאי ששולט במדינה מאז הפיכה ב-2014. שיעור ההצבעה הגיע לשיא כשהבוחרים הגיעו בהמוניהם לקלפיות כדי להביא לשינוי המיוחל. המפלגות כעת מנסות לגייס תמיכה על מנת להקים ממשלה תחת חוקה שעדיין מעניקה לצבא השפעה גדולה.

לאחר ספירה של 99% מהקולות, המפלגה הפרוגרסיבית "נעים קדימה" צפויה לגרוף 151 מושבים, והמפלגה הפופוליסטית "פיו תאי" (Pheu Thai ) במקום השני עם 141 מושבים. נתונים אלה מציבים את המפלגה של ראש הממשלה המכהן, ומנהיג ההפיכה ב-2014 פריות צ'אן אוצ'ה, בפיגור משמעותי.

מנהיג מפלגת נעים קדימה, פיטה לימג'רונראט, שנהנה מקולותיהם של צעירים רבים, צייץ כי הוא מוכן לתפוס את השלטון. "אנחנו מאמינים שתאילנד האהובה שלנו יכולה להשתפר, והשינוי אפשרי אם נתחיל היום...החלום והתקווה שלנו הם פשוטים וברורים, ובין אם אתם מסכימים איתי או לאו, אהיה ראש הממשלה שלכם. לא משנה אם הצבעתם עבורי או לא, אשרת אתכם", הוא אמר.

פיטה הזמין את פיו תאי ומפלגות האופוזיציה האחרות ליצור ברית נגד פריות. הוא אמר כי ארבע מפלגות הסכימו "לשלב ידיים ביצירת ממשלה" וכי כל הצדדים צריכים לכבד את התוצאות.

מנהיג מפלגת נעים קדימה, פיטה לימג'רונראט. רויטרס
פיטה לימג'רונראט/רויטרס

פיטה, בוגר אוניברסיטת הרווארד בן 42, אמר כי המפלגה צריכה לנוע קדימה עם תוכניות לתקן את חוקי הבגידה הקשוחים במדינה - התחייבות מרכזית שלו במהלך הקמפיין, למרות הטאבו במדינה על כל שיח שנוגע למשפחת המלוכה.

אחת מהתחייבויותיו בקמפיין היו לתמוך באנשים שעומדים בפני עונש מאסר בשל אישומים בבגידה בעקבות המחאות הגדולות שפרצו במדינה ב-2020, ובהן רבים קראו קריאות נגד משפחת המלוכה, בניגוד לחוק. פיטה הזהיר כי אם החוק לא ישתנה, היחסים בין העם למונרכיה יידרדרו עוד.

התוצאות מהוות גזר דין חמור נגד הממסד בתאילנד שנתמך על ידי הצבא והאליטות השמרניות. אך בזמן שהבוחרים השמיעו את קולם באמצעות דחייה של המפלגות נתמכות הצבא, עדיין לא ברור מי יקבל את הכוח לידיו. הסיבה לכך היא שלממסד הצבאי יש השפעה גדולה על זהות המנהיג, גם אם הפסיד בהצבעה הפופולרית. כדי לבחור את ראש הממשלה הבא ולגבש ממשלה, מפלגה או קואליציה חייבת לגרוף רוב בפרלמנט בן 750 המושבים בסך הכל.

עם זאת, תחת החוקה מעידן החונטה, הסנאט בן 250 המושבים נבחר כולו על ידי הצבא, ומשמעות הדבר היא שחברי הסנאט יצביעו בעד מועמד פרו-צבאי. ב-2019, הקואליציה של פריות בתמיכת הצבא קיבלה מספיק מושבים כדי לבחור בו לראש ממשלה ולגבש ממשלה, אף שמפלגת פיו תאי היתה המפלגה הגדולה ביותר.

על פי ועדת הבחירות של תאילנד, שיעור ההצבעה בבחירות אמש היה הגבוה בהיסטוריה - 75.2%. התוצאות הרשמיות יתקבלו בתוך חמישה ימים.

עוד בוואלה!

תאילנד: הפרלמנט פוזר לקראת הבחירות במאי

לכתבה המלאה
פאטונגטארן שינאוואטרה, תאילנד. רויטרס
פאטונגטארן שינאוואטרה/רויטרס
פריות צ'אן-אוצ'ה, ראש ממשלת תאילנד. רויטרס
ראש ממשלת תאילנד/רויטרס

בבחירות אמש, מפלגת פיו תאי, שהיתה הכוח הפופוליסטי העיקרי בפוליטיקה מזה עשרים שנה, התחרתה במפלגות שנתמכות על ידי הממסד השרמני רב העוצמה, שתמך באופן מסורתי במועמדים המקושרים לצבא, למונרכיה ולאליטה. פיו תאי היא המפלגה של משפחת שינאוואטרה המיליארדרית - שושלת פוליטית שבראשה ראש הממשלה לשעבר, תקסין שינאוואטרה. בתו בת ה-36, פאטונגטארן שינאוואטרה, היתה אחת משלושת המועמדים לראשות הממשלה מהמפלגה. "עלינו לכבד את קול העם. מי שינצח בבחירות, יש לו את הזכות להקים ממשלה ראשון", היא אמרה אתמול.

אך השנה, הופיעה גם מפלגת נעים קדימה ככוח פוליטי שיש להתחשב בו. הקמפיין שלה כלל רפורמות לאומיות רדיקליות, שינויים מבניים בצבא, בכלכלה, ביזור הכוח ורפורמות לגבי המונרכיה. צעירי תאילנד אימצו את המפלגה לאחר עשור של משטר צבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully