וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיאנמר: אלפים ברחו לתאילנד, יותר מ-500 נהרגו מאז ההפיכה

ארגוני סיוע האשימו את המדינה השכנה בהדיפת הפליטים, אך בבנגקוק מכחישים. ההסלמה בין המורדים לצבא החלה בעקבות ההפיכה, וקבוצות אתניות נוספות מזהירות את הגנרלים. חרף הביקורת במערב, דיכוי המפגינים לא נפסק גם אחרי הטבח בשבת. "ירי ללא הפסקה"

בווידאו: עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון במיאנמר/צילום: רויטרס

כ-3,000 תושבים נמלטו בימים האחרונים ממיאנמר לתאילנד השכנה בשל תקיפות אוויריות של הצבא נגד המורדים באזור, לאחר הסלמה בלחימה בעקבות ההפיכה הצבאית. לפי ארגון מקומי, אלפי תושבים נוספים מהמיעוט הקארני מסתתרים במערות ובג'ונגלים, וארגוני זכויות אדם מאשימים את תאילנד בהחזרה כפויה של הפליטים. משרד החוץ בבנגקוק הכחיש זאת, אך גורם רשמי בתאילנד אמר היום (שלישי) כי רוב הפליטים מוחזרים למיאנמר על ידי הצבא משום שהאזור נחשב בטוח.

מיאנמר סוערת מאז שהצבא הפיל את ממשלתה הנבחרת של אונג סן סו צ'י ב-1 בפברואר, וכונן מחדש שלטון צבאי אחרי עשור של רפורמות דמוקרטיות הדרגתיות. לפי ארגון הסיוע לאסירים הפוליטיים, לפחות 512 אזרחים נהרגו מאש כוחות הביטחון בחודשים האחרונים - 141 מהם ביום שבת, שהיה הקטלני ביותר מאז תחילת ההפגנות. אתמול נהרגו 12 איש, בהם שמונה ביאנגון, ועדי ראיה תיארו שימוש בכלי נשק קטלני יותר מהרגיל, ייתכן שבמשגר רימונים.

תושבת כפר של המיעוט הקארני מטופלת בתאילנד אחרי שנפצעה בתקיפה אווירית של צבא מיאנמר, 30 במרץ 2021. AP
תושבת כפר קארני שנפצעה בתקיפות חיל האוויר של מיאנמר מטופלת בתאילנד, היום/AP

חלק מהפליטים הורשו לחצות את הגבול לתאילנד לצורך טיפול רפואי, ותאילנד קראה למיאנמר להפחית את האלימות. תאילנד, שבממשלתה עומד הרמטכ"ל לשעבר מאז הפיכה צבאית ב-2014, מכחישה שהיא תומכת בחונטה, אך היא הייתה אחת מכמה מדינות ששלחה נציגים למצעד "יום הכוחות המזוינים" של מיאנמר ביום שבת האחרון, בזמן שברחובות נקטלו כמעט 150 מפגינים.

האיחוד הלאומי של קארן, ארגון המורדים האתני הוותיק ביותר במיאנמר, מגנה את ההפיכה כמו גם ארגוני מורדים רבים הפועלים במדינה הרב-אתנית. מאז הפלת השלטון האזרחי, התחדשה הלחימה בין כוחות הביטחון לקבוצות אתניות במזרח המדינה ובצפונה. אחד מארגוני המחאה הבולטים, הוועד הלאומי לשביתה כללית, קרא אתמול לכוחות המיעוטים האתניים לעזור לאלו הנאבק ב"דיכוי הלא הוגן" של הצבא.

תושבים קארנים נמלטים בסירה ממיאנמר אל תאילנד, 30 במרץ 2021. AP
פליטים שנמלטו ממיאנמר מגיעים לתאילנד, היום/AP

שלוש קבוצות מורדים קראו לצבא להפסיק את הרג המפגינים ולפתור את המשבר הפוליטי, אחרת הם ישתפו פעולה עם יתר הכוחות האתניים "המצטרפים למהפכת האביב של מיאנמר" כדי להגן על עצמם.
הצבא הצדיק במשך עשורים את אחיזתו בשלטון בטענה שהוא המוסד היחיד היכול לשמור על אחדות המדינה, והסנקציות המערביות לא הצליחו לשכנע את הגנרלים לשחרר את סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום, המוחזקת במקום לא ידוע ועומדת לדין על שורת עבירות שלטענת עורך דינה נתפרו נגדה.

ערימות זבל ברחובות יאנגון, מיאנמר, כחלק משביתה נגד החונטה, 30 במרץ 2021. רויטרס
"כולם יכולים להצטרף". שביתת זבל ברחובות יאנגון, היום/רויטרס

חרף מרחץ הדמים שעורר גינויים חריפים במערב וקריאות דאגה מאופקות ביותר במזרח, המחאה האזרחית המשתקת חלקים נרחבים מהכלכלה והאלימות נמשכו גם היום, ואלפים יצאו לרחובות. ביאנגון, העיר הגדולה במדינה, נערמה היום אשפה ברחובות כחלק מ"שביתת זבל" של מתנגדי המשטר הצבאי. "שביתת הזבל היא שביתת התנגדות לחונטה", נכתב באחת הכרזות ברשתות החברתיות. "כולם יכולים להצטרף".

תושב דאגון הדרומית, הרובע ביאנגון שבו נהרגו אתמול שמונה אנשים, אמר כי כוחות הביטחון המשיכו בדיכוי האלים שלהם גם היום.

"היה ירי כל הלילה", סיפר התושב, שסירב להזדהות בשמו. התושבים מצאו גופה שרופה הבוקר, שנלקחה על ידי הצבא. הטלוויזיה הממלכתית, המהווה שופר של הצבא, אמרה כי כוחות הביטחון הפעילו "כלי נשק לפיזור מהומות" מול "טרוריסטים אלימים".

עליית המדרגה בהפעלת הכוח נגד המפגינים נענתה בקריאות לסנקציות נרחבות יותר על החונטה, אך קשריה עם רוסיה וסין מונעים צעדי ענישה משמעותיים נגדה במועצת הביטחון של האו"ם.

הפיליפינים, שעד היום שמרה על טון מאופק ביחס להפיכה, הביעה היום "זעזוע עמוק" מהכוח המופרז, המיותר וחסר הפרופורציות של צבא מיאנמר נגד אזרחים. במנילה הפצירו בגנרלים לחדול משימוש בכוח קטלני נגד מתנגדיהם, ואמרו כי הם תומכים בדמוקרטיה "מלאה" יותר במיאנמר, החל בשחרורם של סו צ'י ויתר ההנהגה האזרחית הכלואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully