וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-50 הרוגים בהפגנות במיאנמר, מחוקקים במחתרת קוראים למהפכה

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 16:01

כוחות הביטחון ממשיכים לירות באש חיה לעבר מתנגדי החונטה, ביום הקטלני ביותר מאז ההפיכה לפני חודש וחצי. משטר צבאי הוטל בחלקים מיאנגון, חברי פרלמנט מודחים הפצירו במפגינים להגן על עצמם: "ההתקוממות חייבת לנצח". דיון במשפטה של סו צ'י נדחה בשל בעיות באינטרנט

בווידאו: עשרות הרוגים בהפגנות נגד ההפיכה הצבאית במיאנמר/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

צבא מיאנמר הטיל היום (שני) משטר צבאי בחלקים שונים במדינה אחרי היום הקטלני ביותר בהפגנות נגד ההפיכה הצבאית. כ-50 בני אדם נהרגו כשחיילים ושוטרים פתחו באש לעבר מפגינים, ורוב הקורבנות נרשמו בעיר הגדולה ביותר, יאנגון. גם היום דווח על כמה הרוגים במוקדים שונים במיאנמר, בהמשך המחאה נגד החונטה. לפי ארגון זכויות אדם, יותר מ-120 מפגינים נהרגו מאז תחילת ההתנגדות להפלת הממשל האזרחי של המנהיגה אונג סן סו צ'י.

סו צ'י, המוחזקת במעצר במקום לא ידוע, הייתה אמורה להופיע היום בפני בית משפט בשיחת וידאו, אך הדיון נדחה בשל שיבושים באינטרנט. המנהיגה המודחת, שזכתה בפרס נובל לשלום בזכות מאבקה בצבא במשך עשרות שנים, מואשמת בשורת עבירות, שלטענתן תומכיה הן ממוצאות. בין היתר, היא נאשמת ביבוא לא חוקי של מכשירי ווקי-טוקי וקבלת 600 אלף דולר ו-11 ק"ג של זהב באופן לא חוקי.

אם תורשע סו צ'י, שנותרה פופולרית בארצה אף שתדמיתה הבינלאומית נפגעה בשל רצח העם הרוהינגי בעשור שעבר, היא עשויה להישלח לכמה שנים מאחורי הסורגים ולהיפסל מהתמודדות עתידית בבחירות. החונטה הבטיחה לקיים בחירות חדשות, אחרי שטענה שהקודמות זויפו, ללא ביסוס. היא לא נקבעה במועד שבהן יתקיימו הבחירות החדשות.

מפגין שנהרג מאש כוחות הביטחון בעיר יאנגון, מיאנמר, 15 במרץ 2021. רויטרס
ממשיכים למחות למרות האלימות הקשה. גופת מפגין ביאנגון, היום/רויטרס

המשטר הצבאי, המאפשר להעמיד לדין מפגינים בבתי דין צבאיים, הוטל אתמול בתחילה על שני מחוזות ביאנגון, אחרי שמפעלים בבעלות סינית הוצתו והועלו באש. המפגינים סבורים שסין תומכת בצבא, אחרי שהיא סירבה להעביר נגדו החלטות תקיפות במועצת הביטחון של האו"ם פרט לאחת הקוראת לעצירת האלימות. לא ברור מי עומד מאחרי המתקפות, אך סין קראה למיאנמר לאתר את האחראים.

עשן מיתמר ממפעל בעיר יאנגון, מיאנמר, 14 במרץ 2021. רויטרס
בסין דורשים תגובה חריפה. מפעל עולה באש ביאנגון, אתמול/רויטרס

במקביל, כמה מחברי הפרלמנט שהודחו בהפיכה הצבאית ירדו למחרת והקימו מעין שלטון צללים, "הוועדה לייצוג הפרלמנט המאוחד". מנהיג המחוקקים המורדים, מהאן ווין קהאינג תאן, קרא למפגינים להגן על עצמם ולחולל מהפכה נגד הצבא.

"זהו הרגע האפל ביותר שחוותה האומה שלנו והרגע שבו השחר יורד", אמר. "ההתקוממות חייבת לנצח". הצבא, שמחץ לאורך שנות עצמאותה של מיאנמר, בורמה לשעבר, תנועות מחאה נגד שלטונו, הזהיר כי כל מי שישתף פעולה עם הקבוצה החדשה יואשם בעבירות בגידה.

ארצות הברית, מדינות אירופיות ומדינות מערביות אחרות הטילו סנקציות על מנהיגי הצבא ועל עסקיהם, אך הן לא הצליחו להשפיע על האירועים בשטח בשלב זה. לצבא מיאנמר יש קשרים קרובים לסין ולרוסיה, המחזיקות בזכות וטו מועצת הביטחון של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully