וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבח במיאנמר: לפחות 18 נהרגו בהפגנות נגד החונטה

ביום הקטלני ביותר מאז תחילת המחאה נגד ההפיכה הצבאית, כוחות הביטחון פתחו באש חיה לעבר מפגינים. עוד עשרות נפצעו. במערב גינו, המפגינים לא מתווכנים לוותר: "אנחנו לעולם לא ניכנע למגפי החיילים"

בווידאו: כ-20 הרוגים בעימותים בין המשטרה למפגינים במיאנמר/צילום: רויטרס

לפחות 18 מפגינים נהרגו היום (ראשון) בעימותים עם כוחות הביטחון של מיאנמר - כך נמסר מנציבות זכויות האדם של האו"ם. זהו היום הקטלני ביותר מאז פרוץ המחאה נגד ההפיכה הצבאית מתחילת החודש, כששוטרים וחיילים פתחו באש חיה לעבר מתנגדי החונטה שהדיחה את ההנהגה האזרחית.

"כוחות המשטרה והצבא התעמתו עם מפגינים שלווים, תוך שימוש בכוח קטלני ובכוח פחות קטלני, שלפי מידע אמין שהתקבל על ידי לשכת זכויות האדם של האו"ם, הותיר לפחות 18 מתים ויותר מ-30 פצועים", נמסר.

ההיתקלויות הקטלניות היו בערים יאנגון, מנדלאי ודוואי. כוחות הביטחון השתמשו באש חיה, כדורי גומי וגז מדמיע, אחרי כמה שבועות של מחאה שלווה. רבים נעצרו. למרות מרחץ הדמים, המפגינים מסרבים לוותר.

"אם הם ידחקו אותנו, נתקומם. אם הם יתקפו אותנו, נתגונן. אנחנו לעולם לא ניכנע למגפי החיילים", אמר ניאן ווין שין, אחד המפגינים ביאנגון, העיר הגדולה ביותר במדינה. איימי קיאו, מפגין אחר, סיפר כי "המשטרה החלה לירות איך שהגענו. הם לא נתנו לנו אזהרה. כמה נפצעו, וכמה מורים מתחבאים בבתים".

הפגנה נגד ההפיכה הצבאית בעיר יאנגון, מיאנמר, 28 בפברואר 2021. רויטרס
המפגינים מסרבים להיכנע. עימותים ביאנגון, היום/רויטרס

בין ההרוגים היה מורה ביאנגון, טין ניו יי, שמת אחרי שהמשטרה ניסתה לפזר את ההפגנות עם רימוני הלם. השוטרים ירו רימוני הלם גם מחוץ לבית ספר לרפואה בעיר, ורופאים וסטודנטים בחלוקים לבנים התפזרו בבהלה. קבוצת מחאה של רופאים אמרו כי יותר מ-50 אנשי צוות רפואי נעצרו.

"ההסלמה הברורה של כוחות הביטחון של מיאנמר בשימשו בכוח קטלני בעיירות ובערים רבות היא מקוממת ובלתי מתקבלת על הדעת", אמר פיל רוברטסון, סגן אחראי אזור אסיה בארגון Human Rights Watch.

המשטרה השתמשה בכוח גם כדי לפזר הפגנות בערים אחרות, כולל בלשיו בצפון-מזרח המדינה, במייאיק בדום העמוק שלה ובהפ-אן במזרח, לפי תושבים וכלי תקשורת מקומיים. בשבוע שעבר אמר מנהיג החונטה והמדינה בפועל, הגנרל מין אונג הלאינג, כי הרשויות משתמשות בכוח מינימלי, אך מניין ההרוגים בכאוס השורר במדינה מאז ההפיכה עלה ל-21. הצבא אמר כי שוטר אחד נהרג מאז תחילת ההפגנות.

הפעילה הצעירה אסתר זה נו אמרה כי אנשים נאבקים בפחד שעמו הם חיו תחת השלטון הצבאי. "זה ברור שהם מנסים לזרוע בקרבנו פחד ולגרום לנו לברוח ולהתחבא", אמרה. "אנחנו לא יכולים לקבל זאת".

הפגנה נגד ההפיכה הצבאית בעיר יאנגון, מיאנמר, 28 בפברואר 2021. רויטרס
סו צ'י לא נראתה מאז ההפיכה. תומכי המנהיגה המודחת ביאנגון, היום/רויטרס

היד הקשה של כוחות הביטחון נגד המפגינים מראה כי הצבא נחוש לבסס את אחיזתו בשלטון, לא רק ברחובות אלא גם על החברה האזרחית, הממשל העירוני, מערכת המשפט, החינוך, הבריאות והתקשורת.

אתמול דיווחה הטלוויזיה הרשמית על הדחת שגריר המדינה באו"ם על "בגידה", יממה אחרי שדחק בקהילה הבינלאומית להפעיל "כל אמצעי הכרחי" לביטול השלטון הצבאי. למרות זאת, השגריר נותר נחוש בעמדתו. "החלטתי להשיב מלחמה כל עוד אני יכול", הוא אמר לרויטרס מניו יורק.

במקביל, משרד החוץ של מיאנמר הודיע על החזרתם של כמה דיפלומטים מעבר לים. הוא לא נימק זאת, אך כמה נציגים של המדינה הביעו הזדהות עם המחאה נגד המשטר הצבאי.

שוטר פותח באש לעבר מפגינים בעיר דוואי, מיאנמר, 28 בפברואר 2021. רויטרס
במערב גינו את הדיכוי האלים. שוטר יורה לעבר מפגינים דוואי/רויטרס

מאות אלפים יצאו לרחובות מאז שהצבא הפיל את המנהיגה אונג סן סו צ'י ואת ממשלתה, והם לא נראו מאז. סו צ'י בת ה-75, כלת פרס נובל לשלום, נלקחה לפני כמה ימים ממעונה בבירה למקום לא ידוע.

סו צ'י אמורה להופיע מחר בפני בית משפט למשמע האישומים נגדה על יבוא לא חוקי של מכשירי ווקי-טוקי והפרת תקנות הקורונה. עם זאת, עורך דינה של המנהיגה המודחת אמר כי הוא לא הצליח ליצור עמה קשר. האו"ם, מדינות המערב וארגוני זכויות אדם קוראים לשחרורה של סו צ'י, ולהכרה בתוצאות הבחירות בנובמבר שבהן מפלגתה רשמה ניצחון גורף.

הצבא מצדיק את ההשתלטות בכוח על המדינה, שבה שלט לאורך מרבית שנות עצמאותה, בטענה לזיופים נרחבים בבחירות. ועדת הבחירות דחתה את הטענות הללו, אך חבריה הודחו בידי החונטה.

הפגנה נגד ההפיכה הצבאית בעיר יאנגון, מיאנמר, 28 בפברואר 2021. רויטרס
כוחות צבא ברחבי יאנגון, היום/רויטרס

ארצות הברית, בריטניה ומדינות מערביות אחרות הטילו סנקציות על ההנהגה הצבאית של מיאנמר, אך סין ורוסיה מונעות מהלך משמעותי יותר במועצת הביטחון של האו"ם. לשתי המעצמות הרודניות יש יחסים קרובים עם צבא מיאנמר, והן נוטות להתייצב לצדם של משטרים אוטוריטריים בשעות צרה. הן מתארות את האירועים במיאנמר כ"עניין פנימי".

"לבנו נשבר מול אובדן החיים הרב במיאנמר. אזרחים לא צריכים לחוות אלימות על הבעת התנגדות להפיכה צבאית. פגיעה באזרחים היא מחרידה", מסרה שגרירות ארצות הברית בהצהרה.

אינדונזיה, שמנסה להוביל את המאמצים הדיפלומטיים באזור, הביעה "דאגה עמוקה" מהאירועים היום. בכמה מדינות ברחבי אסיה התקיימו הפגנות תמיכה במפגינים במיאנמר, כחלק מ"ברית תה החלב" שאיחדה במקור בין פעילים פרו-דמוקרטים בתאילנד ובהונג קונג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully