וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הטיל סנקציות על השלטון הצבאי במיאנמר אחרי ההפיכה

11.2.2021 / 10:53

נשיא ארה"ב, העומד בפני המשבר הבינלאומי הראשון בכהונתו, קרא לחונטה לוותר על השלטון ולשחרר את ההנהגה הצבאית. במסגרת הסנקציות, יוקפאו מיליארד דולר שבהם מחזיקה הממשלה בארה"ב

בווידאו: מיאנמר חסמה את פייסבוק כדי לעצור את ההתנגדות להפיכה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הטיל אמש סנקציות על מנהיגי צבא במיאנמר שהובילו את ההפיכה הצבאית במדינה, שבה נמשך גם היום (חמישי) גל ההפגנות נגד השלטון הצבאי. ביידן אמר בהצהרה מיוחדת כי על הצבא "לוותר על השלטון שתפס" ביום שני שעבר, וקרא לו לשחרר את כל האסירים, בהם המנהיגה האזרחית אונג סן סו צ'י והנשיא וין מיין, ולהפסיק לדכא את המפגינים.

הוא אמר כי הוא אישר צו נשיאותי, הכולל הקפאת מיליארד דולרים שבהם מחזיקה ממשלת מיאנמר בארצות הברית על מנת למנוע מהגנרלים גישה אליהם. לא צוינו שמותיהם של מי שיוטלו עליו סנקציות אישיות, אך אחד מהם צפוי להיות מנהיג החונטה וגנרלים בכירים אחרים שכבר מצויים ברשימת הסנקציות האמריקניות מאז 2019 בשל רצח העם הרוהינגי.

"אנחנו עומדים לאכוף פיקוח הדוק על הייבוא ממיאנמר", אמר ביידן, "אנחנו מקפיאים נכסים אמריקניים שמיטיבים עם ממשלת בורמה, תוך שנמשיך לשמור על התמיכה שלנו בארגוני בריאות וחברה אזרחית ובתחומים אחרים שיסייעו ישירות לאזרחי מיאנמר", הוסיף הנשיא הדמוקרטי.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם שר ההגנה לויד אוסטין בפטנטגון, 10 פברואר 2021. רויטרס
שם את זכויות האדם במוקד מדיניות החוץ. ביידן, אתמול/רויטרס

ביידן, העומד בפני המשבר הבינלאומי הראשון לכהונתו ובמבחן להבטחתו לשים במרכז מדיניות החוץ שלו סוגיות של זכויות אדם, אמר שוושינגטון מוכנה לנקוט צעדים נוספים ולעבוד ביחד עם מדינות אחרות כדי להפעיל לחץ משותף על מנהיגי ההפיכה. הממשל האמריקני עשוי להטיל סנקציות על חברות של הצבא שלהן יש השקעות במגזרי הבנקאות, אבני חן, נחושת, תקשורת וביגוד.

היום נמשך גל המעצרים של בכירים במדינה, כולל של אחד מיועציה הבכירים של סו צ'י, שלא נראתה מאז ההפיכה. צבא מיאנמר הכריז על מצב חירום למשך שנה, וטען שעשה זאת בשל זיופים בבחירות הכלליות בנובמבר. ועדת הבחירות דחתה את טענותיו, אך כל ראשיה נעצרו במהלך הלילה האחרון. עשרות גורמים רשמיים נעצרו מאז ההפיכה, כולל בכירים במפלגת השלטון לשעבר "הליגה הלאומית לדמוקרטיה" שזכתה בניצחון סוחף בבחירות בנובמבר.

הפגנה נגד ההפיכה במיאנמר מחוץ לשגרירות סין ביאנגון, מיאנמר, 11 בפברואר 2021. רויטרס
יועצים רבים שלה נעצרו. הפגנת תמיכה בסו צ'י מחוץ לשגרירות סין ביאנגון, היום/רויטרס

למרות העימותים האלימים במהלך השבוע עם כוחות הביטחון, שהובילה לפציעה אנושה של אחת המפגינות, המחאה נגד החונטה נמשכה זה היום השישי ברציפות. מאות עובדים השתרכו לאורך כביש בבירה נייפידאו לאות תמיכה בתנועת המרי האזרחי, קראו קריאות נגד הצבא ונשאו כרזות תמיכה בסו צ'י.

ביאנגון, העיר הגדולה במדינה, המפגינים המשיכו להפגין יצירתיות וגברים ונערים היו לבושים בחצאיות קצרות. "אנחנו לא מורידים את החצאיות שלנו עד שהדמוקרטיה שלנו תשוב", נכתב על אחד השלטים.

במקביל, מאות אנשים הפגינו מחוץ לשגרירות הסינית בעיר, והאשימו את בייג'ינג' בתמיכה בחונטה הצבאית למרות הכחשותיה. "תמכו במיאנמר, אל תתמכו בדיקטטורים", נכתב באחד השלטים בסינית ובאנגלית.

שגרירות סין טרם הגיבה לכך. במהלך הלילה, היא פרסמה הצהרה בפייסבוק ובה דחתה דיווחים ברשת שלפיהם מטוסים סינים העבירו למיאנמר אנשי סיוע טכני, ואמרה כי מדובר בטיסות מטען שגרתיות.

המפגינים מחו גם בסמוך לשגרירויות של ארצות הברית, רוסיה וצרפת כמו גם ליד משרדי האו"ם. שגריר צרפת יצא אליהם והביע את תמיכתם במחאה.

מחר תדון מועצת זכויות האדם של האו"ם בהצעה שניסחו בריטניה והאיחוד האירופי המגנה את ההפיכה ודורשת גישה דחופה של פקחים. עם זאת, גורמים דיפלומטיים אמרו כי סין ורוסיה - שלשתיהן יש קשרים לצבא מיאנמר - צפויות להביע התנגדויות או לנסות להחליש את ההצעה.

מחאה נגד ההפיכה במיאנמר, 4 בדצמבר 2020. רויטרס
מחאה נגד מנהיג ההפיכה במיאנמר, בשבוע שעבר/רויטרס

סו צ'י בת ה-75 מואשמת ביבוא לא חוקי של שישה מכשירי ווקי-טוקי, בעוד שהנשיא המודח ווין מינט מואשם בהפרת הגבלות הקורונה. שניהם לא נראו מאז ההפיכה, ועורכי דינם אמרו כי הם מוחזקים בבתיהם. ארגוני זכויות אדם כינו את האישומים נגד כלת פרס נובל לשלום "אבסורדיים".

ההפיכה שמה קץ לדמוקרטיה הצעירה במיאנמר. סו צ'י הוחזקה במשך כ-15 שנים במעצר בית בין 1989 ל-2010 כשהובילה את התנועה הפרו-דמוקרטית במדינה שנשלטה על ידי הצבא במשך כמעט כל 60 שנות עצמאותה. היא נותרה פופולרית מאוד במיאנמר, בורמה לשעבר, אף שתדמיתה הבינלאומית הוכתמה בשל תמיכתה בצבא וחוסר המעש שלה נגד קטל המיעוט הרוהינגי המוסלמי ב-2017.

אלו ההפגנות הגדולות במדינה מאז "מהפכת הזעפרן" שאותה הובילה נזירים ב-2007. היא הובילה בחלוף השנים לנסיגה הדרגתית של הצבא מהפוליטיקה אחרי עשרות שנים בשלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully