וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת מיאנמר המודחת סו צ'י תעמוד לדין

הצבא פשט על ביתה בבירה ואיתר מכשירי ווקי טוקי שלטענתו יובאו באופן לא חוקי. קולה לא נשמע מאז ההפיכה לפני יומיים, והיא תישאר במעצר לפחות למשך שבועיים. גם הנשיא המודח יעמוד לדין, על הפרת החוק לניהול אסונות. רופאים פתחו בשביתה: "לעצור את העבודה למען החונטה"

בווידאו: הצבא מהדק את האחיזה במיאנמר אחרי ההפיכה/צילום: רויטרס

משטרת מיאנמר הגישה היום (רביעי) אישומים נגד המנהיגה המודחת אונג סן סו צ'י על יבוא לא חוקי של ציוד תקשורת והשימוש בו, והיא תישאר במעצר עד 15 בפברואר לצורך חקירתה - כך לפי מסמך משטרתי.

צבא מיאנמר השתלט על המדינה בהפיכה ביום שני, עצר את כלת פרס נובל לשלום וגדע את הליך הדמוקרטיזציה במדינה. בבקשה של המשטרה לבית המשפט פורטו האישומים נגד סו צ'י בת ה-75, שבביתה בבירה נמצאו מכשירי ווקי-טוקי. מקום הימצאה לא ידוע, אך היא ככל הנראה מוחזקת במעונה. קולה לא נשמע מאז הופלה מהשלטון ביום שני בבוקר.

לפי בקשת המשטרה, שהגיעה לידי רויטרס, המשטרה ביקשה להשאירה במעצר "כדי לחקור עדי ראיה, בקשה לראיות וחיפוש אחרי יעוץ משפטי".

במסמך נפרד הוגשו אישומים גם נגד הנשיא המודח וין מיין בעבירות הקשורות לחוק לניהול אסונות אחרי שנפגש עם תומכיו בשיירתו במהלך קמפיין הבחירות. גם מקום הימצאו לא ידוע.

הפגנת תמיכה במנהיגת מיאנמר המודחת אונג סן סו צ'י בטוקיו, 3 בפברואר 2021. AP
המערב גינה את ההפיכה הצבאית. הפגנת תמיכה בסו צ'י בטוקיו, היום/AP

סו צ'י הוחזקה במשך כ-15 שנים במעצר בית בין 1989 ל-2010 כשהובילה את התנועה הפרו-דמוקרטית במדינה שנשלטה על ידי הצבא במשך כמעט רוב 60 שנות עצמאותה. היא נותרה פופולרית מאוד במיאנמר, בורמה לשעבר, אף שתדמיתה הבינלאומית הוכתמה בשל תמיכתה בצבא וחוסר המעש שלה נגד קטל המיעוט הרוהינגי המוסלמי ב-2017.

מפלגת הליגה הלאומית לדמוקרטיה, שבראשה היא עומדת, אמרה מוקדם יותר היום כי כוחות הביטחון פשטו על משרדיה בכמה מחוזות במדינה, והחרימו מסמכים ומחשבים. המפלגה, שזכתה ברוב מוחץ בבחירות ב-8 בנובמבר, קראה לרשויות לעצור את "הפעולות הלא חוקיות" נגדה. הצבא טען לזיופים בבחירות, ותפס את השלטון ביום שני לפני כינוס הפרלמנט החדש אחרי שוועדת הבחירות לא מצאה ביסוס לכך.

מנהיג המדינה בפועל הוא הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, שהבטיח לקיים בחירות חדשות, אך לא נקב במועד. החונטה הקימה ממשלה חלופית, בת 11 חברים, שאמורה למשול על המדינה הענייה שבדרום-מזרח אסיה למשך השנה הקרובה.

כוחות של צבא מיאנמר בעיר מנדליי, 3 בפברואר 2021. AP
לא נרשמו הפגנות משמעותיות עד עתה. כוחות צבא מסיירים בעיר מנדליי, היום/AP

ההפיכה זכתה לגינויים מצד ארצות הברית, בריטניה, האיחוד האירופי, אוסטרליה, הודו ומדינות מערביות אחרות, בנוסף לאו"ם. "אנחנו קוראים לצבא להפסיק מידית את מצב החירום, להשיב את השלטון לממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, לשחרר את כל מי שנעצר ללא הצדקה ולכבד זכויות אדם ואת שלטון", נמסר בהצהרת ארגון שבע המדינות המתועשות (G7).

עם זאת, סין מנעה העברת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, שם היא מחזיקה בזכות וטו. סין, חרף יחסיה הלא פשוטים עם צבא מיאנמר, הגנה על המדינה מפני צעדי ענישה בינלאומיים בשנים האחרונות. יחד עם רוסיה, שכמוה מחזיקה בזכות וטו במועצת הביטחון של האו"ם, מנעה גינויים רשמיים על הטבח ברוהינגים.

רופאים פתחו בשביתה במחאה נגד החונטה

בינתיים, פעילים במדינה קוראים למרי אזרחי. בבתי חולים רבים פתחו רופאים בשביתה או שהם עוטים סמלי של התנגדות למחיצת הדמוקרטיה קצרת הימים במדינה. הרופאים דורשים את שחרורה של סו צ'י, והם עונדים סרטים אדום או שחורים ועושים את מחוות שלוש האצבעות הלקוחה מסדרת הפנטזיה "משחקי הרעב", שנצפתה גם בהפגנות בתאילנד בשנה שעברה.

ברשתות החברתיות, רבים שינו את תמונת הפרופיל שלהם רק לצבע האדום. "המרי האזרחי הוא אחד הטקטיקות המשמשות את הצעירים במיאנמר שפתחו עכשיו בקמפיין ברחבי המדינה כולה", אמר מייסד רשת הצעירים של יאנגון, ת'ינזר שונלי, לרשת BBC. "הם קוראים לפעולה, במיוחד מצד משרתי ציבור, לעצור את העבודה למען הממשלה, למען החונטה הצבאית".

צוותי רפואה עוטים מסיכות וסרטים אדומים ועושים את מחוות שלוש האצבעות במחאה נגד ההפיכה של צבא מיאנמר, 3 בפברואר 2021. GettyImages
תחילה של מחאה אזרחית. רופאים מוחים נגד ההפיכה, היום/GettyImages

הפעילים הקימו קבוצת פייסבוק לתיאום קמפיין המרי האזרחי, אך עד כה לא נרשמו סימנים להפגנות משמעותיות. במהלך הלילה הקודם נהגים צפרו בעיר המרכזית במדינה, יאנגון, והתושבים חבטו במחבתות כאות מחאה נגד ההתנגדות. עם זאת, השקט נשמר ברובו במדינה, עם סיורים של חיילים ברחובות ועוצר לילי.

חלק מהתושבים אף יצאו לתמוך בצבא, ובאחת ההפגנות, לפי סוכנות הידיעות אי-פי, השתתפו 3,000 איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully