וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההפיכה במיאנמר: הצבא מהדק שליטה, ביידן מאיים בסנקציות

עודכן לאחרונה: 2.2.2021 / 13:19

כוחות הביטחון נראים בשליטה מלאה במדינה, יממה אחרי מעצר ההנהגה האזרחית. מאות מחוקקים מוחזקים במתחם הפרלמנט, מקום הימצאה של המנהיגה סו צ'י לא ידוע. נשיא ארה"ב קרא לשחרור העצורים, חשש לגורלם של מאות אלפי רוהינגים שעדיין במדינה

בווידאו: הצבא מהדק את האחיזה במיאנמר אחרי ההפיכה/צילום: רויטרס

צבא מיאנמר נראה בשליטה מלאה הבוקר (שלישי), יממה אחרי ההפיכה ומעצרה של המנהיגה אונג סאן סו צ'י, שמקום הימצאה לא ידוע עד כה.

המהלכים של הצבא עוררו גינויים בינלאומיים נרחבים מצד מדינות המערב, האו"ם וארגוני זכויות אדם, כשנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן איים בהטלת סנקציות וקרא לממשלות בעולם ללחוץ על הצבא לשחרר את העצורים. מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום כדי לדון בנושא.

הצבא טען כי הוא פעל בהתאם לחוקת מיאנמר, אבל לא הרחיב בתגובתו לשטף הביקורת הזרה. עם זאת, קווי הטלפון עדיין משובשים, ולא ברור היכן נמצאת סו צ'י. לפי פוסט בפייסבוק שלא ניתן לאמת, היא מוחזקת במעונה הרשמי. הבכיר מיי ווין מינט פרסם הצהרה בעמוד הפייסבוק שלו שלפיו הוועד הפועל של מפלגת השלטון קורא לשחרורה בהקדם האפשרי. המפלגה קראה לצבא גם להכיר בתוצאות הבחירות בנובמבר ולאפשר את כינוס הפרלמנט, שהיה אמור להיפתח מחר.

כוחות צבא בעיר מנדליי, מיאנמר, אחרי ההפיכה, 2 בפברואר 2021. רויטרס
מועצת הביטחון תתכנס לדיון. כוחות צבא בעיר מנדליי, הבוקר/רויטרס

מאות חברי פרלמנט נותרו במעצר במתחם הממשלתי בבירה. אחד מהם, שדיבר עם סוכנות הידיעות אי-פי בעילום שם, סיפר כי הוא וכ-400 נציגים אחרים מורשים לדבר אחד עם השני במתחם ולתקשר עם מחוזות הבחירה שלהם דרך הטלפון, אבל לא מורשים לעזוב את המתחם. הוא הוסיף כי יש שוטרים בתוך המתחם, וחיילים מחוצה לו.

ברחובות יאנגון נראה שהחיים שבו לשגרה, לפחות על פני השטח, ולא נצפתה נוכחות ביטחונית גדולה יותר. השווקים ההומים בדרך כלל היו שקטים, ונמל התעופה ביאנגון היה סגור, ואילו הבנקים בעיר נפתחו מחדש. התושבים המקומיים חוששים שההפיכה תפגע בכלכלה, שטרם התאוששה ממגיפת הקורונה.

"העסקים הואטו בשל המגיפה עוד לפני כן, ואז קרה הסכסוך הפוליטי. החיים לא קלים", סיפר אונג ת'אן טון, נהג מונית מקומי.

ביידן מאיים להעניש את הגנרלים

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי ההפיכה, שקרתה עשור אחרי שמיאנמר החלה את המעבר משלטון צבאי ישיר, היא "מכה קשה לרפורמות הדמוקרטיות" במדינה שבדרום-מזרח אסיה. דובר מטעמו הזהיר כי ההפיכה עלולה להחריף את הסבל של כ-600 אלף בני המיעוט הרוהינגי שעדיין חיים במדינה. יותר מ-700 אלף מהם נאלצו לברוח לבנגלדש השכנה בעקבות פעילות של הצבא נגדם שלפי האו"ם וארגוני זכויות אדם הגדירו כרצח עם. הם חיים בתנאים ירודים וצפופים במדינה.

הקהילה הבינלאומית, כולל מועצת הביטחון של האו"ם, ספגו ביקורת על התגובה למעשי הזוועות שבועו נגד הרוהינגיה. במועצת הביטחון, לסין ולרוסיה יש זכות וטו והן הגנו על מיאנמר.

"אנחנו נעבוד עם השותפים שלנו באזור ובעולם כדי לתמוך בהשבת הדמוקרטיה ולשלטון החוק, וכן נמצה את הדין עם אלו האחראים לפגיעה במעבר הדמוקרטי של בורמה", אמר ביידן על ההתפתחויות במדינה הענייה, שבמשך רוב 60 שנות עצמאותה נשלטה בידי הצבא.

המשבר במיאנמר הוא אחד המבחנים הגדולים הראשונים להבטחה של ביידן להרחיב את שיתוף הפעולה עם בעלות בריתה של ארצות הברית מול אתגרים בינלאומיים, במיוחד מול השפעתה הגוברת של סין.

בסין, שלה קשרים טובים עם משטרים לא דמוקרטיים, מסרו תגובה זהירה בעקבות ההפיכה ולא הודעות גינוי בדומה למדינות דמוקרטיות באסיה, בהן יפן והודו.

"אנחנו מקווים שהמועצה תפעל בדרך שתיטיב עם היציבות של מיאנמר מאשר לסבך את המצב עוד יותר", אמר דובר מטעם המשלחת של סין לאו"ם.

תושבים בתור לבנק בעיר יאנגון, מיאנמר, 1 בפברואר 2021. רויטרס
שקט וחשש ברחובות. תושבים בתור לבנק ביאנגון, אתמול/רויטרס

מנהיגת המדינה העצורה, סו צ'י בת ה-75, זכתה בפרס נובל לשלום בשנת 1991. היא עלתה לשלטון לאחר שמפלגתה זכתה בבחירות שנערכו בשנת 2015, לאחר ששהתה כ-15 שנה במעצר בית בשל מאבקה למען דמוקרטיה, שהפך אותה לאייקון בינלאומי, עם זאת, מעמדה נפגע אחרי שהמעיטה בחומרת מעשי הצבא נגד הרוהינגיה.

הצבא, שסירב להכיר בניצחון המהדהד של מפלגת השלטון בנובמבר, הדיח את סו צ'י בטענות לא מבוססות לזיופים. המנהיג בפועל הוא הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, ומצב החירום יימשך לשנה. הגנרל הבטיח לקיים בחירות חופשיות והוגנות למפלגה שתנצח בבחירות חדשות, אך לא ציין מסגרת זמן. אתמול הדיחה החונטה החדשה 24 שרים ומינתה 11 מחליפים למשרדי האוצר, ההגנה, החוץ והפנים.

כוחות צבא של מיאנמר חוסמים את הגישה למתחם הפרלמנט בבירה נייפידאו, 2 בפברואר 2021. AP
חזרה לשלטון צבאי. כוחות הביטחון מחוץ לפרלמנט במדינה, אתמול/AP

ההפיכה אתמול היא הפעם השנייה בהיסטוריה של מיאנמר, לשעבר בורמה, שבה הצבא מסרב להכיר בניצחון מוחץ של מפלגת הליגה הלאומית לדמוקרטיה. הפעם הקודמת הייתה ב-1990, אחרי בחירות שהיו אמורות לסלול את הדרך לממשל רב-מפלגתי.

אחרי מחאת המונים של נזירים בודהיסטים ב-2007 נאלצו הגנרלים להתפשר, ומפלגתה של סו צ'י עלתה לשלטון ב-2015 במסגרת החוקה החדשה, שבמסגרתה שמורים לצבא רבע ממושבי הפרלמנט וכן שליטה על משרדי ממשלה חשובים, כך שהשפעתו הייתה גדולה גם בזמן שלטונה של סו צ'י.

לנזירים יש כוח פוליטי משמעותי במיאנמר, שרוב אוכלוסייתה בודהיסטית. בין העצורים בידי הצבא נמצא גם הנזיר שו ניה וואר סיאדוואה, הידוע בביקורתו כלפי הגנרלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully