וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיאנמר חסמה את פייסבוק כדי לעצור את המחאה נגד ההפיכה

4.2.2021 / 10:51

החונטה הצבאית מונעת את הגישה לרשת החברתית למען "יציבות" המדינה, לאור ההתנגדות הגוברת להפלת שלטונה של סו צ'י. 3 נעצרו בהפגנת רחוב ראשונה בעיר מנדליי, ובערים אחרות המשיכו התושבים לצפור ולהלום במחבתות במחאה

בווידאו: מיאנמר חסמה את פייסבוק כדי לעצור את ההתנגדות להפיכה/צילום: רויטרס

החונטה הצבאית של מיאנמר חסמה היום (חמישי) את הגישה לפייסבוק ולווטסאפ למים הקרובים "למען היציבות" כדי לעצור את ההתנגדות להפיכה. פייסבוק היא הרשת החברתית המרכזית במדינה הענייה שבדרום-מזרח אסיה, והיא משמשת עסקים ואת הממשלה האזרחית המודחת של אונג סן סו צ'י.

למרות החסימה, עדיין הייתה גישה ספורדית לפייסבוק ומפגינים בעיר מנדליי השתמשו ברשת החברתית כדי להעביר בשידור חי את הפגנת הרחוב הראשונה בעיר מאז ההפיכה ביום שני.

"העם מוחה נגד ההפיכה הצבאית", נכתב על אחד השלטים בעיר השנייה בגודלה במדינה, שלה יש היסטוריה של דיכוי אלים של מחאות נגד הצבא. בהפגנה, שבה השתתפו כ-20 איש, עלו קריאות למען שחרורה של סו צ'י ושל יתר ההנהגה האזרחית. לפי שלושה ארגוני סטודנטים, שלושה אנשים נעצרו אחרי ההפגנה.

הפגנה נגד החונטה הצבאית של מיאנמר באוניברסיטת מנדללי, 4 בפרואר 2021. רויטרס
"העם מוחה נגד ההפיכה הצבאית". הפגנה במנדליי, היום/רויטרס

סו צ'י, שככל הנראה עצורה במעונה בבירה נייפידאו, מואשמת בהפרה של חוק היבוא והיצוא אחרי שלטענת המשטרה נמצאו אצלה מכשירי ווקי-טוקי. היא תישאר במעצר לפחות עד אמצע החודש, במקביל לגינויים ממדינות המערב ולקריאותיהן לחונטה לכבד את הניצחון הסוחף של מפלגתה של כלת פרס נובל לשלום בבחירות בנובמבר.

מאז ההפיכה, פייסבוק שימשה במה לשיתוף תמונות מקמפיין המרי האזרחי של עובדי בתי החולים הממשלתיים ברחבי המדינה. הרופאים השובתים עונדים סרטים בצבע אדום או שחור, ועושים את מחוות שלוש האצבעות הלקוחה מסדרת הפנטזיה "משחקי הרעב" ושהופיעה גם במהלך המחאות בתאילנד בשנה שעברה. אתמול פורסמו תמונות של עובדים במשרד החקלאות שהצטרפו למחאה גם הם.

מפגינים שורפים את תמונתו של מנהיג החונטה הצבאית של מינאמר באוניברסיטת מנדליי, 3 בפברואר 2021. רויטרס
בעולם קוראים לחונטה לכבד את תוצאות הבחירות. מפגין שורף את תמונת מנהיג הצבא/רויטרס

במקביל, בערים אחרות, כולל בעיר הגדולה ביותר יאנגון, המשיכו התושבים לצפור ולהלום במחבתות במחאה על ההפיכה זה הלילה השני ברציפות. "אורות זוהרים בחושך", אמר מין קו נאינג, שהשתתף במחאות העבר נגד השלטון הצבאי במדינה וקרא לפעולה. "אנחנו צריכים להראות כמה רבים האנשים המתנגדים להפיכה הלא הוגנת הזאת".

מפלגתה של סו צ'י, הליגה הלאומית לדמוקרטיה, גרפה כ-80% מהקולות בבחירות ב8 בנובמבר, לפי ועדת הבחירות, אולם הצבא סירב לקבל את התוצאות וטען לזיופים, מבלי ביסוס.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר הלילה בריאיון לוושינגטון פוסט כי הוא יפעל להגברת הלחץ הבינלאומי על מיאנמר כדי להבטיח שרצון העם יכובד ואת "כישלון ההפיכה הזאת".

בבית הלבן אמרו כי ההפיכה במיאנמר היא בראש סדר העדיפויות של ארצות הברית וכי וושינגטון שוקלת סנקציות בתגובה. הנשיא ג'ו ביידן שוחח על המצב עם מנהיגי קוריאה הדרומית ואוסטרליה הלילה.

יו"ר חברי הפרלמנט למען זכויות אדם באיגוד מדינות דרום-מזרח אסיה, צ'ארלס סנטיאגו, אמר כי האישומים נגד סו צ'י הם אבסורדיים, ומטרתם להעניק לגיטימציה לחונטה. המשטרה אמרה כי נמצאו בביתה שישה מכשירי ווקי-טוקיו שיובאו בניגוד לחוק והופעלו ללא אישור. מפלגתה של סו צ'י טרם הגיבה על האישומים הללו.

"חוסר הבנה"

במשרד התקשורת והמידע אמרו כי פייסבוק, שבה משתמשים כמחצית מיותר מ-53 מיליון אזרחי המדינה, נחסמה עד יום ראשון משום שהגולשים "מפיצים חדשות כזב ומידע מוטעה וגורמים לחוסר הבנה".

החברה הנורבגית טלנור, המפעילה את רשת הסלולר המרכזית של מיאנמר, אמרה כי לא הייתה לא ברירה אלא לציית להוראה לחסום את פייסבוק. "טלנור לא מאמינה שהבקשה מבוססת ופרופורציונלית, בהתאם לחוק זכויות האדם הבינלאומי", מסרה החברה בהצהרה.

דובר פייסבוק, אנדי סטון, הפציר ברשויות להשיב את החיבור "כך שאנשים במיאנמר יוכלו לתקשר עם משפחותיהם ועם חברים עם גישה למידע חשוב".

חלק מהתושבים משתמשים ב-VPN כדי לעקוף את החסימה. טוויטר, שלא נחסם, ראה גידול במספר המשתמשים החדשים. ההאשטג "תנועת מרי אזרחי" היא בין המחופשים ביותר במדינה, ואחריו "צדק למיאנמר".

הפגנה בבנגקוק למען שחרורה של מנהיגת מיאנמר המודחת אונג סן סו צ'י, 3 בפברואר 2021. רויטרס
מואשמת ביבוא לא חוקי של מכשירי רדיו. הפגנת תמיכה בסו צ'י בבנגקוק, אתמול/רויטרס

ההפיכה שמה קץ לדמוקרטיה הצעירה במיאנמר. סו צ'י הוחזקה במשך כ-15 שנים במעצר בית בין 1989 ל-2010 כשהובילה את התנועה הפרו-דמוקרטית במדינה שנשלטה על ידי הצבא במשך כמעט רוב 60 שנות עצמאותה. היא נותרה פופולרית מאוד במיאנמר, בורמה לשעבר, אף שתדמיתה הבינלאומית הוכתמה בשל תמיכתה בצבא וחוסר המעש שלה נגד קטל המיעוט הרוהינגי המוסלמי ב-2017.

מנהיג המדינה בפועל הוא הרמטכ"ל מין אונג הלאינג, שהבטיח לקיים בחירות חדשות, אך לא נקב במועד. החונטה הקימה ממשלה חלופית, בת 11 חברים, שאמורה למשול על המדינה למשך השנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully