וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפים הפגינו במיאנמר נגד ההפיכה: "הדמוקרטיה תנצח"

6.2.2021 / 18:50

במחאה הגדולה ביותר נגד הגנרלים מאז שלקחו את השלטון, יצאו המונים לרחובות הערים הגדולות במדינה, בדרישה לשחרור המנהיגה סו צ'י וחזרתה להנהגה: "הדיקטטור הצבאי ייכשל". המרי גדל חרף השבתת האינטרנט. ארה"ב לוחצת על סין לגנות את ההפיכה. יועץ כלכלי אוסטרלי נעצר

בווידאו: מיאנמר חסמה את פייסבוק כדי לעצור את ההתנגדות להפיכה/צילום: רויטרס

עשרות אלפי אנשים הפגינו היום (שבת) ברחבי מיאנמר נגד ההפיכה הצבאית ובדרישה לשחרר את המנהיגה הנבחרת אונג סן סו צ'י, חרף חסימות שהטילה החונטה על הגישה לאינטרנט. במחאה הגדולה ביותר במדינה מאז הטלטלה ביום שני האחרון, צעקו המפגינים בעיר הגדולה ביותר יאנגון "הדיקטטור הצבאי ייכשל, ייכשל, הדמוקרטיה תנצח, תנצח".

המפגינים אחזו בשלטים "נגד הדיקטטורה הצבאית", כשעוברי אורח חילקו להם מזון ומים. רבים מהם לבשו אדום, צבע מפלגת הליגה הלאומית לדמוקרטיה של סו צ'י, שרשמה ניצחון גורף בבחירות ב-8 בנובמבר. אולם הגנרלים סירבו להכיר בתוצאות בטענה לזיופים.

אלפים צעדו לעבר מבנה מועצת העיר, כשהנהגים צפרו במכוניותיהם והראו מבעד לחלונותיהם את הצדעת שלוש האצבעות, שהפכה לסמל המחאה. חלקם אחזו בדגלי המפלגה או בתמונות של סו צ'י, ומחאו כפיים ורקדו. עם רדת החשיכה, המפגינים התפזרו ברובם, אבל בלילה החמישי ברציפות תושבים הלמו על סירים, מחבתות ומצלתיים במחאה נגד ההפיכה, אפילו כשהפסקות חשמל הותירו בחשיכה חלקים רבים בעיר.

הפגנה נגד ההפיכה הצבאית בינגון, מיאנמר. 6 בפברואר 2021. רויטרס
מבטיחים לשוב לרחובות גם מחר. מפגינים ביאנגון, היום/רויטרס

המפגינים הבטיחו לחזור לרחובות יאנגון מחר. "אנחנו נפגין שוב מחר. אם הם יעצרו אדם אחד, אנחנו ננסה להתקבץ ולמלא את המשאיות כקבוצה", אמר אחד המפגינים. המרי האזרחי נבנה לאורך השבוע, כשרופאים ומורים פתחו בשביתה וגינו את ההפיכה. אלפים נוספים יצאו לרחובות העיר השנייה בגודלה, מנדליי, ובבירה נייפידאו, שם המפגינים קראו נגד ההפיכה ובעד שחרורה של סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום.

המרי האזרחי להפיכה התרחב על אף שיבושים קשים ברשת, שלפי קבוצת הניטור NetBlocks הגיעה לשיעור של 16% בלבד מהשיעור שבשגרה. החונטה הצבאית הרחיבה את חסימת הרשתות החברתיות אל טוויטר ואינסטגרם, אחרי ניסיון לדכא את ההתנגדות אליה בפייסבוק, ביתם של כמחצית מאזרחיה. במקביל, הערוץ הממלכתי שידר לאורך היום תשבוחות לצבא.

האו"ם קרא לחדש את האינטרנט במדינה: "להבטיח חופש ביטוי"

בפייסבוק דחקו בגנרלים לפתוח מחדש את הגישה לרשת החברתית, ובלשכת זכויות האדם של האו"ם אמרו כי יש להשיב את שירותי האינטרנט והתקשורת במהרה, "כדי להבטיח את חופש הביטוי והגישה למידע". רשת התקשורת הסלולרית הנורבגית Telenor אמרה כי הרשויות הורו לכל מפעילי הטלפונים להשבית זמנית את רשת המידע, אף ששירותי ההודעות הקוליות והמסרונים נותרו פתוחים.

ארגוני חברה אזרחית פנו לספקי האינטרנט כדי שאלו יתנגדו להוראות החונטה, ואמרו בהצהרה משותפת כי הם למעשה "מעניקים לגיטימציה לסמכות הצבא". בטלנור אמרו כי הם מצרים על הפגיעה באזרחי מיאנמר כתוצאה מההשבתה, אך ציינו כי הם מחויבים לחוק המקומי וכי בראש סדר העדיפויות שלהם נמצאת הדאגה לעובדיהם המקומיים.

חבר מפלגת השלטון אונג מו ניו כתב בפייסבוק לפני השבתת הרשת החברתית: "זה לא בסדר לאפשר למדינה ליפול תחת שלטון החונטה. אני מאוד מודה למי שמתנגד לכך, לאנשי הממשלה המתנגדים לכך. זה עבור הצלת המדינה".

מפקד הצבא מין אונג הלינג מוביל את החונטה הצבאית אחרי שטען לזיופים, אף שוועדת הבחירות אמרה כי היא לא מצאה ראיות לאי-סדרים נרחבים בבחירות האחרונות. הצבא הודיע על מצב חירום למשך שנה והבטיח להעביר את השלטון לאחר בחירות חדשות, אך לא ברור מתי אלו יתקיימו.

שוטרים בעיר יאנגון, מיאנמר, בזמן הפגנה נגד החונטה הצבאית, 6 בפברואר 2021. רויטרס
הלחץ המערבי על מיאנמר גדל. שוטרים ביאנגון, היום/רויטרס

סו צ'י בת ה-75 מואשמת ביבוא לא חוקי של שישה מכשירי ווקי-טוקי, בעוד שהנשיא המודח ווין מינט מואשם בהפרת הגבלות הקורונה. שניהם לא נראו מאז ההפיכה, ועורכי דינם אמרו כי הם מוחזקים בבתיהם.

ההפיכה גררה גינויים מהמערב, וארצות הברית שוקלת סנקציות על הגנרלים. מועצת הביטחון של האו"ם קראה לשחרור כל העצורים, אך בלחצה של סין הודעת הגינוי לא התייחסה מפורשות להפיכה. אוסטרליה זימנה היום את שגריר מיאנמר במדינה והביעה "דאגה עמוקה" ממעצרו של אחד מאזרחיה ומאזרחים זרים במדינה. האזרח האוסטרלי העצור הוא שון טרנל, שהיה יועץ כלכלי לסו צ'י.

כמו כן, המשבר במיאנמר, בורמה לשעבר, גורם להעמקת המתיחות בין ארצות הברית לבין סין, שלה יש קשרים קרובים לצבא מיאנמר. לפי מחלקת המדינה, שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן לחץ בשיחת טלפון על הבכיר הסיני יאנג ג'ייצ'י לגנות את ההפיכה.

למנהיגי צבא מיאנמר יש מעט אינטרסים מעבר לים הפגיעים לסנקציות, אבל הפעילות העסקית הרחבה של הצבא עלולה להיפגע אם חברות זרות ינטשו את המדינה, כפי שהודיעה שתעשה חברת המשקאות היפנית קירין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully