וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד צבא מיאנמר התקרב לסוף דרכו. הפיכה הייתה מוצאו האחרון

עודכן לאחרונה: 3.2.2021 / 8:03

מין אונג הלינג עמד בפני פרישה אחרי התבוסה שנחלה המפלגה של הצבא בבחירות, ולפי ההערכות שיקוליו האישיים תרמו להפלת אונג סן סו צ'י. הגנרל, שעשה לעצמו שם כשדיכא את מחאת הנזירים, היה לפנים של רצח העם שבוצע נגד המיעוט הרוהינגי ומואשם בפשעי מלחמה. פרופיל

בווידאו: הצבא מהדק את האחיזה במיאנמר אחרי ההפיכה/צילום: רויטרס

אחרי הבחירות בנובמבר, מפקד צבא מיאנמר עמד בפני פרישה מידית, וכן ירידה בכוחה של המפלגה המקושרת לצבא וקריאות בעולם להעמדתו לדין על פשעי מלחמה נגד הרוהינגים המוסלמים.

אתמול, הגנרל מין אונג הלינג הפך לשליט אחרי ההפיכה שהפילה את המנהיגה הנבחרה אונג סן סו צ'י, שהפופולריות שלה בזכות מאבקה נגד החונטה במשך עשורים העניקה לה ניצחון מוחץ נוסף.
הצבא טוען כי פעל בשל אי-סדרים בבחירות - טענות שנדחו על ידי ועדת הבחירות - וכי הוא יקיים בחירות חופשיות בזמן המתאים, ויעביר את השלטון למנצח.

גורם דיפלומטי בכיר המוצב ביאנגון אמר כי מין אונג הלינג פעל מתוך אינטרס אישי. "לא הייתה לו דרך להגיע לתפקיד הנהגתי בממשלה הזאת לפי החוקה", אמר הגורם, שדיבר בעילום שם.

מין אונג הלינג והצבא לא היו פנויים לתגובה על השאלה אם לשאיפותיו האישיות היו חלק בהפיכה. מיאנמר מכחישה את ההאשמות בפשעי מלחמה וכי הפעולות של הצבא היו חלק ממאבק בטרור.

מפקד צבא מיאנמר מין אונג הלינג במוזליאום ביאנגון, 19 ביולי 2016. רויטרס
הוביל מערכה נגד המורדים. מין אונג הלינג/רויטרס

הגנרל קטן הקומה, שמשקפיו העגולים וחסרי המסגרת שאותם חבש לעתים קרובות שיוו לו הופעה של פקיד יותר מאשר מפקד של אחד מהצבאות הגדולים באזור, הפגין סימנים לכך שהוא רוצה להיראות יותר כמו מדינאי. הוא פנה לפייסבוק, וכמו פוליטיקאי שמנהל קמפיין, הוא תרם כספים למקדשים בודהיסטים.

כמה פרשנים הימרו עליו בתור מועמד לנשיאות, אף שהמשרה הלכה בעבר למפלגתה של סו צ'י. עם זאת, המפלגה הפרו-צבאית ספגה מפלה כבדה בבחירות בנובמבר ומין אונג הלינג התקרב לפרישה לקראת תום כהונתו, אחרי שהוארכה בחמש שנים ב-2016.

פיל רוברטסון מארגון Human Rights Watch, המתגורר בבנגקוק, אמר כי הוא מאמין שההפיכה היא תוצאה של התסכול של הצבא מכך שהוא "נמחק בבירור" בבחירות.

"זה כמו לקחת פטיש כדי להרוג יתוש - הם הלכו לדרך הקיצון בדרך שמצביעה על כך שהם בבירור לא חלק מהניסוי הדמוקרטי אם זה לא יוצא כפי שהם רצו", אמר.

בגרדיאן ציטטו דיווחים שלפיהם הוא ומשפחתו צברו הון רב.

עוד בוואלה!

הנובל של מנהיגת מיאנמר הוכתם בדם כשהגנה על הצבא. ואז הוא עצר אותה שוב

לכתבה המלאה

מחץ את מחאת הנזירים

מין אונג הלינג נולד ב-1956 בדרום מיאנמר, ונמנע מהפעילות הפוליטית שהייתה נרחבת בעת שהיה סטודנט למשפטים באוניברסיטת יאנגון בשנות ה-70.

"הוא היה אדם של מעט מילים ששמר על פרופיל נמוך בדרך כלל", אמר חבר לרויטרס אחד מחבריו ללימודים ב-2016.

בעוד שסטודנטים אחרים הצטרפו להפגנות נגד החונטה הצבאית, הוא הגיש בקשת קבלה לאוניברסיטה הצבאית הבכירה, אקדמיית שירותי ההגנה. הוא התקבל לאחר הניסיון השלישי שלו ב-1974.
אחד מעמיתיו לאקדמיה הצבאית אמר כי הוא היה צוער ממוצע "שקודם באופן רגיל ואיטי".

הקריירה שלו זינקה אחרי שהוצב כמפקד על פעילות הצבא בגבול המזרחי של מיאנמר, שם, ב-2007, הוא הוביל את הדיכוי האלים של "מהפכת הזעפרן" שאותה הובילה נזירים נגד עליית מחירי הדלק.

שנה לאחר מכן, הוא פיקד על מערכה להדיפת מורדים חמושים ממובלעת במזרח המדינה, שהפרה הפסקת אש של כ-20 שנה והובילה למנוסתם של כ-37 אלף איש לסין.

לפי המומחים, ההצלחות הצבאיות האלו הובילו לקידומו למפקד הצבא ב-2011, השנה שבה מיאנמר החלה את המעבר לשלטון דמוקרטי עד לבחירות החופשיות ב-2015 שבהן ניצחה מפלגה של סו צ'י. שנה לאחר מכן, היא קיבלה את תפקיד יועצת המדינה, העמדה האזרחית הרמה ביותר.

הפגנה בבנגקוק נגד מנהיגת ההפיכה של מיאנמר, 1 בפברואר 2021. AP
הצבא היה מתוסכל מתוצאות הבחירות. הפגנה נגד מין אונג הלינג בבנגקוק, אתמול/AP

מין אונג הלינג נותר כוח משמעותי בפוליטיקה. ב-2016 אמר כי על הצבא לשמש "תפקיד מרכזי בפוליטיקה הארצית". כשכרבע ממושבי הפרלמנט שמורים לנציגי צבא שלא נבחרים על ידי הציבור, הוא הצליח למנוע שינויים בחוקה ששמרו על הסמכויות הפוליטיות של הצבא, כולל שלושה משרדים בכירים תחת שליטתו.

בתור הרמטכ"ל, הייתה לו זכות "להשתלט ולקחת את כוח הריבונות של המדינה" במקרי חירום. זה היה הסעיף שבו השתמש הצבא אתמול, בעת ההפיכה.

מפקד צבא מיאנמר היה גם לפנים הציבוריות של המבצע נגד הרוהינגים ב-2017, שהוביל למנוסה של יותר מ-730 אלף איש לבנגלדש, שהפכה בית למחנה הפליטים הגדול ביותר בעולם. "הבעיה הבנגלית היא אחת מתמשכת, שטרם נפתרה", הוא אמר תוך שימוש במונח המזלזל ברוהינגים ומתייחס אליהם בתור מהגרים לא חוקיים.

חוקרים של האו"ם מצאו כי במהלך המתקפה היו מעשי הרג המוניים, אונס קבוצתי והצתות נרחבות, ואלו בוצעו מתוך "כוונה לרצח עם". הצבא הכחיש את הטענות האלו, אבל ארצות הברית הטילה סנקציות על מין אונג הלינג ועל שלושה גנרלים בכירים אחרים ב-2019. כמה בתי משפט בינלאומיים חוקרים את הפשעים, כולל בית הדין הבינלאומי לצדק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully