וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא מיאנמר שכר את הלוביסט ארי בן מנשה כדי לשפר את תדמיתו במערב

6.3.2021 / 19:39

איש העסקים השנוי במחלוקת המתגורר בקנדה יעץ בעבר לרודן זימבבואה וצבא סודאן, ועכשיו הוא מנסה לשכנע את המערב להסיר את הסנקציות על החונטה. לדבריו, הגנרלים לא רוצים להיות "בובה של סין". בעבר הוא בדה חלקים מעברו בתור איש מודיעין בישראל

בווידאו: כוחות הביטחון הרגו תשעה מפגינים במיאנמר/צילום: רויטרס

החונטה של מיאנמר שכרה את שירותיו של הלוביסט הישראלי-קנדי ארי בן מנשה, שטוען כי הגנרלים רוצים לשפר את יחסיהם עם ארצות הברית והמערב. הוא אמר כי המנהיגה האזרחית המודחת אונג סן סו צ'י, שלא נראתה מאז ההפיכה ב-1 בפברואר, ניסתה להתקרב לסין למורת רוחו של הצבא. הממשל הצבאי לא הגיב על דבריו של בן מנשה.

בן מנשה, שהציג את עצמו בעבר כאיש מודיעין רב-מעללים אך התגלה כמי שבדה חלקים מסיפוריו, שימש גם יועץ של רודן זימבבואה רוברט מוגאבה ושל ההנהגה הצבאית של סודאן. בשיחה עם רויטרס, בן מנשה אמר כי המערב "לא מבין" את החונטה, שלטענתו לא רוצה להיות "בובה של סין". סין מנעה עד כה צעדים במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההנהגה הצבאית, בעוד שארצות הברית ומדינות המערב הטילו על ראשי ועל עסקים הקשורים אליה סנקציות כלכליות.

בן מנשה אמר כי הוא נמצא בקוריאה הדרומית, אחרי שביקר בבירת מיאנמר נייפידאו וחתם על הסכם עם שר ההגנה של החונטה. הוא אמר כי הוא יקבל סכום כסף, שאותו לא פירט, אם הסנקציות יוסרו.

איש העסקים ארי בן מנשה במשרדו. GettyImages
יקבל כסף אם הסנקציות יוסרו מצבא מיאנמר. בן ארי/GettyImages

עוד הוא טען כי הוא התבקש ליצור קשר עם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות כדי שיתמכו בתכנית להשיב את המיעוט הרוהינגי המוסלמי, שמאות אלפים ממנו נמלטו לבנגלדש בשנים האחרונות אחרי מתקפות של הצבא נגדם. האו"ם וגופים אחרים קבעו כי היה זה רצח עם.

בן מנשה אמר כי ההפגנות במדינה אינן נרחבות, על אף התמונות, הסרטונים והעדויות על השתתפות מאות אלפים במחאה ברחבי המדינה, וכי המשטרה, ולא הצבא, מטפלים בהן. תיעודים מהשטח הראו חיילים יורים באש על מפגינים ועוצרים אותם. לדברי איש העסקים המפוקפק, רוב אזרחי מיאנמר אינם תומכים בתנועת המחאה.

הוא הדהד את טענות הצבא ולפיהן הבחירות בנובמבר זויפו לטובתה של סו צ'י, שמפגתה זכתה בניצחון סוחף, וכי מיעוטים אתניים לא היו רשאים להצביע. הוא לא סיפק ביסוס לכך, ומשקיפים בבחירות אמרו כי לא היו אי-סדרים משמעותיים כפי שהגנרלים הצהירו בניסיון להצדיק את ההפיכה.

"הם רוצים לצאת לגמרי מהפוליטיקה, אבל זה תהליך", אמר על הצבא, שששלט במיאנמר, בורמה לשעבר, ברוב שנות עצמאותה. הוא העביר חלק מסמכויות השלטון להנהגה אזרחית בתחילת העשור הקודם, אך שמר לעצמו כוח רב.

לפחות 50 מפגינים נהרגו מאז תחילת ההפגנות, ומועצת הביטחון של האו"ם תתכנס שוב כדי לדון במצב.

הפגנה נגד ההפיכה הצבאית בעיר יאנגון, מיאנמר, 28 בפברואר 2021. רויטרס
בן ארי טוען שהצבא לא ברחובות, התמונות מוכיחות אחרת. חיילים ביאנגון, בחודש שעבר/רויטרס

בן מנשה, בן 69, נולד באיראן ועלה עם משפחתו לישראל בשנות ה-60. הוא שירת כמתורגמן ביחידת 8200 באמ"ן ואחר כך ביחידה האחראית על קשרי חוץ של אמ"ן.

בסוף שנות ה-80 הוא נעצר בארצות הברית בחשד שניסה למכור שלושה מטוסי תובלה לאיראן, על אף אמברגו הנשק עליה. הוא זוכה בסופו של דבר, ובן מנשה סיפר לכלי תקשורת בעולם ולוועדות בקונגרס על קשרים שהיו לכאורה בין מטה הבחירות של הנשיא לשעבר רונלד רייגן לבין הרפובליקה האסלאמית. אלו הובילו לטענתו לשחרור בני הערובה האמריקנים בשגרירות בטהראן מיד לאחר הניצחון של רייגן על הנשיא ג'ימי קרטר.

עם זאת, בהמשך התגלה כי הוא בדה את הדברים, בדומה לסיפורים אחרים שסיפר בהם שהיה איש מוסד ועבד כיועץ מיוחד לראש הממשלה יצחק שמיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully