וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הצית את ביתו של איש המודיעין הישראלי לשעבר?

יוסי מלמן

5.12.2012 / 8:30

אלמוני השליך בקבוק תבערה לעבר ביתו של ארי בן מנשה בקנדה ונמלט מהמקום. בן מנשה, איש יחידת 8200 בעבר, היה מעורב בעבר בניסיון למכור מטוסים לאירן למרות האמברגו

בקבוק תבערה נזרק השבוע, בלילה שבין ראשון לשני, לעבר ביתו של איש העסקים הישראלי ארי בן מנשה במונטריאול, קנדה. כתוצאה מכך פרצה שריפה ונהרסה כל תכולת הבית. עד ראייה תיאר כי הבחין בחשוד נמלט מהמקום והמשטרה, שפתחה בחקירה, חושדת כי מדובר בהצתה.

בן מנשה, שלאחרונה חגג 61, נולד בטהרן ועלה עם הוריו בישראל בשנות ה-60'. הוא שירת כמתורגמן ביחידת 8200 של אמ"ן ואחר כך שירת ביחידה האחראית על קשרי חוץ של אגף המודיעין של צה"ל. במחצית השנייה של שנות ה-80 הוא נעצר בארצות הברית בחשד כי ניסה למכור שלושה מטוסי תובלה לאירן, על אף האמברגו שהוטל על המדינה. בסופו של דבר בית משפט בניו יורק זיכה אותו מההאשמות, ובן מנשה התראיין בכלי תקשורת ברחבי העולם והעיד בוועדות של הסנאט על קשרים שכביכול היו בין מטהו של הנשיא לשעבר רונלד רייגן לפני שנבחר לנשיאות והביס את הנשיא ג'ימי קרטר, לבין משטר האייתוללות.

רכושו של בן מנשה נאמד במיליוני דולרים קנדיים

מגעים אלה, על פי בן מנשה, הובילו לשחרור בני הערובה האמריקנים שנתפסו בשגרירות האמריקאית בטהרן והוחזקו 444 ימים בשבי. עיתונאים ומומחים רבים האמינו לבן מנשה וסיפוריו הוגדרו בשם "הפתעת אוקטובר – 1980" אולם עד מהרה התברר כי מדובר בשקרים שלא היו ולא נבראו. בן מנשה גם טען כי בעברו היה איש מוסד ועבד כיועץ מיוחד לראש הממשלה יצחק שמיר. גם טענות אלה התבררו כשקר מוחלט.

לאחר שזוכה הוא עבר לקנדה, התאזרח בה והקים חברה לייעוץ בינלאומי. מאז, במשך כ-20 שנים, שמו הוזכר בתקשורת הבינלאומית בהקשר לעסקאות נשק מפוקפקות ולייעוץ פוליטי לדיקטטורים באפריקה. כך לדוגמה, הוא היה קשור למשטרו של רוברט מוגבה בזימבבואה, בשעה שהוטל עליו חרם בינלאומי. כמו כן, לפני שנים אחדות הוא הציע להקים משמר נשיאותי לשליטה של סיירה ליאון, לורן גבגבו, שעומד עתה לדין על פשעי מלחמה, ובתקשורת הקנדית נחשף בתקופה האחרונה כי אחד משותפיו של בן מנשה היה נוכל בינלאומי המבוקש על הונאות בארה"ב. עסקה מפוקפקת אחרת שנחשפה בקנדה הייתה קשורה לרופא קנדי ממוצא של סיירה ליאון באפריקה, שבה השניים ניסו להציע עסקת נשק של 120 מיליון דולר למדינות באפריקה.

על רקע כל הדברים האלה, ערכה חברת חקירות בריטית גדולה תחקיר מקיף עליו עבור בנקים בקנדה, שהכריזו עליו כעל לקוח מוגבל. בן מנשה ניסה לתבוע את החברה הבריטית אך תביעתו נדחתה על ידי בית המשפט הקנדי. ההערכה בתקשורת הקנדית היא שניסיון ההצתה הוא על רקע הסתבכויותיו העסקיות והכספיות של בן מנשה. לאחר ההצתה נתגלה כי שברשותו דירה נוספת במונטריאול ורכושו נאמד במיליוני דולרים קנדיים לפחות. בן מנשה סירב לדבר עם התקשורת ולהגיב על הדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully