וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

38 מפגינים נהרגו במיאנמר: "כל המדינה כמו כיכר טיאנאנמן"

עודכן לאחרונה: 3.3.2021 / 19:55

כוחות הביטחון ממשיכים לירות אש חיה לעבר מתנגדי ההפיכה, ולפי שליחת האו"ם היה זה היום הקטלני ביותר מאז תחילת המחאה. מאות מפגינים נעצרו, שכנותיה של מיאנמר לא הצליחו להגיע להסכמה על גינוי לשלטון הצבאי. "הם לא הזהירו, הם פשוט ירו ברובים שלהם"

בווידאו: כוחות הביטחון הרגו תשעה מפגינים במיאנמר/צילום: רויטרס

לפחות 38 מפגינים במיאנמר נהרגו היום (רביעי) מאש כוחות הביטחון ברחבי המדינה - כך אמרה שליחת האו"ם, כריסטין שרנר בורגנר, שלפיה היה זה "היום המדמם ביותר" מאז החל הצבא לדכא את ההפגנות נגד ההפיכה בחודש שעבר. יותר מ-50 בני אדם נהרגו מאז שהגנרלים הפילו את אונג סן סו צ'י מהשלטון, 18 מהם ביום שני, שהיה הקטלני ביותר עד היום.

אחד המוקדים המרכזיים של ההפגנות הוא ביאנגון, העיר הגדולה ביותר במדינה. "המדינה היא כמו כיכר טיינאנמן ברוב הערים הגדולות שלה", צייץ הארכיבישוף של העיר, קרדינל מאונג בו, שהשווה את מרחץ הדמים במדינה לזה שבהפגנות בבייג'ינג ב-1989. באתר "מיאנמר עכשיו" דווח כי כוחות הביטחון עצרו כ-300 מפגינים בעיר. אחד הפעילים אמר כי כמה ממנהיגי המחאה היו בין העצורים שנלקחו במשאיות צבא.

"הם צעדו לעברנו וירו גז מדמיע, צעדו שוב והשתמשו ברימוני הלם", אמר סי תו מאונג, אחד ממנהיגי המחאה בעיר מיינגיאן שבמרכז המדינה. "הם לא השתמשו בזרנוק מים, הם לא הזהירו, הם פשוט ירו ברובים שלהם".

רויטרס

היום הקטלני התרחש יממה אחרי פגישת שרי החוץ של מדינות דרום-מזרח אסיה, שהסתיימה ללא החלטות משמעותיות. שכנותיה של מיאנמר קראו לה להפגין איפוק, אך לא הגיעו להסכמה על קריאה לשחרורה של סו צ'י ולהשבת הדמוקרטיה. רק ארבע מדינות תמכו בכך - אינדונזיה, מלזיה, הפיליפינים וסינגפור.

התקשורת הרשמית במיאנמר דיווחה כי שר החוץ שמינתה החונטה השתתף בפסגה, שבה "הוחלפו עמדות על סוגיות אזוריות ובינלאומיות", מבלי להזכיר את ההתמקדות שלה במשבר במדינה. היא דיווחה כי שר החוץ, וונה מאונג לווין, "עדכן את הפגישה על אי-הסדרים בהצבעה" במהלך הבחירות בנובמבר.

הצבא הצדיק את ההפיכה בטענה שתלונותיו על זיופים בבחירות ב-8 בנובמבר לא זכו לתגובה. מפלגתה של סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום שנאבקה בצבא במשך עשרות שנים, זכה בניצחון סוחף. ועדת הבחירות הכחישה זאת, אך חבריה הודחו מאז. הצבא הבטיח לקיים בחירות חדשות, אך לא נקב במועד.

מתנגדי ההפיכה במיאנמר חוששים שהרצון של שכנותיה לשים קץ למשבר יעניק לגיטימציה לשלטון הגנרלים. "זו העת למעשים, לא למילים", אמרה לרויטרס הפעילה ת'ינזר שונליי יי. היא קראה להטיל סנקציות על עסקים הקשורים לצבא.

הפגנה נגד ההפיכה הצבאית בעיר יאנגון, מיאנמר, 14 בינואר 2021. רויטרס
בעולם דורשים את שחרורה. הפגנת תמיכה בסו צ'י ביאנגון, בחודש שעבר/רויטרס

סו צ'י, בת 75, מוחזקת ללא קשר עם העולם החיצון מאז ההפיכה, אך עורך דינה אמר כי היא הופיעה בשימוע בבית משפט דרך שיחת וידאו, ונראתה במצב בריאותי טוב. היא מואשמת בכמה עבירות, בהן יבוא לא חוקי של מכשירי ווקי-טוקי והפרות הגבלות הקורונה.

גם הנשיא המודח ווין מינט עומד לדין, ועורך דינו אמר כי הוא הואשם בשתי עבירות חדשות, אחת מהן הפרה של החוקה שהעונש המירבי עליה הוא שלוש שנות מאסר.

מדינות במערב, כולל ארצות הברית, הטילו סנקציות על ראשי החונטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully